مضرات خانه های دوبلکس و راه های بهره وری از آنها

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۵:۲۲:۱۹
کد خبر: ۹۴۹۸۹۴
مضرات خانه های دوبلکس و راه های بهره وری از آنها
خانه دوبلکس، طراحی یک خانۀ یک واحده در دو طبقه است؛ در واقع یک خانۀ واحدِ دو طبقه است که طبقات با استفاده از راه‌پله‌ای عمدتا مدور به یکدیگر متصل می‌شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خانه‌ها دارای معماری و سبک‌های متنوعی هستند؛ آپارتمان، خانه‌های ویلایی، خانه‌های سنتی و... از نمونه‌های منازل مسکونی می‌باشند. در این میان خانه دوبلکس، در میان افراد دارای محبوبیت زیادی است؛ این نوع از ساختمان حس مدرن و لوکس بودن را القا کرده و پرستیژ خاصی را به همراه خود دارد. در این مقاله با آدرس همراه باشید تا درباره مضرات خانه های دوبلکس بیشتر بدانیم.

انواع خانه دوبلکس

ساخت خانه دوبلکس در سه مدل، بسته به نوع ساختمان، متراژ زمین و همچنین نوع دسترسی مکان موردنظر، طراحی و ساخته می‌شوند. 

  • خانه دوبلکس استاندارد: متداول‌‌ترین نوع منزل دوبلکس است که بطور معمول در طبقات بالای ساختمان‌های بلند و برج‌ها ساخته می‌شود؛ متراژ آن نسبتا کوچک است.
  • خانه دوبلکس زیر شیروانی: طبقه دوم این خانه دوبلکس، به شکل زیرشیروانی طراحی شده و دارای فضایی مستقل می‌باشد؛ در برخی از موارد بالکن در این قسمت تعبیه می‌گردد.
  • خانه دوبلکس معکوس: این خانه در پایین‌ترین طبقه ساختمان ساخته شده و به پاسیو، حیاط خلوت و حیاط دسترسی دارد.
  • خانه نیمه دوبلکس: این طرح از خانه دوبلکس بسیار شیک و جذاب است و تقاضای فراوانی برای آن وجود دارد. در این طراحی، بین بخش‌های مختلف خانه تفاوت سطح وجود دارد و به وسیله سه تا چهار پله، پایینتر یا بالاتر از یکدیگر قرار می‌گیرند. 

طراحی خانه دوبلکس

خانه‌های دوبلکس با طراحی‌های متنوعی بسته به نوع ساختمان (در صورت قرار داشتن واحد دوبلکس در آپارتمان)، نوع و متراژ زمین، سلیقه صاحب خانه و همچنین نیازمندی‌های وی ساخته می‌شوند؛ پلان‌های خانه دوبلکس همانند سایر سازه‌ها شامل نکات مهمی از قبیل دیوارها، جای دیوارها و ضخامت آنها، نرده‌ها، جداکننده‌ها، پله‌ها، درب و پنجره و سایر اجزا و محاسباتی است که باید مدنظر قرار داده شوند. 

به برخی از طراحی‌ها و سبک‌های این نوع از ساختمان‌ها می‌پردازیم:

  • خانه دوبلکس کوچک: داشتن یک واحد آپارتمان دوبلکس، مستلزم داشتن فضایی بزرگ نیست و با هر زیربنایی می‌توان این نوع خانه را طراحی کرد.
  • ویلای دوبلکس: ویلاها موقعیت منحصر بفردی برای ساخت دوبلکس هستند؛ می-توان یک ویلای دوبلکس لاکچری را با افزودن امکانات و تجهیزات مختلفی در اختیار داشت. لازم به ذکر نیست که در این مورد، بودجه نقش اساسی را ایفا می‌کند.
  • آپارتمان دوبلکس: در طراحی و ساخت منزل دوبلکس، محدودیتی وجود نداشته و مستلزم داشتن فضایی بزرگ یا ویلایی نیست. آپارتمان‌های بزرگ و کوچک دوبلکس با طراحی‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس

در طراحی و چیدمان خانه‌های دوبلکس، محدودیتی وجود ندارد؛ هرچند به دلیل نمای مدرنی که معمولا این نوع از خانه داراست، بسیاری از ساکنان آن ترجیح می‌دهند تا دکوراسیون مدرنی را برای آن انتخاب کنند. 

