معاون وزیر نفت خبر داد

بازپرداخت طرح‌های پالایشی گاز از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۲:۴۸:۲۶
کد خبر: ۹۶۴۶۳۶
بازپرداخت طرح‌های پالایشی گاز از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری
معاون وزیر نفت با اشاره به الگوهای مختلف بازپرداخت اجرای طرح‌های صنعت گاز، بازپرداخت طرح‌های پالایشی گاز از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری را یکی از الگوهای مورد استفاده در طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا حسن منتظرتربتی صبح امروز (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت ضمن بیان گزارش مبسوط از نحوه اجرای طرح احداث خط لوله ششم سراسری انتقال گاز کشور اظهار کرد: با توجه به سهم قابل توجه نیروگاه‌های سیکل باز در کشور و فرض سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلاری و همچنین اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیروگاهی شاهد افزایش بازده تولیدی خواهیم بود.

وی ادامه داد: این افزایش تولید با توجه به قیمت برق صادراتی، سالانه معادل ۴.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند که می‌تواند منبعی مناسب برای باز پرداخت سرمایه‌گذاری انجام‌شده در کمتر از هشت سال باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه به معرفی پروژه‌های حائز اولویت در شرکت ملی گاز ایران برای تامین منابع مالی پرداخت و یادآور شد: خط لوله صادراتی گاز عمان، احداث خط انتقال گاز نهم، دهم و یازدهم سراسری، توسعه فاز دوم مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم، ساخت فاز دوم پالایشگاه ایلام از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری است.

تربتی به پیشنهاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای آینده در قالب الگوی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) اشاره و تصریح کرد: در بخش تولید و عرضه گاز می‌توان به پروژه‌های پالایشگاهی اشاره کرد که بازپرداخت این پروژه‌ها از محل منابع حاصل از تولید محصولات جانبی خواهد بود.

وی افزود: طرح‌های ساخت خطوط لوله و ایستگاه‌ها نمونه‌ای دیگر از طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز است که بازپرداخت آن از محل منابع حاصل از جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی محقق می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز از پروژه‌های پالایشگاهی به عنوان مورد سوم از طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز یاد کرد و ادامه داد: بازپرداخت این نوع از پروژه‌ها از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری خواهد بود.

تربتی از پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش نیروگاهی به عنوان یک نمونه از طرح‌های بخش مصرف یاد کرد و افزود: بازپرداخت این نوع پروژه‌ها از محل منابع حاصل از افزایش بازده مصرف گاز در تولید برق انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه لازم است در زمینه مدیریت مصرف گاز اقدام‌های قابل توجهی انجام شود، بنابراین حضور سرمایه‌گذاران برای بهینه‌سازی مصرف ضروری است.

نظر شما