ایلدا ،روایتی خام و تحریف رشادت یک استان در دفاع مقدس و قصه پرغصه ای برای ایلامیان

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۱۵:۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۰۷۰۶۶۶
ایلدا ،روایتی خام و تحریف رشادت یک استان در دفاع مقدس و قصه پرغصه ای برای ایلامیان
جناب راما قویدل کارگردان محترم سریال تلوزیونی ایلدا کاش با مطالعه و یا بکار گیری مشاورانی بومی از مناطق مورد نظر شروع به ساخت این فیلم می کردید تاهم اثری ارزشی وجاودانه داشتید وهم مرهمی بر زخم دیده نشدن ایثارگری مردمان این دیار می گذاشتید

به گزارش برنا از ایلام ؛سریال ایلدا با کارگردانی "راما قویدل" که این شبها از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود بجای نشاندن ملت و ایجاد ذوق برای مرزنشینان ایلام ،بعلت تحریف واقعیات آغاز جنگ تحمیلی ونحوه مواجهه مردم ایلام بخصوص طوایف وایلات مرزنشین در آن زمان ، به نحوی باعث عصبانیت ودلخوری شده و آنان رابه واکنش واداشته.

   سریال"ایلدا" از لحاظ فرهنگی ، موقعیت جغرافیایی لوکیشن های فیلمبرداری شده ، زبان ،گفتار ولهجه ،پوشش قومیتی قومی که در فیلم باید روایت می شد،نوع مواجهه قوم مورد نظر با حوادث و اتفاقات فیلم از جمله پیش آمدن مقدمات جنگ تحمیلی ، صُلح و خونبست و اعمالی که باید در این کار رعایت شود ،خیره سری یک دختر آنهم در خانواده های عشایری وقبایلی بخصوص در آن زمان و... همگی برگرفته از رویا پردازی کارگردان و یا نویسنده داستان و فیلمنامه فیلم ایلدا می باشد که با این توصیفات نه تنها کارارزشی صورت نگرفته بلکه به یک ضدارزش برعلیه قومیتی مهم است.

 مهران و مناطق مرزی استان ایلام که خاستگاه اصلی قصه است قصه ای متفاوت از آنچه که در این فیلم دیده می شود، دارد. ایلام با بیش از ۴۲۰کیلومتر مرز مشترک با عراق که با شرایط بدِآب وهوایی اکثر سکونت گاه رسمی بوده که بعضا فاصله برخی ازاین سکونت گاه های روستایی وعشایری تا روستاهای عراق کمتراز جام جم تا شاه عبدالعظیم ری فاصله دارد که مستحق اینگونه تحریف شدن در عصری که هنوز ۴ دهه از شروع جنگ تحمیلی نگذشته ،ظلمی آشکار است بر علیه این استان و اقوام مرزنشین آن.

جناب راما قویدل کارگردان محترم سریال تلوزیونی ایلدا کاش با مطالعه ویا بکار گیری مشاورانی بومی از مناطق مورد نظر شروع به ساخت این فیلم می کردین تاهم اثری ارزشی وجاودانه داشتین وهم مرهمی بر زخم دیده نشدن ایثارگیری مردمان این دیار می گذاشتین.

  جناب قویدل خوب است بدانید مناطق مرزنشین ایلام بخش هایی از شهرستان ایلام شامل بولی ارکوازی ، میمک خاستگاه ایل خزل و سکونت گاه زمستانی این ایل،مهران یک شهرستان مستقل باایلاتی چون شوهان،ملکشاهی ، و ده ها طایفه دیگر که مهران زادگاه اصلی اشان است، شهرستان دهلران با قومیت های  مختلف  از جمله ایل کورد ،لرها و اعراب دشت عباس تشکیل شده که این جماعت از صده های قبل ،خود، پدران ، اجدا ونیاکانشان در همین مناطق بدنیا آمده ، زیسته و در آنجاهم بخاک سپرده شده اند ولی شما آنها را بافرهنگ ها وخورده فرهنگ ها وارزش های دینی و قومیتی اشان نادیده گرفته و تحریف نمودین.شما از شجاعت مردمان کلهر نشین ایوان که حماسه تنگه کوشک را رقم زدن ، از مردمان ایل غیور خزل که خودشان،خودشان را ساماندهی کردن و با برناو ، پران وام یک به نبرد تانک های دشمن رفتن و مردمی که چشم وگوش ارتش ونیروهای مسلح گشته و حماسه ضربت ذلفقار در میمک وفتح جاودانه میمک را رقم زدن چه می دانید؟ شما از ساکنان مهران ،مردم شوهان و ملکشاهی که با همان شلوار کردی و بلوز خاکی حماسه ها افریدن چه می دانید؟ شما از حماسه  گره شیر چه می دانید، شمااز مردمان دهلران وزرین اباد (کرد و لر وعرب) که مستقیم در تیررس سلاح های سبک دشمن هم بودن چه می دانید؟ 

شما از سرداران شیرصفت ایلامیان از یادگار امیدی های خزل که چون عقاب بر فزاز میمک جولان می داد، از مرتضی ساده میری های شوهان معروف به هلتی که چون شیر هفته ها وشاید ماه ها در سرزمین مادری اش که اشغال شده بود گم میشد و تا کربلا پیش می رفت و عمق خاک دشمن را شناسایی می کردو د باشهامت وجسارت در آشپزخانه دشمن آمار پُرس غذاهای پخته شده را می گرفت چه می دانید؟ شما از علی غیوری های ملکشاهی که با تانک دشمن نبرد می کرد، شما از غلام ملاحی های شوهان که تا عمق ستون دشمن نفوذ می کرد ویا از عدنان سابوته دهلرانی که هیبتش زلزله به دل دشمن می انداخت چه می دانید؟ جناب قویدل اینها اصل قصه مرزنشینی ، مرزداری و محتوای روزهای آغازین دفاع مقدس هستند. شما بایدبا تحقیق و مشاوره گرفتن از اهالی مناطق یاد شدا فیلمبرداری رادر تنگه کوشک ایوان، میمک وبولی ومهران و گره شیر و زرین اباد ودهلران ودشت عباس انجام می دادین نه در استانی دیگر با فرهنگی متفاوت.

قابل ذکر اینکه شهامت وشجاعت لر ها ولک های لرستان برکسی پوشیده نیست ومی توان هزاران دقیقه وساعت از شجاعت وحماسه سازی این عزیزان در طول تاریخ از حماسه ایل بیرانوند در ۱۳۲۰ و مردان بزرگ آن دیار ساخت و در اینجا با افتخار می گویم این حقیر اصل وهمه انتقاداتم به واقعیات تحریف شده توسط کارگردان در فیلم ایلدا است و در پایان هم باید بدانید جریان گوشبرها مربوط به برخی احزاب معاند جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب درکردستان می باشند که به صدام پناه بردن(کومله و دمکرات) و ننگ خیانت بر مرزنشینان راسخ ما نمی چسبد.

 فرزاد شیرزاد-ایلام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز