دره ستارگان قشم راهی به سوی گردشگری علمی و فضایی

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۱۴:۴۲:۴۳
کد خبر: ۹۱۰۶۸۵
دره ستارگان قشم راهی به سوی گردشگری علمی و فضایی
دره ستارگان قشم با تفاهم‌نامه ای که روز شنبه در تهران به امضای مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم رسید، به فرصت مهمی برای حضور علاقمندان به حوزه فضا تبدیل می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دره ستارگان قشم با تفاهم‌نامه ای که روز شنبه در تهران به امضای مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم رسید، به فرصت مهمی برای حضور علاقمندان به حوزه فضا تبدیل می شود تا بررسی های علمی خود را در این دره منحصر بفرد که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری سرزمین عجایب هفت گانه خلیج فارس محسوب می شود، انجام دهند.

ایجاد نخستین پارک فضایی کشور در سایت دره ستارگان قشم نشان از موقعیت ارزشمند این ژئوسایت ژئوپارک قشم برای گرفتن عکس در هنگام شب و همچنین برنامه رصد ستارگان دارد.

رئیس سازمان فضایی کشور همزمان با امضای این تفاهم نامه، از پارک‌های فضاپایه به عنوان فرصتی برای رونق گردشگری در حوزه توریسم و بستری برای تحقیقات علمی محققان نام برد و تاکید کرد که پیشرفت در این دو حوزه، موجب پیشرفت اقتصادی کشور هم می شود.

وی همچنین با اشاره به جذابیت‌هایی که در فضا وجود دارد و همواره مورد توجه جامعه و مردم بوده است، گفت: آشنایی با اسرار خلقت و جذابیت هایی که در آسمان نهفته است موجب شده تا گردشگری با تِم فضایی مورد توجه بیشتر کشورهای در حال توسعه قرار گیرد.

براری معتقد است قشم با داشتن ظرفیت هایی همچون دره ستارگان و آسمان پاک و آبی اش یکی از مهمترین نقاط ایران برای ایجاد پارک فضاپایه با هدف توسعه گردشگری و جذب توریست های خاص نجوم محسوب می شود.

جزیره قشم دارای پتانسیل‌های بسیاری است که می‌توان با استفاده از هر یک از آنها از جمله موقعیت ویژه دره ستارگان به رشد و شکوفایی در این منطقه کمک کرد و به نظر می رسد سازمان فضایی ایران نیز بر اساس این قابلیت‌های جغرافیایی، اقدام به ایجاد نخستین پارک موضوعی فضاپایه در قشم نموده است.

بخش خصوصی می تواند از این فرصت برای سرمایه گذاری در مقاصد گردشگری حوزه فضایی بهره مند شود و سازمان فضایی کشور و منطقه آزاد قشم هم با طراحی کلان و راهبردی تدوین برنامه گردشگری فضایی، مطالعات پیش امکان سنجی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر درنظر دارند به متقاضیان سرمایه‌گذاری این طرح در جزیره قشم کمک نمایند.

حمید رضا مومنی از ابتدای قبول مسئولیت ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد قشم در روزهای پایانی سال 1393، با توجه به شناختی که پیش از حضور در این مسئولیت از قشم کسب کرده بود بر تقویت فعالیت های صنعت گردشگری در زمین، هوا و دریای این منطقه تاکید داشت.

او معتقد است بیش از آن چیزی که به لطف خداوند و بر اثر فرسایش آب و خاک بر روی زمین جزیره قشم به یادگار گذاشته شده است، می توانیم از زیبایی های کم نظیر جاذبه های زیر آب و همچنین جذابیت های بی مثال موجود در آسمان این جزیره به ویژه در هنگام شب هم استفاده کرد.  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آئین امضای این تفاهم نام تاکید کرد براساس پیشنهادات ارائه شده از سوی سازمان فضایی کشور، اقداماتی در حوزه گردشگری فضاپایه در قشم انجام گرفته که در نهایت به امضای این تفاهم‌نامه منجر شد.

مومنی با اعلام اینکه نام قشم به عنوان دارنده نخستین ژئوپارک جهانی در خاورمیانه در میان کشورهای دارای ژئوپارک دنیا شناخته شده است، افزود: براساس نظریه یونسکو، ژئوپارک ها در منطقه خاورمیانه تنها با تائیدیه ژئوپارک جهانی قشم می توانند به جرگه کشورهای دارای ژئوپارک بپیوندند و این امتیاز بزرگی برای کشور ما محسوب می شود.

وی اظهار کرد: ژئوپارک‌های موجود در قشم از جمله دره ستارگان توریست‌های قابل توجهی دارند و همه ساله شماری از علاقمندان به حوزه تحقیقات علمی و زمین شناختی برای تماشای این ظرفیت های کم نظیر به جزیره قشم سفر می کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: راه اندازی نخستین پارک موضوعی فضاپایه در قشم با دو اقدام عمرانی و تهیه تجهیزات در یک بازه زمانی یک ساله انجام می شود که اعتبار 100 میلیارد ریالی اولیه این طرح علمی از سوی سازمان منطقه آزاد قشم تامین شده است و برای مراحل بعدی در نظر داریم از سرمایه بخش خصوصی تا سقف 800 میلیارد ریال استفاده کنیم.

شایان ذکر است؛ ژئوپارک جهانی قشم به 10 کشور عضو اکو از جمله پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان با هدف پیاده سازی مفهوم ژئوپارک مشاوره می دهد.

هم اینک بسیاری از علاقمندان به گردشگری در طول سال با توجه به ظرفیت های کم نظیر این صنعت همانند دره ستارگان، طولانی ترین غار نمکی جهان، تنگه و دره چاهکوه، غارهای خوربس، بام قشم و همچنین موقعیت جنگل دریایی حرا، خلیج دلفین ها، جزایر ناز، زیبایی های نهفته در دل آب های نیلگون خلیج فارس و سواحل زیبا  به این جزیره در جنوب ایران سفر می کنند.  

پیش بینی می شود با راه اندازی این طرح مهم فضاپایه در جوار ژئوسایت دره ستارگان قشم، نوع نگاه گردشگری به این جزیره با حضور دانشمندان و اندیشمندان داخلی و خارجی و همه علاقمندان به گردش های فضایی با تغییرات اساسی همراه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز