واریز سود ۹۰ شرکت سرمایه‌گذار از سامانه سجام

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۱۴:۲۳:۳۹
کد خبر: ۱۱۰۶۷۷۲
واریز سود ۹۰ شرکت سرمایه‌گذار از سامانه سجام
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: امسال تا ۲۵ آذرماه تعداد ۹۰ شرکت بورسی از سامانه توزیع سود سجام استفاده کردند و بنابردرخواست سهامدار عمل شد.

به گزارش برنا؛  حسین قشمی در رابطه با واریز سود بیش از ۱۰ میلیون سهامدار بوسیله سامانه سجام، افزود: سامانه جامع توزیع سود بر اساس درخواست سهامداران خرد، ناشران بورس و فرابورس در سال ۹۸ تشکیل شد، بعضی از ناشران باتوجه به در خواست خود سود سهامدارانشان را از طریق اطلاعات حاضر در این سامانه واریز کردند.

وی اضافه کرد: سال ۹۹ این سامانه کار خود را به شکل جدی آغاز کرد، تصور این بود که امسال یکصد ناشر می توانند از این سامانه برای توزیع سود استفاده کنند، اما تا ۲۵ آذر ماه ۹۰ شرکت بورسی از سامانه توزیع سود سجام استفاده کردند.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصریح کرد: اکنون ۱۹ میلیون تراکنش به منظور واریز سود بوسیله این سامانه انجام می شود.

قشمی در رابطه با تصویب قانونی مبنی بر واریز سود بوسیله سامانه سجام، گفت: براساس جلساتی که در شورای عالی بورس برگزار شده این موضوع تصویب شده و می توان به سهام داران نوید داد که واریز سود سهامداران بوسیله این سامانه انجام خواهد شد.

وی افزود: واقعیت اینکه در ۶ ماهه نخست سال نزدیک به ۴۵ شرکت بوسیله سامانه سجام توزیع سود کرده اند در حالی که در دو ماه گذشته به این تعداد حدود ۵۰ شرکت افزوده شده و اکنون ۱۵ شرکت دیگر نیز قصد دارند که سود خود را بدین ترتیب واریز کنند، شرکت های سرمایه‌گذاری که یکبار برای واریز سود از این سامانه استفاده کردند به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه گفته‌اند که دیگر قرار نیست به قبل باز گشت داشته باشند.

مدیر سیستم های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: اکنون در رابطه با بحث مطالبات سهام افراد  پنل جداگانه‌ای طراحی و تست شده، ناشرانی که برآوردی از سود خود دارند و صورت مالیشان بررسی شده، می‌توانند مطالبات خود را بوسیله این پنل به شرکت سپرده گذاری مرکزی انتقال دهند، سپس مطالبات آنها براساس اطلاعاتی که در سامانه سجام به ثبت رسیده، پرداخت خواهد شد.

قشمی بیان کرد: ناشرانی که از سال ۹۰ تا ۹۹ مجامعی داشته و نتوانسته اند سودی مبنی بر آن واریز کنند، یا سهامدارانشان در دریافت با مشکل برخورد کردند، می‌توانند با استفاده از (پنل مطالبات جامع توزیع ) اقدام های لازم را انجام دهند و معوقات را واریز کنند.

به گزارش ایرنا، حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی اعلام کرد: اندازه بازار سرمایه با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست و اکنون پایه سهامداری در این بازار به نحو چشم گیری افزایش پیدا کرده و بالای ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم.

وی پیرامون حضور فعال در عرضه های اولیه را دلیل دیگری بر اقبال از بازار سرمایه دانست و گفت: اوایل، کل تعدادی که در عرضه‌های اولیه شرکت داشتند ۵۰ هزار نفر بود ، در حالی که این رقم اکنون به چندین میلیون نفر رسیده و اخیرا دفعات معاملات به چهارمیلیون نوبت رسیده که آمار بسیار چشمگیری است.

ریبس سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش فعال بازار سرمایه در تجهیز منابع بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: سال گذشته، تامین مالی بوسیله بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال تاکنون به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف اصل همچنین از انتشار اوراق توسط بعضی شرکت ها خبر داد و گفت: امسال در هیات مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد که شرکت های حائز شرایط بتوانند بدون ضامن بانکی در بازار سرمایه انتشار اوراق داشته باشند و یک شرکت هم در این زمینه مجوز فعالیت گرفته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه مسوولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده سهامدار است، افزود: سیگنال دهی، واژه ای است که پیوسته در بازار سرمایه تکرار می شود و عده ای همچنان با اتکا به این سیگنال های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران توصیه کرد قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این زمینه سازند و برای مشاوره نیز به محل‌هایی که مجوز سازمان بورس را دارند، مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز