افتتاح موزه نفت‌سوزها (عمارت کنسولگری انگلیس) تا پایان سال جاری

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۱۴:۳۳:۴۶
کد خبر: ۸۹۷۱۰۵
افتتاح موزه نفت‌سوزها (عمارت کنسولگری انگلیس) تا پایان سال جاری
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت از افتتاح موزه نفت‌سوزها تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم درب موزه را به‌روی مردم کرمان بگشاییم.

به گزارش برنا از پایگاه اطلاع رسانی  موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ،  «اکبر نعمت‌الهی» در خصوص آخرین وضعیت باغ موزه نفت (کنسولگری انگلیس) در کرمان گفت: تمامی کارهای ساختمانی این باغ موزه از جمله ایمنی و امنیتی آن به‌انجام رسیده و آماده برای کارهای موزه‌ای است و به‌زودی مراحل پایانی طراحی دکوراسیون داخلی این موزه به پایان خواهد رسید به‌طوری‌که پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) ساخت دکوراسیون داخلی و چیدمان آن آغاز خواهد شد.

وی موزه کرمان را موزه نفت‌سوزها دانست و بیان کرد: موزه نفت‌سوزها به موضوعات مختلفی تقسیم شده است و هر اتاق عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان به یک موضوع نفت‌سوزها اختصاص پیدا خواهد کرد لذا هر اتاق با توجه به موضوع خاص آن، طراحی متفاوتی خواهد داشت که امیدواریم تا ماه آینده همه طراحی‌های این موزه به پایان برسد و اقدامات اجرایی چیدمان این موزه آغاز شود.

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت از افتتاح موزه نفت‌سوزها تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم درب موزه را به‌روی مردم کرمان بگشاییم.

وی با بیان این مطلب که مقداری از کارهای تکمیلی این موزه پس از افتتاح ادامه خواهد داشت، در ادامه به میزان کیفیت این موزه اشاره کرد و افزود: در صنعت نفت کشور، کیفیت را بر سرعت ارجحیت داده‌ایم و اقدامات کیفی سازی این باغ عمارت از مرمت و بازسازی ساختمانی که به تلی از خاک تبدیل شده بود تا همه دیوارها و سقف‌ها فرو ریخته بود، آغاز شد به‌طوری‌که امروز این ساختمان به‌همانند روز اولی که احداث شده بود، تبدیل شده که با این اقدام به زیبایی و قدمت شهر کرمان اضافه خواهد شد.عمارت موزه نفت سوزها در کرمان

نعمت‌الهی در رابطه با کیفیت خود موزه، اشیاء و دکوراسیون آن گفت: برای این مهم وسواس خاصی به‌کار برده‌ایم تا در این موزه هم زیبایی و هم کیفیت لازم را شاهد باشیم زیرا موزه‌ها دائمی هستند و مختص زمان خاصی نبوده و قطعا این موزه برای همیشه در کرمان خواهد بود و نیاز است کار ماندگاری را برای مردم این دیار انجام دهیم.

وی با تاکید برآنکه با انتخاب و چیدمان درست، زیبایی را در خدمت این موزه قرار خواهیم داد، مطرح کرد: این موزه در نوع خود در کشور منحصر به فرد خواهد بود و هیچ موزه‌ای با موضوعیت نفت‌سوزها در کشور نداریم که این موضوع بر وسواس اجرای کار اصولی و با کیفیت در راه اندازی این موزه، چند برابر کرده است.

نعمت‌الهی از اهداف شرکت نفت برای راه‌اندازی موزه در این عمارت سخن به میان آورد و عنوان کرد: مرمت، بازسازی و نگهداری عمارت بسیار زیبای کنسولگری انگلیس که متعلق به دوره زندیه که نمادی از تاریخ سیاسی و معماری کشور است از اهداف شرکت ملی نفت ایران در این باغ عمارت بوده است تا با این اقدام خاطره تاریخی از ذهن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم پاک نشود ضمن آنکه هدف از راه اندازی موزه نفت سوز در این مکان نیز بر این موضوع بوده که نسل فعلی و آینده بتوانند به صورت یکجا نفت‌سوزهای ادوار گذشته را در یک موزه را مشاهده کنند و با سیر تحول نفت‌سوزها در کشور آشنا شوند.