در این خانه بطور معمول اتاق‌های خواب، اتاق میهمان، سرویس بهداشتی، حمام و یک سالن پذیرایی در طبقه بالا وجود دارد. بدین ترتیب، فضای شخصی و حریم خصوصی ساکنان حفظ شده و فضاهایی که نیاز به آرامش بیشتری داشته و محل استراحت، مطالعه، رسیدگی به امورات بهداشتی و شخصی و همچنین دورهمی‌های صمیمانه‌تر هستند، از طبقه پایین که دارای تردد و رفت و آمد بیشتری است جدا می‌شوند.

طبقه پایین خانه دوبلکس به آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی از میهمانان، سرویس بهداشتی و گاها حمام اختصاص دارد. در برخی موارد با توجه به متراژ ساختمان و علاقه مالک، می‌توان یک یا چند اتاق را نیز در این طبقه قرار داد.

پله گرد، از جمله اصلی‌ترین سازه‌های خانه‌های دوبلکس است؛ بنابراین در زیبایی آن تاثیر بسزایی دارد. کفپوش پله‌ها و نرده آن باید با رنگ دیوارها و سایر وسایل خانه هماهنگی مناسبی داشته باشد.

دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس تابع قواعد عمومی طراحی داخلی است؛ البته با توجه به خصوصیات ویژ‌ۀ هر ساختمان باید برخی نکات مدنظر قرار داده شوند تا بیشترین بازده، کارایی و زیبایی را به همراه داشته باشند. به برخی از اصول و قواعد طراحی داخلی خانه اشاره می‌کنیم:

مشخص کردن سبک موردعلاقه‌اتان اعم از طراحی مدرن، کلاسیک، سنتی و یا تلفیقی از دو یا چند سبک؛

تعیین دقیق بودجه؛

توجه به نیازها و انتظاری که از فضاهای خانه دارید؛

خرید وسایل متناسب با تفکرات و علایق و عدم توجه به مد روز و یا احساسات زودگذر؛

هماهنگی میان وسایل، رنگ دیوارها، پرده‌ها و فرش‌ها؛

عدم یکرنگی، یکدستی، یک‌اندازگی و یکپارچگیِ تمام عناصر دیزاین؛

تنوع در رنگ، اندازه و ابعاد وسایل در عینِ هماهنگی؛

چیدمان مناسب؛

پرهیز از استفاده بیش از حد از وسایل در دکور و شلوغ شدن فضا.

مزایا و معایب خانه‌های دوبلکس

هر خانه‌ای ممکن است ترکیبی از مزایا، معایب، نکات مثبت و ضعف باشد؛ خانه دوبلکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی از مضرات و معایب خانه‌های دوبلکس می‌پردازیم.

مزایای ساختمان دوبلکس عبارتند از:

  • در اختیار داشتن فضای زیاد و دلباز
  • طراحی و معماری متفاوت و مدرن
  • دسترسی به نور طبیعی فراوان
  • دارای سقف بلند
  • حفظ حریم خصوصی و داشتن فضایی اختصاصی
  • مضرات خانه‌های دوبلکس عبارتند از:
  • صرف وقت و هزینه بیشتر برای نظافت
  • هزینه بیشتر برای نگهداری و تعمیرات 
  • پرداخت هزینه بالاتر برای سیستم سرمایش و گرمایش
  • مشکلات ناشی از رفت و آمد از پله‌ها
  • وجود فاصله زیاد میان فضاهای مختلف خانه بویژه در خانه‌های دوبلکس بزرگ
  • استفاده بهینه از فضاهای خانه دوبلکس

برخی از معایب خانه دوبلکس در قسمت‌های فوق ذکر شد. برای آنکه این ضعف‌ها کمترین تاثیر را بر شما و کارایی منزلتان داشته باشد، به ذکر برخی از راه‌های بهره‌وری منازل دوبلکس می‌پردازیم:

برای جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه در این بخش، از عایق‌های حرارتی استفاده کنید؛ همچنین سیستم‌ گرمایشی و سرمایشیِ فضاهایی را که به ندرت از آنها استفاده می‌کنید، خاموش نمایید.

فضاهایی را که بیشترین زمان را در آنها سپری می‌کنید، حتی‌الامکان در نزدیک یکدیگر قرار داشته باشند تا بدین روش کمترین زمان را برای تردد میان آنها سپری کنید؛

تمام اتاق‌ها و فضاهای خانه را برای استفاده روزمره خود در نظر نگیرید؛ بدین ترتیب زمان کمتری را برای نظافت اختصاص می‌دهید؛

بطور دوره‌ای و در بازه‌های زمانیِ کوتاه، تاسیسات مختلف خانه را مورد بررسی قرار دهید؛ در اینصورت به محض بروز مشکل یا خرابیِ کوچک، با صرف هزینه و زمانی اندک می‌توان از بوجود آمدن تخریب بزرگتر جلوگیری نمود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز