حفظ و ایجاد اشتغال یک هزار و ۳۳۶ نفری با حمایت صحا

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۱۱:۳۷:۴۸
کد خبر: ۷۵۳۷۵۷
حفظ و ایجاد اشتغال یک هزار و ۳۳۶ نفری با حمایت صحا
مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با حضور معاون توسعه مدیریت منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش گروه  اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از شاتا، در مجمع عمومی عملکرد سال 1396 صندوق، نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، سازمان حسابرسی، مدیرکل دفتر بودجه و امور مجامع وزارت صنعت، مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران صحا حضور داشتند.

در این جلسه برنامه سال گذشته صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) توسط مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صحا ارائه و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی و بررسی نظرات حاضران، صورت‌های مالی سال 1396 این صندوق مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

علی وحدت مدیرعامل صحا با بیان تاریخچه صحا و روند رو به رشد تشکیلات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک گفت: در سال گذشته، 172 تقاضا از سوی شرکت‌های حوزه الکترونیک در صحا پس از بررسی به تصویب رسید که از این میان 156 تقاضا به ارزش 802 میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد شد.

وی با بیان اینکه در سال 1396 برای اولین بار از منابع بانکی به شکل اهرمی برای حمایت هم جانبه از شرکت‌های صنایع الکترونیک استفاده شد، تصریح کرد: در سال گذشته 12 قرارداد به ارزش 162 میلیارد ریال از منابع بانکی منعقد شد.

مدیرعامل صحا خاطرنشان کرد: در مجموع در سال گذشته، 329 تقاضای درخواست تسهیلات وام از سوی شرکت‌های الکترونیک به صحا ارسال شد که از 185 طرح به تصویب رسید و در نهایت از این میان 168 قرارداد به ارزش 964 میلیارد ریال منعقد شد.

وی تاکید کرد: روند حمایتی صحا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تسهیلات مالی اعطایی در سه سال اخیر از ۱۳۰ درصد مجموع تسهیلات قبلی طی ۱۶ سال فعالیت پیشی گرفته است. به طوریکه تنها در سال گذشته، از ۱۶۷ شرکت فعال صنایع الکترونیک کشور ، به میزان نزدیک به هزار میلیارد ریال حمایت صورت گرفته است. همچنین در سال 1396 برای نخستین بار امکان استفاده از منابع بانکی به صورت اهرمی فراهم شده است.

به گفته وی نکته قابل توجه این است که علی رغم رشد گردش مالی به بیش از 3 برابر سال‌های گذشته(بازپرداخت سالانه بیش از 600 میلیارد ریال) نسبت مطالبات واخواستی با روند نزولی به کمتر از 3 درصد رسیده است.

صدور 620 میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در خصوص عملکرد صحا در صدور ضمانت‌نامه‌ها گفت: صحا در سال گذشته موفق به صدور ۱۵۶ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۶20 میلیارد ریال شده است که این میزان امکان گرفتن بیش از ۴۷۰۰ میلیارد ریال قرارداد را توسط شرکت‌های صنایع الکترونیک کشور میسر کرده است که این عدد برای سه سال اخیر به مبلغ 9500 میلیارد ریال بالغ می‌شود.

وی افزود: ضمانت‌نامه‌های صادرشده صحا در سه سال اخیر بیش از ۵ برابر ضمانت‌نامه‌های صادرشده ۱۶ سال قبل از آن بوده است و بیش از 40 درصد متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه در سال 1396 برای نخستین بار از این خدمت صحا بهره برده و تعیین سقف اعتباری شده اند. رشد چشمگیر تعداد ضمانت‌نامه‌های صادر شده در کنار رشد مبلغ آنها نشان‌دهنده فراگیر شدن مرجعیت صحا در امر ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز فعالان صنایع الکترونیک است.

دکتر وحدت با اشاره به الزام احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر گسترش حوزه فعالیت صندوق به صنایع پیشرفته گفت: پس از تصویب احکام دائمی در مجلس شورای اسلامی، اساسنامه جدید تدوین و تقدیم دولت شد. در ماه‌های گذشته اساسنامه جدید در کمیسیون دولت مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت در هفته‌های اخیر مورد تصویب قرار گرفت و هم اکنون در نوبت طرح در صحن هیئت وزیران جهت تایید نهایی و ابلاغ است.

مدیرعامل صحا با بیان اینکه یکی از نتایج تسهیلات مالی صحا برای شرکت‌های طرف قرارداد، حفظ اشتغال موجود در شرکت و یا ایجاد اشتغال جدید است، تصریح کرد: اشتغال در حوزه‌های فناورانه در مقایسه با صنایع سنتی دارای مزایایی بسیاری است که از جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری کمتر در آن اشاره کرد. همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع الکترونیک منجر به ایجاد اشتغال افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد شد.

وی افزود: در همین ارتباط برآوردها بر مبنای طرح‌های حمایت شده در سال 1396، حکایت از کمک به اشتغال سالانه یک‌هزار و 336 نفر در طرح‌های مورد حمایت صحا دارد. این رقم اعم از حفظ اشتغال فعلی از طریق تامین سرمایه مورد نیاز جهت ادامه فعالیت و یا افزایش نیروی پرسنلی با راه‌اندازی طرح‌های جدید بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز