آنچه که باید در مورد نارسایی قلب بدانیم

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۲:۴۴
کد خبر: ۸۸۹۵۸۴
آنچه که باید در مورد نارسایی قلب بدانیم
بالا رفتن سن افراد و پیشرفت در زندگی ها، جمعیت سالمند کشور رشد چشمگیری داشته و پدیده سالمندی همراه با بیماری های دوران خود می باشد که نارسایی قلبی در سالمندان یکی از این بیماری هاست.

به گزارش برنا، گزارش زیر را در خصوص نارسایی قبل می خوانید؛

هنگامیکه قلب بدرستی قادر به انجام وظایف طبیعی خود نبوده، نیازهای بافت بدن در واقع اکسیژن و مواد غذایی را نمی تواند به آنها برساند. با بالا رفتن سن افراد و پیشرفت در زندگی ها، جمعیت سالمند کشور رشد چشمگیری داشته و پدیده سالمندی همراه با بیماری های دوران خود می باشد که نارسایی قلبی در سالمندان یکی از این بیماری هاست. اختلالات سیستم قلبی و عروقی در ماهیچه ها و حفره ها،ضعیف شدگی و گشادی قلب یا ضخیم و سفت شدن قلب را در پی دارد.

برخی افراد با بیماریهای قلبی قادر به انجام دادن برخی امور روزمره خود نبوده و بایستی فردی به آنها در انجام این کارها کمک کند، بنابراین استفاده از خدمات پرستاری در منزل یا استخدام فردی برای انجام این امور انتخاب مناسبی است.

زمانی که فعالیت قلب از 100 درصد توان خود به 35 تا 50 درصد توانایی کاهش پیدا میکند، منجر به کاهش قدرت انقباض شده و عارضه نارسایی قلب صورت میگیرد.اگر شما فردی هستید که در فعالیت های روزانه خود دچار خستگی، حس تنگی نفس یا سختی در نفس کشیدن، ورم پاها و ورم شکم ناشی از تجمع آب در آن را داشته، باید بدانید که اینها علائمی از بیماری نارسایی قلبی  می­باشد و بایستی به پزشک مراجعه کنید تا این مورد را کامل بررسی نمایید.

در میان بیماریهای قلبی، آخرین مرحله فرد دچار نارسایی قلب شده، که احتمال بروز این بیماری با افزایش سن و گذشت هر دهه به دو برابر افزایش پیدا میکند. بنابراین بازنشستگان و سالمندان بیشتر از سایرین به این بیماری دچار میگردند. همانطور که در مقالات آسانیسم گفته شده، قلب شامل دو بخش اصلی است: قلب راست و قلب چپ. مجموع اینها قلب را کامل کرده و مانند تلمبه ای در بدن شما می تپد.

با توجه به توضیحات بالا می بایست بدانید که قلب چپ در عارضه نارسایی نقش کلیدی دارد که به تنهایی می تواند عامل و منشأ نارسایی‌های قلب راست نیز باشد. در فرایند درمان این افراد به دلیل مشکلات تنفسیو عدم توانایی در فعالیت ها از پرستار سالمند در منزل برای رفع نیازهای این بیمارانتا حدودی کمک میگیرند.

 

کاهش سرعت گردش خون در بدن از ویژگی قلب نارسا می‌باشد وبدلیل کاهش قدرت پمپاژ خون به داخل عروق صورت می‌گیرد. نتیجه این فرایند،گشاد شدن بطن ها و ضخیم شدن جدار دهلیزها و بطن‌ها در اثر تجمع خون و افزایش فشار داخل حفره های قلب را در پی دارد. در کوتاه مدت نیازهای بدن توسط فرآیندهایی تأمینشده اما باضعیف شدن عضله ی قلب و کاراییو عملکرد آن نیز افت می کند.

تشخیص نارسایی قلب

با توجه به علائم این بیماری به پزشک متخصص مراجعه نمائید. برای تشخیص بیماری نارسایی قلبی، راه های رایجی از جمله آزمایش خون و گرفتن نوار قلب وجود دارد. پزشک با معاینات بیمار و اطلاع از سابقه بیماری فرد علاوه بر مشاهده آزمایشات و نوار قلب تست هایی را برای فرد درخواست می کند. آزمایش خون و ادرار، نوار قلب (ECG)، عکس قفسهسینه، اکوکاردیوگرام قلب، رادیونوکلید ونتریکولوگرافی از موارد تست ها می باشد.

