توسط هوآوی؛

اولین لپ‌تاپ دنیا با مانیتور Full view معرفی شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۴:۰۷:۰۸
کد خبر: ۷۹۹۰۶۲
اولین لپ‌تاپ دنیا با مانیتور  Full view معرفی شد
Huawei MateBook 13، دستاورد جدید هوآوی برای بازار لپ تاپ در CES معرفی شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، لپ تاپ MateBook X Pro Huawei به عنوان اولین لپ تاپ دنیا با مانیتور Full view به گواه قضاوت کارشناسان یک پیشرفت رو به جلو در بازار لپ تاپ ها یا به عبارت دقیق تر بازار اولترابوک ها به حساب می آمد و شاید بتوان گفت نیاز به ارتقای آن چندان ضروری نبود، بااین‌حال هوآوی یک گام رو به جلو برداشته است و Huawei MateBook 13 را عرضه کرده است و موفق شده از طراحی تا نمودار انرژی، پیشرفت‌هایی داشته باشد. در نمایشگاه CES امسالHuawei MateBook 13 معرفی شد بار دیگر ثابت کرد که هوآوی به عنوان یکی از سازندگان لپ‌تاپ، جایگاه خود را در این بازار هم پیدا کرده است.

قیمت و در دسترس بودن

هوآوی، لپ‌تاپ MateBook 13 را در دو مدل رده پایین و رده بالا عرضه می کند. با این حال هر دو دارای مانیتور لمسی 13اینچی 2560*1440 پیکسل که معادل تراکم 220 پیکسل در هر اینچ می شود با نسبت تصویر 3:2 و 8گیگابایت حافظه‌ی LPDDR3 و صدالبته سنسور اثرانگشت‌ هستند. مدل پایین رده با مشخصات پردازنده‌ی Core i5 نسل هشت اینتل با گرافیک مشترک و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فیزیکی در ازای 999 دلار برای شروع وجود دارد. مدل رده‌بالا با قیمت 1299 دلار) با یک پردازنده Core i7 اینتل و چیپ گرافیک مجزا Nvidia MX150 به همراه هارد فیزیکی 512 گیگابایت ارائه می‌شود.

ضمنا هر دو مدل دارای یک USB-C dock و همچنین یک سال استفاده‌ رایگان از محصول Microsoft Office 365 Personal هستند. این دستگاه از آخرین محصول MacBook Air صد دلار ارزانتر است و در عین حال کاملا با بقیه‌ی اولترابوک‌های بازار هم قابل‌رقابت است. هر دو مدل تا 29 ژانویه در آمازون، Newegg و سایر فروشگاه‌های آنلاین در آمریکا در دسترس خواهند بود. از ماه فوریه، این محصول را در ویترین خرده‌فروشی‌های بزرگ نیز خواهید یافت. هوآوی هنوز از قیمت‌گذاری و دسترس‌پذیری این محصول در بریتانیا و استرالیا پرده برنداشته است.

طراحی و نمایش

خیلی اشتباه نیست اگر Huawei MateBook 13 را محصول بهینه‌شده‌ Huawei MateBook X Pro 2018 درنظر بگیریم؛ اما این شرکت قصد دارد این دو محصول را جداگانه بفروشد. همانطور که مشاهده کرده‌اید، Huawei MateBook 13 از نظر شکل و شمایل تقریبا با X Pro یکسان و فقط کمی کوچک‌تر است. این لپ‌تاپ با همان بدنه‌ی آلومنیومی ساخته شده و مانند گذشته بسته به انتخاب شما با رنگ‌های خاکستری فضایی (Space Gray) یا نقره‌ای عرفانی (Mystic Silver) عرضه می‌شود. با این‌حال لپ‌تاپ را که باز کنید متوجه یک تفاوت کلیدی خواهید شد: جای وب‌کم دوباره تغییر کرده است.

هوآوی که هوشمندانه وب‌کم X Pro را زیر صفحه‌کلید مخفی کرده بود، در MateBook وب‌کم را در بالای صفحه نمایش گذاشته. با این‌حال کیفیت آن تنها یک مگاپیکسل ارزیابی شده و بنابراین انتظار نداشته باشید در گپ‌وگفت‌های ویدئویی چندان با وضوح به نظر برسید. Huawei MateBook 13 با ضخامت 15 میلی‌متر و وزن تنها 1.28 کیلوگرم قدری سنگین‌تر و به میزان ناچیزی از MacBook Air نازک‌تر است. این مسئله می‌تواند برای لپ‌تاپی که دارای یک پردازنده‌ی موبایل فن‌دار اینتل و دو پورت USB-C 3.1 و یک رابط تی‌آراس است، قابل توجه باشد.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد این دستگاه نیز به همان میزان قابل توجه است. کلیدهای صفحه کلید تماما دارای شاخص key travel معادل 1.2mm هستند (مقیاس تورفتگی کلید در زمان فشردن آن)؛ بنابراین برای تایپ سریع مناسب هستند. به همین ترتیب، استفاده از تاچ‌پد مایکروسافت موسوم به Precision touchpad به دلیل عریض و وسیع بودن لذت‌بخش است.

