عضو سابق شورای عالی بورس:

آرامش به بازار سرمایه بازگشته‌است/ شرکت‎های صادراتی موجب صعود شاخص بورس شدند

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۱۱:۰۸:۴۹
کد خبر: ۹۴۸۵۵۲
آرامش به بازار سرمایه بازگشته‌است/ شرکت‎های صادراتی موجب صعود شاخص بورس شدند
عضو سابق شورای عالی بورس با اشاره به بازگشت آرامش به بازار سرمایه گفت: با توجه به اظهارات ایران و آمریکا مبنی بر عدم تمایل به درگیری نظامی و برطرف شدن خطر بروز جنگ در منطقه، امروز بورس از نوسانات هیجانی دور مانده‌است.

«قاسم محسنی»، کارشناس بازارهای مالی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در تشریح نوسانات اخیر شاخص بورس اظهار کرد: جهش قیمت در بازار ارز از سال گذشته، عامل اصلی صعود شاخص بورس به صورت تدریجی در این مدت بود چرا‌که شرکت‌های صادراتی و بازار سهام به دنبال تطبیق با این افزایش نرخ دلار بودند.

او افزود: فروش محصولات شرکت‎های صادراتی به صورت ارزی است و ارزش محصولات آن‌ها افزایش یافت اما هزینه‎های این شرکت‎ها مثل هزینه نیروی انسانی و حقوق و مزایا به آن اندازه افزایش نداشته‎است، مازاد دارایی‎های ارزی نسبت به بدهی در این شرکت‌ها عامل افزایش ارزش سهام آن‎ها شد.

محسنی تاکید کرد: افزایش ارزش جایگزینی شرکت‎ها در پی جهش نرخ ارز نیز عامل دیگری برای تعدیل یا بالارفتن قیمت سهام بود. به عبارت دیگر به دلیل افزایش قیمت ماشین‌آلات و سرمایه اولیه و ثابت، این شرکت‎ها اگر دوباره می‌خواستند تاسیس شوند، باید هزینه بیشتری صرف می‎کردند، در همین راستا ارزش سهام آن‎ها بالا رفت.

عضو سابق شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: با توجه به دامنه نوسان، بازار سهام به یکباره افزایش قیمت ندارد و از آنجا که سرمایه‎گذاران هم نیازمند گذشت زمان برای تحلیل اطلاعات ناشی از افزایش قیمت ارز بودند، این اتفاق به مرور رخ می‎دهد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: در سال جاری تولید کننده‎ها توانستند تطبیق بیشتری با شرایط تحریم داشته‌ باشند و وضعیت اقتصادی با توجه به یافتن راه‎های جدید دور زدن تحریم‎ها به نسبت گذشته بهتر شده تا جایی که پیش بینی می‎شود، رشد اقتصادی امسال منفی نباشد.

محسنی در خصوص ریزش شاخص بورس در هفته گذشته اظهار کرد: حمله تروریستی آمریکا و تهدید ایران احتمال بروز جنگ را افزایش داده بود و همین موضوع، افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس و افت شاخص را به همراه داشت اما پس از انتقام ایران و اظهارات دو طرف مبنی بر عدم تمایل به تداوم درگیری‌ها، بازار مثبت شد.

او تاکید کرد: در حال حاضر خطر‌ها از سرمایه‌گذاران برطرف و آرامش بر بورس حاکم شده‌است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز