طی مراسمی؛

فاز دوم پتروشیمی ایلام افتتاح شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۳:۳۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۸۹۲۴
فاز دوم پتروشیمی ایلام افتتاح شد
​فاز دوم پتروشیمی ایلام امروز پنجشنبه توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری برنا ایلام، این فاز شامل الفین و واحد شیرین‌سازی است. با راه‌اندازی واحد الفین ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین‌ پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود. نکته مهم آن است که این پروژه با تکیه بر توان و دانش بومی در سال جهش تولید افتتاح شد.

مجتمع پتروشیمی ایلامدارای چهار واحد فرآیندی گوگردزدایی خوراک (SRU)، الفین، پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی است که واحدهای فرآیندی پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی در قالب فاز اول در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ با حضور حسن روحانی رییس جمهوری، مورد افتتاح رسمی و بهره‌برداری قرار گرفته است و دو واحد گوگردزادیی خوراک و الفین نیز آماده افتتاح رسمی است که امروز به بهره‌برداری رسید.

در حال حاضر خوراک واحد پلی اتیلن سنگین از طریق خط اتیلن غرب تامین می‌شود و با ۳۵ درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار دارد که با بهره‌برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام با ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ درصد، خوراک واحد پلی اتیلن سنگین نیز به ۱۰۰ درصد اسمی می رسد و تنگنای تامین خوراک آن رفع می شود.

واحد الفین پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم تنها واحد الفین در غرب کشور است که با سرمایه‌گذاری۸۶۶ میلیون یورو شامل ۸۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری الفین و ۵۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری واحد گوگردزدایی به بهره‌برداری رسید که در ۷۱ درصد ساخت این واحد، شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است.

کل ارزش تولیدات این پتروشیمی ۴۳۹ میلیون دلار در سال خواهد بود. ۳۰۵ هزارتن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی اتیلن سنگین مصرف می‌شود و فروش اتیلن مازاد ۱۵۳ هزارتن است. ارزش فروش مازاد نیز ۲۳۵ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

 

نظر شما