اگر از صفحه نمایش لمسی موجود در X Pro لذت بردید، خبر خوب این است که در Huawei MateBook 13 نیز این قابلیت وجود دارد. در حالی که حالا فضای لمسی کمتر است، صفحه همچنان تصویری با کیفیت 1440p با صددرصد وسعت رنگ sRGB را در خروجی ظاهر می‌کند و قلم الکترونیکی آن مثل همیشه شیک است.

ضمنا با نسبت کنتراست 1,000:1 تا 300 نیت روشنایی، بار دیگر از یک صفحه نمایش عالی لذت خواهید برد. در عین حال اندازه‌ی 3:2  aspect ratio باعث می‌شود، محتوای بیشتری به صورت عمودی در صفحه جا بگیرد؛ اما این به معنی است که در زمان تماشای ویدئو در حالت تمام صفحه، فضای مستطیل شکل سیاه بزرگ‌تری را در بالا و پایین صفحه خواهید داشت.

 

کارایی

البته ما نمی‌توانیم در چند پاراگراف خلاصه با قطعیت بگوییم که Huawei MateBook 13 چقدر نیرومند است؛ اما وقتی این لپ‌تاپ را با سایر نمونه‌های هم‌رده‌اش قیاس کردیم، پردازنده‌اش فوق‌العاده بود.

Huawei MateBook 13 روی پردازنده‌های Core نسل هشتم اینتل که full-fat هستند، اجرا می‌شود. full-fat بدین معناست که آن‌ها به فن یا متدهای مایع برای خنک‌سازی احتیاج دارند (در قیاس با پردازنده‌های سری M یا Y که به خنک‌سازی نیازی ندارند). مخصوصا هوآوی از سیستم خنک‌سازی فن به روزرسانی شده‌ی Shark Fin 2.0 استفاده می‌کند که ظاهرا سیستم را 25درصد از سایر لپ‌تاپ‌ها خنک‌تر خواهد کرد؛ زیرا در دستگاه فضایی میانی وجود دارد که دمای میان CPU و GPU را مجزا کرده است.

این به این معناست که Huawei MateBook 13 ذاتا قدرتمندتر از لپ‌تاپ‌های بدون پردازنده‌های بدون فن مثل MacBook Air است. با احتساب گرافیک مجزا در این محصول، دیگر اما و اگری در مورد پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های هم‌رده با آن باقی نمی‌ماند. فقط اینکه، تنها 8گیگابایت حافظه در این محصول، بدون وجود امکان ارتقا، قدری نگران‌کننده است اما دست کم سرعتی بالا معادل 2,133MHz دارد.

در مورد دوام انرژی، هوآوی ادعا می‌کند که محصول Huawei MateBook 13 از تماشای 10 ساعت ویدئوی HD درون دستگاه، یا 9.6 ساعت در مدل‌های با گرافیک Nvidia پشتیبانی می‌کند. بی‌شک در این مورد ما قضاوت نهایی را خواهیم کرد و اگر این ادعا صحیح باشد، همین حالا با یکی از لپ‌تاپ‌های پیروز سال 2019 روبروییم.

 

قضاوت اولیه

با همه این تفاسیر به‌طور‌کلی انتظار می‌رود هوآوی Huawei MateBook 13 لپ‌تاپ استاندارد سال 2019 باشد. این محصول از MacBook Air نازک‌تر است و در عین حال با طراحی عمدتا مشابه با محصولی که سال گذشته نیز همه را متعجب کرد، قدرت بیشتری نسبت به آن دارد. علاوه بر این، هوآوی وب‌کم را به بالای صفحه نمایش منتقل کرده است. تقریبا به هرکدام از این ویژگی‌ها که نگاه کنید، می‌بینید که Huawei MateBook 13 نسبت به X Pro پیشرفتی قابل‌توجه داشته است.

البته قدری نسبت به اینکه حافظه‌ی 8 گیگابایتی کاملا کافی است یا نه تردید داریم؛ اما این موضوع چیزی نیست که نمره‌ی منفی برای این لپ‌تاپ محسوب شود. براساس آنچه تاکنون دیده‌ایم، قابلیت‌های دیگر این محصول به اندازه‌ی کافی عالی هستند

نظر شما