نوار قلب: برای تشخیص مشکلات ریتم قلبی و آسیب‌ها و نارسایی‌ها، می بایست فعالیت الکتریکی قلب را ضبط کرد. این کار به وسیله نوار قلب انجام می شود.

اکوکاردیوگرام قلب:برای مشاهده تصویر قلب توسط پزشک از این روش به وسیله امواج صوتیاستفاده می شود. برخی مشخصات قلب مانند نحوه پمپاژ قلب، وضعیت دریچه های قلبیرا پزشک با اکوکاردیوگرام قلب بررسی می کند.

رادیونوکلید ونتریکولوگرافی: بخشی از بررسی و تشخیص نارسایی قلب بوسیله رادیونوکلید ونتریکولوگرافی توسط پزشک صورت میگیرد. در این روش با تزریق مقداری ماده رادیواکتیو به خون، از طریق حرکت آن به سمت قلب و دوربین، پزشک میتواند پمپاژ خون را مشاهده نماید.

نکته:ماده رادیواکتیو مصرفی در رادیونوکلید ونتریکولوگرافی بسیار کم در تست استفاده شده که بی‌ضرربوده و در اتمام تست، از بدن کاملا دفع می‌شود.

درمان نارسایی قلب

اولین گام در درمان نارسایی قلب، برطرف کردن علل زمینه ای است. کنترل فشار خون بالای سالمند بیماردر مراحل ‌اولیه به برگشت نارسایی قلب میتواند منجر شود.

بهبود کامل بیماری نارسایی قلببا اصلاح دریچه های قلب تا زمانیکه عارضه غیر قابل برگشت قلبی ایجاد نشده امکان پذیر است.

پیشگیری از سکته های مجدد در افرادی که سابقه سکته قلبی را داشته، از تخریبهای بیشتر عضلانی و شدت نارسایی قلبی جلوگیری می نماید. بنابراین عوامل خطر ساز در این زمینهرا کنترل کرد و این یکی از مهم ترین شیوه های درمان می باشد.

 

نکته: نارسایی قلب غیر قابل برگشت و درمان دارویی دارد، پس بهتر است قبل از وقوع این عارضه از آن جلوگیری نمایید. درمانهای داروییسرعت نارسایی قلب پیشرونده را کاهش داده و یاآن را متوقف می کند.

گاهی برای درمان نارسایی قلبی ازداروهای ضد ‌آریتمی و استفاده از دفیبریلاتور داخل بطنی (‌ICD‌ ) نیز استفاده می گردد.

کنترل ‌پیشرفت نارسایی قلب و افزایش طول عمر بیمارانبا درمان دارویی: مهار کننده های آنژیوتانسین (کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و...)، ‌داروهای مهار کننده سمپاتیک (کارودیلول، متوپرولول، ...) و اسپرینولاکتون بسیار مفید می باشند. همچنین برای کاهش علائم نارسایی قلبی داروهای دفع ‌کننده مایعات (فوروزماید)، گشادکننده های وریدی (نیترات ها) و داروی های افزایش ‌دهنده قدرت عضلانی (دیگوکسین) کاربرد دارند.

استفاده از پیس میکرهای سه حفره ای ویژه با ایجاد هماهنگی در انقباض عضلانی ‌قلبدر نارسایی های ‌شدید قلب صورت گرفته که با این کمک شایان حتی علائم نارسایی قلب رفع شده و افزایش ‌طول عمر بیمارانرا در پی خواهد داشت.

در آخر اگر نارسایی قلب توسط روشهای دارویی و ‌موارد مطرح شده قابل کنترل نباشد، تنها گزینه موجود پیوند قلبمی باشد.

اگر در اقوام یا خانواده شما فردی وجود دارد که از مشکل عارضه نارسایی قلبی رنج میبرد، توصیه میکنیم که از خدمات پرستاری در منزل برای این فرد استفاده نمایید تا سالمند یا فرد بیمار، به بهترین شکل مراقبت و بهیاری شود.

img-01

 

img-02

img-03

 

نظر شما