رئیس جامعه هتل‌داران:

ضریب اشغال هتل‌ها به زیر ۵ درصد رسیده‌ است/ قیمت‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافته اما مسافر نیست/ ضرر چند صد میلیاردی هتل‌داران از کرونا/ دریافت نکردن مالیات و نگرفتن اقساط وام هتل‌داران در دستورکار قرار گیرد

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۵:۱۵:۱۹
کد خبر: ۹۷۲۳۷۰
ضریب اشغال هتل‌ها به زیر ۵ درصد رسیده‌ است/ قیمت‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافته اما مسافر نیست/ ضرر چند صد میلیاردی هتل‌داران از کرونا/ دریافت نکردن مالیات و نگرفتن اقساط وام هتل‌داران در دستورکار قرار گیرد
رئیس جامعه هتل‌داران ایران از کاهش میانگین ضریب اشغال هتل‌ها به زیر 5درصد خبر داد که چند صد میلیارد تومان خسارت به این صنف وارد می‌کند.

​«جمشید حمزه‌زاده»، رئیس جامعه هتلداران کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص کاهش سفرهای نوروزی به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در روزهایی که باید با هجوم مسافران برای رزرو اتاق مواجه باشیم، بسیاری از هتل‌ها در استان‌هایی مثل یزد، اردبیل، گیلان و مازندران عملا تعطیل شده‌اند و سایر هتل‌ها نیز ظرفیت اقامتی خود را کم کرده و تنها 20درصدِ اتاق‌های خود را فعال نگه داشته‌اند. در همین راستا تعداد زیادی از کارمندان هتل‌ها به مرخصی تشویقی رفته‌اند.

تقریبا اصلا مسافر خارجی نداریم

او با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در این ایام ضریب اشتغال هتل‌ها به ویژه در شهرهای جنوبی و کیش و قشم 90 درصد بود، گفت: ترس از شیوع کرونا باعث کاهش سفرها شده و حتی کسانی هم که سفر می‌روند در هتل‌ها اقامت نمی‌کنند. مسافر خارجی هم تقریبا نداریم.

اجرای دستورالعمل‌ ویژه بهداشتی در هتل‌ها

حمزه‌زاده در خصوص تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته‌ شده برای هتل‌ها خاطرنشان کرد: همه هتل‌ها از همان ابتدا دستورالعمل پزشکی را از دولت تهیه کردند و با وجود قیمت‌های بالا به تهیه مواد ضد عفونی کننده و گندزدا پرداخته و اتاق‌ها را به صورت روزانه ضدعفونی می‌کنند.

او ادامه داد: همه مسافران به محض ورود با استفاده از دستگاه تب سنج مورد معاینه قرار می‌گیرند و در همه هتل‌های 5ستاره، پزشک مستقر است.

رئیس جامعه هتلداران تاکید کرد: کرونا بحرانی است که همه کشورهای دنیا با آن درگیر شده‌اند و کاهش تعداد مسافران طبیعی است اما در شرایط این چنینی، حمایت معنوی دولت می‌تواند از آسیب‌های بحران بکاهد.

راه‌های جبران خسارت هتل داران

حمزه‌زاده در بیان راهکارهایی که بتواند از بار خسارات شیوع ویروس کرونا به فعالان اقتصادی بکاهد، گفت: سازمان تامین اجتماعی می‌تواند در یکی دو ماهی که کارکنان بیکار شده‌اند حق بیمه دریافت نکند یا بانک‎ها اقساط وام هتل‌داران را با فاصله 5الی 6 ماهه و بدون جریمه دیرکرد دریافت کنند. همچنین عدم دریافت مالیات در این چند ماهی که هتل‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، می‌تواند به فعالان این صنف برای ادامه فعالیت انگیزه بدهد.

رئیس جامعه هتلداران برابری نرخ دلار برای مسافران ایرانی و خارجی را یکی از مسائل پیش روی این صنف دانست و گفت: صنعت گردشگری ظرفیت زیادی برای ارز آوری به کشور دارد اما در حال حاضر نرخ اجاره اتاق‌ در هتل‌های ایران برای مسافران خارجی با دلار نیمایی محاسبه می‌شود و این یعنی حتی هزینه آن‌ها نصف هزینه مسافران ایرانی، می‌شود.

حمزه‌زاده افزود: این پیشنهاد را به وزارت گردشگری ارائه کرده‌ و چند جلسه هم با وزیر گردشگری داشتیم اما هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده‌است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز