نقش موتورسیکلت‌های سرگردان در آلودگی هوا

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۱۴:۳۳:۰۰
کد خبر: ۹۴۲۸۳۰
نقش موتورسیکلت‌های سرگردان در آلودگی هوا
سیستم بیش از95 درصد از موتورسیکلت‌های موجود کاربراتوری است و فاقد کاتالیست هستند که حجم آلایندگی آنها 10 برابر بیشتر از خودروهاست و تا امروز در معاینات فنی مورد توجه و نظارت قرار نگرفته‌اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، از گذشته تا امروز هر زمان که صحبت از آلودگی هوا در کلان‌شهرها به میان آمده، انگشت اتهام به سمت خودروها گرفته شده است. بسیاری از مردم و مسئولان، اتومبیل‌ها را مسبب اصلی آلودگی افسارگسیخته‌ی هوا می‌دانند. در حالی که یکی از عوامل اصلی این معضل به صورت کامل نادیده گرفته شده است. عاملی که حتی مانند خودروها ملزم به دریافت معاینه‌ی فنی سالانه نیستند و تعداد زیادی از آنها در سطح شهر طی روز در حال عبور و مرور هستند. این عامل، موتورسیکلت‌ها هستند که نه تنها قوانین راهنمایی و رانندگی شامل حال آنها نمی‌شود و در طی روز بارها شاهد تخلفات رانندگی از سوی رانندگان آنها هستیم، بلکه طرح‌های ترافیکی هم نمی‌تواند آنها را از تردد در خیابان‌های کلان شهرها منع کند. این در حالی است که طبق آمارهای رسمی از ۳۲ میلیونو ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه (معادل ٣۵ درصد)، موتورسیکلت‌ها هستند و از این میزان بیش از ۲۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران بزرگ تردد می‌کنند.

موتور سیکلت

نکته‌ی مهم این است که سیستم بیش از95 درصد از موتورسیکلت‌های موجود کاربراتوری است و فاقد کاتالیست هستند که حجم آلایندگی آنها 10 برابر بیشتر از خودروهاست و تا امروز در معاینات فنی مورد توجه و نظارت قرار نگرفته‌اند. جالب‌تر اینکه حتی کارخانه‌های متعدد تولید‌کننده‌ی موتورسیکلت در کشور نیز الزامات قانونی و کیفی مانند خودروسازها برای کنترل و نصب کاتالیست روی محصولات تولیدی ندارند.

بدون شک بخشی از آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور توسط همین وسایل نقلیه ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر تا امروز تمرکز مسئولان بر کاهش تردد خودروها بوده است و هیچ‌گاه تمایلی برای محدود کردن یا حداقل نظارت بر سلامت موتورسیکلت‌ها نداشته‌اند. با همه این تفاسیر اگر قبول کنیم که با توجه به تعداد قابل توجه این وسایل نقلیه آنها هم باید زیر چتر نظارتی قرار بگیرند، عدم توجه به آنها نوعی غفلت از سوی مسئولان بوده است. لذا اگر دارندگان موتورسیکلت نیز مانند خودروها موظف به بررسی سلامت موتورهای خود شوند می‌توان امیدوار بود که روند آلودگی هوا تا حدودی سیر نزولی پیدا کند. ضمن اینکه نصب کاتالیست‌ها نیز بر روی موتورسیکلت‌ها می‌تواند این روند را سرعت بخشد.برای آشنایی بیشتر با این مقوله به وب سایت ایران دلکو- اولین و بزرگترین تولید کننده ی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت در خاورمیانه -  سر بزنید و اولین قدم را جهت حفاظت از سلامت خود بردارید.

نظر شما