کارشناس بازار سرمایه:

بورس برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب نیست/ حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی با افت حدود ۶/ ۱۴ درصدی مواجه شده است

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۱۲:۰۵:۴۷
کد خبر: ۹۹۶۳۳۳
بورس برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب نیست/ حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی با افت حدود ۶/ ۱۴ درصدی مواجه شده است
یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در بورس گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور در اثر تحریم‌ها و برخی برخوردهای تبعیض آمیز با سرمایه‌گذار از سوی قوه قضائیه، سرمایه گذار خارجی تمایل چندانی به حضور در بازارهای ایران به ویژه بازار پر ریسک سرمایه ندارد.

«علی حیدری»، کارشناس و فعال بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره میزان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه توضیح داد: شرایط وخیم اقتصاد کشور مثل تحریم‌ها، ابهام در عملکرد اقتصاد کلان، عدم شفافیت، تورم بالا و ... باعث می‌شود که سرمایه‌گذار خارجی استقبال کمی از بازار سرمایه ایران داشته باشد.

به گفته حیدری وضعیت برخی واگذاری‌ها در بورس ایران چندان شفاف نیست و سرمایه‌گذار هم در صورت تضمین امنیت سرمایه و سود، وارد هر بازاری خواهد شد.

او افزود: سرمایه‌گذار را در بازار بین‌المللی به «کبوتر سفید» تشبیه می‌کنند چراکه این پرنده قبل از هرکاری با دقت محیط پیرامون خود را نگاه و بررسی می‌کند، سرمایه‌گذار هم قبل از ورود به بازار و حضور پول و سرمایه خود همه جوانب را بررسی می‌کند و وضعیت فعلی بازار سهام ایران برای سرمایه گذار خارجی چندان مناسب نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: البته اقدامات و تلاش‌هایی از سوی وزارت امور خارجه برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذار و جذب سرمایه خارجی صورت گرفته اما این اقدامات به تنهایی، کافی نیست.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم یعنی با کد خارجی در سال 95 رقمی حدود 2.4 میلیارد تومان بود اما این رقم برای سال 98 هنوز از سوی وزارت اقتصاد یا وزازت صمت اعلام نشده‎است.

حیدری خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صمت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی سال ۹۸ به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور بوده‌ است.

او ادامه داد: ارزیابی‌ها حاکی از این است که پنج کشور امارات متحده عربی، هلند، چین، ترکیه و آلمان پیشتازان سرمایه‌گذاری در ایران بوده‌اند. طبق بررسی‌ها بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته در بخش‌های «محصولات از توتون و تنباکو»، «محصولات غذایی و آشامیدنی»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» صورت گرفته و بیشترین جذب پول خارجی براساس حجم در پنج استان «زنجان»، «خراسان‌رضوی»، «کرمانشاه»، «هرمزگان» و «تهران» و از پنج کشور «امارات متحده عربی»، «هلند»، «چین»، «ترکیه» و «آلمان» بوده است.

حیدری گفت: داده‌های وزارت صمت نشان می‌دهد از ۸۲ شرکت ثبت شده، ۳۳ شرکت با ۱۰۰ درصد سهامدار خارجی و ۴۸ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی و یک مورد تحت عنوان ترتیبات قراردادی است. همچنین آمارها حکایت از آن دارد که از لحاظ حجم تعداد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده در سال ۱۳۹۸، سهم «صنعت» ۹۸ درصد، سهم «معدن» ۱۲/ ۰ درصد و سهم «تجارت» ۸۸/ ۱ درصد بوده است.

به گفته این کارشناس بورس مقایسه روند جذب سرمایه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حکایت از آن دارد که حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی با افت حدود ۶/ ۱۴ درصدی مواجه شده است و قطعا این موضوع در بازار سرمایه که بازاری پر ریسک‌تر است، هم رخ داده‌ و سرمایه زیادی از سوی کشورهای خارجی جذب بورس نشده‌است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز