بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواستار بخشودگی بدهی فقیر ترین کشورها شدند

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۰۹:۵۴:۰۵
کد خبر: ۹۸۱۳۱۷
بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواستار بخشودگی بدهی فقیر ترین کشورها شدند
بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای مشترک از بستانکاران رسمی دوجانبه خواستند تا بدهی‌ فقیرترین کشورهای جهان را که با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، به طور کامل یا جزئی ببخشند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا در این بیانیه مشترک، نهادهای مذکور، وام‌دهندگان رسمی دوجانبه را ترغیب کردند تا در صورت درخواست کشورهای عضو انجمن توسعه بین الملل (IDA)، بدهی‌های آنها را به حالت تعلیق درآورند.

این دو نهاد جهانی اعلام کردند که این کشورها که یک چهارم جمعت جهان و دو سوم فقیرترین مردم جهان را در دل خود جای داده اند، بیشترین ضربه را از ناحیه این اپیدمی جهانی متحمل خواهند شد.

در بیانیه مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آمده است: این اقدام به تامین نقدینگی که نیاز مبرم کشورهای عضو IDA است، کمک خواهد کرد تا با چالش‌های برخاسته از شیوع کرونا مقابله کرده و علاوه بر این فرصت ارزیابی آثار این بحران و تامین بودجه مورد نیاز هر کشور را فراهم می‌آورد.

درآمد ناخالص ملی به ازای هر فرد در بیشتر ۷۶ کشور تحت پوشش و حمایت IDA، زیر یک هزار و ۱۷۵ دلار است.

به گفته بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با تعلیق بدهی اعضای این انجمن و با رعایت مقررات داخلی کشورهای وام دهنده، «کشورهای در حال توسعه نفس راحتی می‌کشند» و اقدام مذکور علاوه بر این، پیغام مثبت و قدرتمندی را برای بازارهای مالی جهان ارسال خواهد کرد.

این دو نهاد کشورهای عضو گروه جی‌۲۰ که قدرتمندترین اقتصادهای جهان را تشکیل می‌دهند، ترغیب کردند تا از درخواست آنها برای اقدام سریع حمایت کنند.

سران جی۲۰ قرار است پنجشنبه هفته جاری به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص ارائه برنامه ای عملیاتی برای مقابله با این اپیدمی جهانی رو به وخامت، به طور مجازی نشستی را برگزار کنند.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، کرونا که دسامبر سال گذشته میلادی از ووهان در قلب چین متولد شد، تاکنون بیش از ۴۳۸ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و بالغ بر ۱۹ هزار تن را به کام مرگ کشانده است.

بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از سران جی۲۰  دعوت کردند تا آثار بحران و نیازهای مالی هرکدام از کشورهای IDA را ارزیابی کرده و با طرح یک پیشنهاد، وام دهندگان رسمی دوجانبه را نسبت به اتخاذ اقدامی جامع متقاعد کنند؛ این دو نهاد اعلام کرده‌اند که در نشست‌های مشترک خود که ماه آینده برگزار می‌شود، برای پشتیبانی و حمایت از پیشنهاد مذکور تلاش خواهند کرد.

نظر شما