دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه مطرح کرد؛

ایجاد سوئیفت مستقل اجرای توافق ارزی ایران و ترکیه

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۹:۵۸:۵۸
کد خبر: ۷۵۳۶۸۴
ایجاد سوئیفت مستقل اجرای توافق ارزی ایران و ترکیه
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه پیشنهاد داد یک سوئیفت مستقل برای اجرای توافق ارزی بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه ایجاد شود تا فعالان اقتصادی بتوانند آن را مبنای کار خود قرار دهند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «جلال ابراهیمی»، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه، با اشاره به مذاکرات انجام شده بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه اظهار داشت: توافق صورت گرفته، تفاهم‌نامه جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۴ دولت‌ها تلاش می‌کنند تا دلار را از مبادلات اقتصادی خود حذف کنند اما زیرساخت‌های اجرایی برای توسعه این روابط در شرایط فعلی باید به‌درستی اندیشیده شود.

ابراهیمی افزود: در حال حاضر اتحادیه اروپا نگران اقتصاد ترکیه است که هرگونه نوسانی در این کشور از بابت تفاضل قیمت بین لیر با یورو یا دلار اتفاق بیفتد، منجر به آشفتگی اقتصادی در اروپا شود. دلیل هم روشن است. در حال حاضر بیشترین خرید ترکیه از اروپا با یورو انجام می‌شود اما پرداخت این کشور به بانک جهانی به‌ صورت دلار است. از طرفی پرداختی‌های خرید نفت و گاز هم توسط این کشور به دلار است.

وی افزود:‌ تفاضل قیمتی میان ریال و دلار از یک طرف و لیر و دلار از طرف دیگر به یک اندازه نیست که اگر بود می‌توانستیم مطمئن باشیم مشکلی در مبادلات اقتصادی به وجود نخواهد آمد، بنابراین دولت‌ها باید با ایجاد یک مرکز مشترک، تفاضل قیمتی که بین پول‌های ملی وجود دارد رصد کنند.

دبیرکل اتاق ایران و ترکیه ادامه داد: منظور از ایجاد این مرکز نه تاسیس بانک مشترک، بلکه ایجاد سوئیفتی مستقل است که مبادلات تجاری بین کشورها را پیگیری و با اعلام پایه قیمتی برای مبادلات اقتصادی، فعالان بتوانند ساز و کار فعالیت خود را بر اساس آن پیش ببرند و به عنوان مبنا، قیمت نهایی را روزانه اعلام کند. 

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: مثلث ارزی ایران، روسیه و ترکیه باید با اضافه شدن چین به مربعی تبدیل شود تا مبادلات به‌ صورت متقابل بین این چهار کشور در منطقه انجام شود.

نظر شما