یادداشت؛

تصمیم دلار ۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۲۱:۵۱:۱۵
کد خبر: ۹۲۲۶۲۰
تصمیم دلار ۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد؟
پیشنهاد دلار 4200 تومانی نه تنها از سوی جهانگیری بلکه از سوی یک عضو حزب موتلفه اسلامی مطرح شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار در افکارعمومی به نام اسحاق جهانگیری سند خورده اما با رصد دقیق فضای رسانه‌ای در فروردین پارسال، به یک «اسحاق» دیگر برمی‌خوریم؛ حالا که این روزها دوباره بحث دلار 4200 تومانی در افکار عمومی داغ شده، شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که پیش از تعیین نرخ رسمی از سوی دولت برای دلار، اولین بار یحیی آل اسحاق، از اعضای حزب موتلفه اسلامی و عضو سابق اتاق بازرگانی، پیشنهاد تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار را مطرح کرد.

یحیی آل اسحاق درست صبح همان روزی که در شامگاهش قرار بود دولت تصمیم جدید ارزی را اعلام کند، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، از افزایش نرخ دلار انتقاد و تاکید کرد: «نرخ واقعی دلار نهایتا 4200 تومان است و نرخ 5600 تومانی موجود در بازار اصلا واقعی نیست». این در حالی است که چند ساعت بعد، جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز برگزار و در ساعات پایانی شب، نتیجه جلسه از سوی اسحاق جهانگیری اعلام شد.

این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که بعضی رسانه‌های اصولگرا در روزهای گذشته با انتشار روایت‌هایی از جلسه ستاد اقتصادی دولت، تلاش کردند تعیین نرخ 4200 تومانی را تصمیمی فردی از سوی روحانی یا جهانگیری وانمود کنند. در حالی که با توجه شرایط و واقعیت‌های آن مقطع، اجماع سیاسیون و اقتصاددان‌ها بر این تصمیم بوده. به طوری که اصلا ایده اولیه دلار 4200 تومانی نه از سوی چهره‌های دولتی که از طرف یکی از اعضای حزب موتلفه اسلامی مطرح شده است.

جالب‌‌تر اینکه خبرگزاری فارس، که این روزها به‌شدت منتقد دلار 4200 تومانی شده، فردای اعلام نرخ دلار دولتی، با تئوریسین اولیه این پیشنهاد یعنی آل اسحاق مصاحبه و از تصمیم دولت دفاع کرده است.

آل اسحاق در مصاحبه روز 22 فروردین  با خبرگزاری فارس در توضیح چگونگی رسیدن به فرمول نرخ دلار 4200 تومانی گفته: «نرخ 4200 تومان از نظر عوامل اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا برای دلار، نرخ درستی است، عوامل غیراقتصادی موثر بر قیمت ارز شامل تقاضای ارز برای قاچاق، تقاضای ارز برای خروج سرمایه، فضای روانی بازیگران حوزه ارز و سوداگران است که باید این حوزه‌ها را به تعادل درآورد. استفاده از این فرمول ما را به ارز 4200 تومان می‌رساند.»

نظر شما