رشد حجم و ارزش معاملات فرابورس در دی ماه امسال

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۰۹:۳۲:۱۵
کد خبر: ۹۵۴۷۸۲
رشد حجم و ارزش معاملات فرابورس در دی ماه امسال
حجم و ارزش معاملات فرابورس در دی ماه سال جاری با رشد همراه شد و ارزش کل بازار فرابورس و شاخص این بازار(آیفکس) در پایان معاملات نخستین ماه زمستان امسال به ترتیب رشد ۱۷ و ۱۶ درصدی را به ثبت رساندند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس در نخستین ماه پاییز امسال نشان می‌دهد طی ۲۱روز معاملاتی تعداد ۴۰میلیارد و ۴۹۹میلیون ورقه بهادار در ۵میلیون و ۹۳۳هزار نوبت به ارزش ۳۸۰هزار و ۳۲۳میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۱۲۰درصدی حجم، افزایش ۱۲۰درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۲۵درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۳۰۴میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۱۲۸۶۰میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۴ میلیارد و ۳۲۱میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۳هزار و ۱۵۹میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۶میلیارد و ۸۴۱میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۰هزار و ۸۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۸۰درصدی حجم و رشد ۵۰۸درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۳۱درصدی حجم و ۴۷۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دیماه سال ۹۷ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۱۳۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۲۰هزار و ۷۸۷میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۲۲۸درصدی حجم و ۲۴۴درصدی ارزش معاملات این بازار در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۱۱۰۰میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۷میلیارد و ۸۸۰میلیون ریال و ۳ میلیون و ۳۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۴۱۵میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۱۶۹درصدی حجم و رشد ۱۹۹درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۱۰۲درصدی حجم و افزایش ۵۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با دیماه پارسال دارد.  
این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات دیماه امسال را از ارتفاع ۴۵۵۹واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۱۶درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۵۳۰۱واحد رسید و افزایش ۱۳۵درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۴۷۷۱هزار و ۲۲۹میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۱۷درصدی به عدد ۵۵۸۳هزار و ۴۰۴میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۱۱۸درصد ارتقاء داد.

نظر شما