وی با بیان این مطلب که آگاهی مردم از اینکه نفت از چه دورانی در خدمت زندگی بشر بوده از دیگر اهداف شرکت ملی نفت است، تصریح کرد: با افتتاح موزه نفت‌سوزها در پایان سال به همه اهدافمان دست پیدا خواهیم کرد.

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا این موزه به‌گونه‌ای خواهد بود که افراد را راغب به بازدیدهای مکرر کند؟ گفت: قطعا این موزه یک موزه بین‌المللی خواهد شد و ضمن آنکه باغ و عمارت آن دیدنی است و اشیاء داخل آن نیز دیدنی تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اشیائی که در این موزه به نمایش خواهیم داد در دنیا کنار گذاشته شده و خیلی از افراد با آنها آشنا نیستند حتی خود ما که متولی امور نفتی هستیم نیز برخی از این اشیاء را جدیدا دیده ایم به‌گونه‌ای که تا کنون اسمی از آنها نشنیده بودیم و باتوجه به اینکه برخی از مردم ایران و گردشگران خارجی با دقت زیادی تاریخ را سیر می‌کنند، وجود چنین موزه‌ای برای آنها جذاب خواهد بود.

نعمت‌الهی، پویا بودن این موزه را از سیاست‌های شرکت نفت عنوان کرد و افزود: موزه یک محل راکد نیست بلکه محلی پویا و زنده است لذا مرتبا این موزه را تجهیز خواهیم کرد و همواره اشیاء و فعالیت‌های جدیدی در آن خواهیم داشت تا همیشه طراوت آن را حفظ کرده و بازدید کنندگان هر دفعه که به این موزه سر می‌زنند شاهد تغییرات جدید در آن خواهند بود.

وی در خصوص اینکه آیا همانند این موزه در منطقه یا جهان وجود دارد؟ گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در منطقه چنین موزه‌ای نداریم اما اینکه آیا چنین موزه‌ای با این کیفیت در دنیا وجود دارد یا خیر، اطلاع ندارم.

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور؛ میزان هزینه کرد شرکت نفت برای این موزه را به زمان افتتاح موکول کرد و ادامه داد: حدود 60 درصد اشیای که در تصورمان برای راه اندازی این موزه بود را تاکنون تهیه کرده‌‍ایم اما چون آشنایی بیشتری با اشیاء نفت‌سوز نداشته و نداریم باید فکرمان را وسیع‌تر کنیم و امیدواریم 100 درصد اشیاء پیش‌بینی شده را تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: ما هر روز به یک ابزار جدیدتری که نفت‌سوز بودند، می‌رسیم به‌طور مثال رادیو نفت‌سوز، چراغ دوچرخه نفت‌سوز، پنکه نفت‌سوز، یخچال نفتی، چراغ روشنایی دوچرخه نفتی، چراغ نفتی کالسکه‌ها، ویدئوپرژکتور نفتی، اسلایدشی نفتی و .... و در مجموع اشیایی پیدا کردیم که همه آنها منحصر به‌فرد بوده اما باید همچنان به جستجوهای خود ادامه دهیم تا وسایل نفتی دیگری نیز بیابیم.

نعمت‌الهی با بیان این مطلب که با کاوش‌های بیشتر، به تاریخ نفت‌سوزهای کشور اضافه خواهیم کرد، در ادامه از راهکارهای شرکت نفت برای جمع‌آوری وسایل نفت‌سوز از سراسر کشور سخن به میان آورد و اظهار کرد: در این راستا تیم جستجویی داریم که کارهای مطالعه‌ای می‌کنند و با خواندن کتاب‌های تاریخی، سفرنامه‌‌ها و کتاب‌های جغرافیایی و گذشته افراد نیز تاکنون توانستیم به این ابزار دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: بخشی از این اشیاء نفت‌سوز در مجموعه شرکت نفت وجود داشته، بخشی از آنها به ما هدیه شده است و بخش دیگر آن نیز خریداری کرده‌ایم.

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت خطاب به مردم کرمان گفت: از مردم کرمان و مخصوصا محققین و کرمان‌شناسان که در این امر به ما کمک شایانی کرده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدوارم این موزه همانند سایر داشته‌های کرمانی که زیبا و آبرومند هستند، برای کرمان آبرومند باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز