همت دولت برای تحقق وعده‌ای ۹ ساله در ایلام

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۱۵:۳۶:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۴۹۷۹
همت دولت برای تحقق وعده‌ای ۹ ساله در ایلام
ایلامیان از سال ۱۳۹۰ تا کنون رویای پیوستن این استان به شبکه ریلی کشور را در سر می‌پرورانند اما حالا بعد از حدود ۹ سال دولت تدبیر و امید آستین همت بالا زده است تا این رویا به واقعیت نزدیک شود

به گزارش برنا از ایلام ،در آخرین روزهای بهار ۹۹ (۲۹ خردادماه) ده‌ها طرح عمرانی در حوزه راه و شهرسازی و مسکن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به صورت ویدیوکنفرانس در استان‌ ایلام به بهره‌برداری رسید که مهمترین آن‌ها آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن ایلام بود.

استان ایلام باید از طریق خط راه‌آهن اسلام‌آباد کرمانشاه به اندیمشک خوزستان وصل شود تا در شبکه ریلی کشور قرار گیرد و بر این اساس و با تلاش بی‌وقفه قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام و رایزنی‌های متعدد وی با مسوولان ارشد کشور، این طرح ردیف اعتبار ملی گرفت تا عملا وارد فاز اجرایی شود.

این پروژه که از اسلام‌آباد کرمانشاه آغاز می‌شود و به سمت ایلام ادامه یافته و سپس از مهران و دهلران به اندیمشک خوزستان می‌رسد، ۷۴ کیلومتر طول دارد که در این مرحله عملیات اجرایی ۱۷.۵ کیلومتر آن با اعتبار مشخص آغاز شده است.

این پروژه از سال ۹۰ تا کنون بارها کلنگ‌زنی شد، خیلی‌ها اجرایی شدن آن‌را به اسم خود تمام کردند و بنرها در تقدیر و تشکر از آن‌ها بر در و دیوار شهر نصب شد اما نه تنها صدای سوت قطار در ایلام شنیده نشد که امید ایلامیان برای اجرایی شدن این پروژه و تحقق این مطالبه بحق هر روز کمرنگ‌تر شد.

اما حالا دولت تدبیر و امید بدون جنجال و هیاهوی رسانه‌ای این طرح را به مرحله آغاز اجرا رسانده‌ است هر چند ممکن است برخی‌ها به دلیل نوع عملکرد عده‌ای در بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از این طرح، به دیده شک و تردید به موضوع بنگرند.

اجرای کامل این پروژه و بهره‌برداری از آن شاید به عمر این دولت قد ندهد اما ایلامیان را در مسیر تحقق رویای پیوستن به شبکه ریلی کشور قرار داده است و در صورت تلاش و همت دولت‌های بعدی و ادامه این مسیر، احداث راه‌آهن در ایلام دیگر یک آرزوی دست‌نیافتنی نیست.

قرار گرفتن پروژه راه‌آهن ایلام در پیوست قانون بودجه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: پروژه راه‌آهن ایلام بر خلاف دفعات قبل، ردیف اعتبار ملی گرفته است و در پیوست قانون بودجه قرار دارد بدین ترتیب که در بندهای قانون بودجه سالیانه کشور بندی به نام راه‌آهن ایلام وجود دارد.

احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علت اجرایی نشدن این پروژه در سال‌های قبل این بود که اعتبار مجزا نداشت و باید در قالب ۲۵ درصد اعتبارهای عمرانی استان کرمانشاه انجام می‌شد اما اکنون در قانون بودجه ردیف اعتبار ملی دارد و هر سال به تناسب به آن اعتبار اختصاص داده می‌شود.

اختصاص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای آغاز پروژه

وی یادآور شد: برای اجرای مرحله اول این پروژه ۹۰ میلیارد ریال اعتبار ملی تخصیص یافته است و از محل اعتبارات اربعین نیز ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر تخصیص داده خواهد شد ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز قول مساعد برای تزریق اعتبار به این پروژه را داده است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه پیمانکار طرح از طریق مناقصه انتخاب و تجهیز کارگاه نیز شده است، تاکید کرد: این یک پروژه حقیقی و قابل راستی‌آزمایی است و با پیشرفت مقداری از کار امکان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه فراهم خواهد شد.

هشت هزار میلیارد ریال اعتبار لازم برای تکمیل پروژه راه‌آهن ایلام

کرمی اظهار داشت: برای اجرای فاز اول این پروژه به طول ۱۷.۵ کیلومتر از مسیر اسلام‌آباد به سمت ایلام قرارداد به مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده است.

وی یادآور شد: در مجموع هشت هزار میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه و بهره‌برداری کامل از آن مورد نیاز است که بستگی به منابع کشور و تخصیص اعتبار ملی در حدود چهار تا پنج سال به طول خواهد انجامید.

نمایندگان برای تخصیص اعتبار مناسب در بودجه سال هزار و ۴۰۰ رایزنی کنند

معاون امور عمرانی استاندار ایلام تاکید کرد: نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی باید به منظور تخصیص اعتبار ملی مناسبی برای ادامه پروژه راه‌آهن ایلام در بودجه سال آینده رایزنی و تلاش کنند.

کرمی یادآور شد: این پروژه با توجه به بحث اربعین و وجود مرز مهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همه باید نهایت تلاش خود را برای اجرایی شدن کامل آن بکار گیرند.

پروژه راه‌آهن ایلام یک گام تا اجرایی شدن 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از مشخص شدن پیمانکار پروژه راه آهن اسلام آباد - ایلام و آغاز عملیات ابتدایی این طرح ملی خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری مستمر فاز اول اجرای این طرح بوسیله رییس جمهوری  کلنگ‌زنی شد.

کاظمی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته کار مطالعات راه آهن ایلام انجام شد اما اجرای آن به تاخیر افتاد که در دیدارهای اخیر با مسئولان عالی رتبه کشوری و با پیگیری مستمر مدیریت ارشد استان این مطالبه مردم وارد فاز اجرایی شد.

وی از انتخاب پیمانکار مربوطه این پروژه بزرگ خبر داد و یادآور شد: طول اجرای این قطعه ۱۷.۵ کیلومتر است و اعتبار اولیه آن نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

تا اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور و تحقق آرزوی دیرینه ایلامیان فاصله بسیار است اما امید است گام نخست اجرای این طرح را که دولت تدبیر و امید برداشته است دولت‌های بعدی نظام اسلامی به سامان برسانند

 

نظر شما