تجارت ۷۲میلیارد دلاری ایران در ده ماهه اول سال ۹۸/ صادرات امسال ۴برابر شد/ چین شریک اول ایران در صادرات و واردات

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۵:۲۷:۰۷
کد خبر: ۹۵۵۹۲۲
تجارت ۷۲میلیارد دلاری ایران در ده ماهه اول سال ۹۸/ صادرات امسال ۴برابر شد/ چین شریک اول ایران در صادرات و واردات
رئیس کل گمرک ایران حجم تجارت کشور در ده ماهه اول سال را علی رغم تحریم‌ها بیش از ۷۲میلیارد دلار اعلام کرد که ۳۵.۵ میلیارد دلار آن را صادرات بدون محاسبه صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی شامل می‌شود و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰درصد رشد یافته‌است.

«مهدی میر اشرفی»، رئیس کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی گمرک برگزار شد، حجم واردات را ۳۶.۸۱ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: میزان واردات ما ۶۰۰میلیون دلار از صادرات پیشی گرفته است.

او ادامه داد: میزان واردات ده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۸درصد رشد داشته و از نظر ارزشی برابر سال گذشته بوده‌است.

میراشرفی در خصوص واردات کالاهای اساسی خاطر نشان کرد: با وجود تحریم ها میزان واردات کالاهای اساسی به کشور افزایش ۲۴درصدی در وزن و افزایش ۲۰درصدی از لحاظ ارزشی داشته‌است.

رئیس کل گمرک گفت: شرکای ایران در صادرات به ترتیب چین با ۸.۳ میلیارد دلار مقصد اول، عراق با ۸میلیارد دلار مقصد دوم، ترکیه با ۴.۱ میلیارد دلار مقصد سوم، امارات با ۳.۷میلیارد دلار مقصد چهارم و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار مقصد پنجم بوده‌است.

او همچنین در تشریح ترکیب کالاهای صادراتی گفت: پتروشیمی با ۱۵میلیارد دلار صادرات، ۴۴درصد سهم ارزشی را شامل شده‌است و سایر کالاها نیز سهم ۵۴درصدی و معادل ۱۹میلیارد دلار دارند.

معاون وزیر اقتصاد کشورهای واردات را نیز به ترتیب چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان دانست.

او افزود: از کالاهای وارداتی، کالاهای اساسی بیشترین سهم و پس از آن مواد اولیه و ماشین آلات بیش ترین سهم را در کالاهای ورودی داشتند.

میر اشرفی با اشاره به شعار امسال به مناسبت روز جهانی گمرک گفت: شعار سال 2020،  گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست است. شعار سال گذشته مبتنی بر مرزهای هوشمند بود و گمرک ایران با همکاری دانشگاهیان توفیقات خوبی در مرزهای هوشمند و اقتصاد هوشمند داشت.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه گمرک ایران در الکترونیکی شدن و هوشمندسازی پیشرو بود، افزود: در گمرک به حذف کاغذ به صورت کامل اقدام کردیم که با این اقدام جعل از بین می رود.

او افزود: همچنین برای تکمیل و ارتقا کارشناسان مجازی تلاش کردیم تا مراجعان کمتر مراجعه حضوری داشته باشند و گمرک برای اولین بار این حذف ارائه خدمات به صورت چهره به چهره را اجرا کرد. همچنین در مجازی کردن خدمات، گمرک توانست بسیاری از فعالیت های خود را بر روی گمرک موبایل اجرایی کند و در حال ارتقا این کار با اپلیکیشن های موبایلی هستیم.

70میلیون دلار کالا در گمرک دپو شده است

میر اشرفی آمار کالاهای دپو شده در گمرک گفت: با بررسی‌های انجام شده ۷۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۴ در گمرکات دپو شده است. این موارد در زمان مناسب ثبت سفارش شده بودند و ممکن است در زمان ثبت سفارش شامل گروه کالایی دو می‌شدند، اما زمانی که به گمرک رسیدند قوانین تغییر کرده بود و شامل گروه کالایی چهار شدند. 

وی ادامه داد: حقوق مکتسبه برای واردکنندگان این ۷۰ میلیون دلار ایجاد شده است که بخشی از آن مربوط به ۲۰۰ کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود. در صورت تغییر نکردن قوانین،  این کالاها باید متروکه یا مرجوع شوند. مراجع تحویل گیرنده در مبادی ورودی، غیر از گمرک هستند و باید بر اساس قانون، کالاها را در مدت مجاز متروکه اعلام کنند. 

16هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی امسال محقق می شود

میر اشرفی درباره درآمد گمرگ گفت: درآمد گمرک بر اساس بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان است که در ۱۰ ماهه امسال گمرک توانسته ۱۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته باشد، همچنین گمرک در بهمن ماه سه هزار میلیارد تومان ضمانت نامه‌دارد و هزار میلیارد تومان نیز در اسفند ماه درآمد محقق خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسوول، ۱۰۰ درصد آنچه در بودجه سال ۹۸ برای گمرک پیش بینی شده بود محقق می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در زمینه هوشمندسازی هم اقدامات خوبی داشتیم و به تولید پلمپ الکترونیک و هوشمند با کمترین هزینه در سال جاری پرداختیم و گمرکات در سال آینده مجهز به ریدرهایی خواهند شد که بتوانند تراش های آر آف آی دی پلمپ ها را بخوانند.

او ادامه داد: بیش از ۵درصد گمرکات در حال حاضر مجهز شدند. بحث بعدی امنیت محموله هاست که با زیر پوشش دادن جاده ها به آنتن های آراف آی دی فضا را آماده تر کنیم.

میر اشرفی گفت: کشورهای محصور در خشکی در دنیا قسمت اعظمشان اطراف ایران هستند و ما باید تسهیلاتی هم برای ترانزیت در این زمینه داشته باشیم.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: کنوانسیون تیر رو به شرق در حال گسترش است و با توجه به شعار رئیس جمهور چین مبنی بر یک کمربند یک راه که شانگهای چین توسط یک حاده به اروپا متصل خواهد شد و مسیر دو ماهه حمل یک حاده در این کریدور شرق به غرب به کمتر از ده روز کاهش می یابد. از آنجایی که ایران هم در این مسیر است، توانستیم اولین محموله افغانستان را توسط کنوانسیون تیر به بمبیی هند منتقل کنیم.

او افزود: با رایزنی هایی که با گمرک هند و گرجستان و آذربایجان و روسیه داشتیم به دنبال اجرای ای کریدور برای اولین بار در دنیا هستیم که کریدور شمال جنوب را الکترونیکی کنیم. در فاز بعدی هند و روسیه هم به این اقدام خواهند پیوست.

میر اشرفی خاطر نشان کرد: راهبندهای الکترونیک را در همه گمرکات اجرا کردیم. همچنین دروازه مشترک تجاری با گمرک ترکیه در حال انجام است و قرار است گسترش یابد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در بحث مربوط به تسهیل تجارت، مدیریت یکپارچه مرزی را در دستور کار داریم و می خواهیم در مبادی ورودی و خروجی بین بیش از ۲۵ سازمان با مدیریت یکپارچه و هماهنگ مرزی در بحث تجارت خارجی تسهیلاتی ایجاد کنیم تا هزینه و مدت زمان ترخیص کاهش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز