توسعه باغات در دستور کار کشاورزان ایلامی؛

تاکستان‌های پربار استان ایلام

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۹:۴۶:۰۹
کد خبر: ۴۲۸۲۸۱
تاکستان‌های پربار استان ایلام
ظرفیت باغداری در استان ایلام باعث توسعه کشت انگور شده و این محصول در استان با توجه به شرایط آب و هوایی از کیفیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که سالانه 6 هزار تن انگور برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-رونق باغداری در ایلام آنجا اهمیت پیدا می کند که این استان در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است که باعث شده سطح درآمد مردم بسیار پایین باشد، توسعه باغات در مناطق مختلف می تواند یک منبع درآمدی به اقتصاد خانوارهای استان به خصوص در روستاها اضافه کند.

یکی از مهمترین ظرفیت هایی که در استان ایلام مورد غفلت قرار گرفته، مسئله توسعه باغات در استان ایلام است به طوریکه هم اکنون میزان تولید میوه در سطح استان بسیار پایین بوده و این در حالی است که کیفیت محصولات باغی در ایلام بسیار بالا است.

البته در این بین محصولات باغی نظیر انگور در تمام مناطق استان ایلام توسعه یافته و خیلی از باغدارن به کشت این محصول اقدام می کنند چراکه با توجه به شرایط آب هوایی، انگور تولیدی در ایلام از کیفیت بالایی برخوردار است.

در استان ایلام زمین های حاصلخیز و مناطق مستعد برای اجرای طرح های بزرگ کشاورزی به ویژه در حوزه باغداری وجود دارد که با ایجاد باغ و تاکستان علاوه بر درآمدزایی مناسب، فرصت های شغلی خوبی هم ایجاد می کند.

رودخانه های متعدد دائمی در سطح این استان جریان دارند که با استفاده بهینه و مکانیزه از این میزان آب در حوزه کشاورزی می توان مناطق وسیعی از اراضی دیم را به اراضی کشاورزی آبی و باغات میوه به ویژه تاکستان تبدیل کرد.

آغاز برداشت انگور در بیشتر نقاط استان ایلام

اقبال گراوندی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در این زمینه گفت: برداشت انگور در سطح ۲۰۰ هکتار از باغات آبی ودیم آغاز شده که پیش بینی می شود از این سطح یک هزار تن انگور یاقوتی برداشت و به بازار عرضه شود.

تورج کرمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران نیز  گفت: از مجموع ۳۶۳ هکتار سطح زیرکشت باغات میوه درشهرستان دهلران ۴۸ هکتار به باغ انگور اختصاص یافته که از این سطح ۳۷ هکتار بارور و درحال برداشت است.

وی اضافه کرد: از این سطح پیش بینی می شود چهار تن در هکتار انگور به ارزش ۲۹۶ میلیون تومان برداشت وروانه بازار مصرف شود.

حجت الله بخشوده مدیر جهاد کشاورزی سیروان نیز گفت: برداشت انگور یاقوتی از باغات حوزه شهرستان سیروان آغاز شده و سطح زیرکشت ارقام مختلف انگور در این شهرستان ۱۲۰ هکتار است و پیش بینی می شود حدود ۵۰۰ تن انگور از این سطح برداشت شود.

سالانه شش هزار تن انگور در ایلام برداشت می شود

بابک افراز مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام : با اشاره به اینکه سالانه شش هزار تن انگور در استان ایلام برداشت می شود، گفت: استان ایلام به دلیل شرایط آب و هوایی مستعد کشت این محصول است و بیشترین نوع انگور در استان یاقوتی است.

وی عنوان کرد: انگور تولید شده در ایلام بیشتر از نوع یاقوتی است چراکه به آب کمی نیاز دارد و شرایط آب و هوایی استان مناسب کشت این نوع محصول است.

 افراز بیان داشت: البته در تولید محصولات باغی هنوز در استان ایلام جای کار بسیار زیادی وجود دارد و سطح باغات استان ایلام باید دو برابر شود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده هم اکنون شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت انوع باغات نظیر گردو، انگور، هلو، زردآلو، زیتون، توت فرنگی و ...اختصاص یافته و سالانه ۱۸ هزار تن انوع محصول باغی از این استان برداشت می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام افزود: توسعه باغات و تنوع محصولات باغی دو مسئله بسیار مهم در استان ایلام است که نیازمند توجه ویژه مسئولان و البته ایجاد طرحهای آبیاری با استفاده از سدها و رودخانه های دائمی استان است.

ایوان قطب انگور ایلام

وی تصریح کرد: شهرستان ایوان به دلیل خوش آب و هوایی و وجود آب کافی یکی از مهمترین مناطق توسعه باغات در استان ایلام است و هم اکنون در بعضی از محصولات مثل انگور رتبه اول را دارد.

وی بیان داشت: انگور این شهرستان از قدیم تاکنون دارای ویژگی ها و طعم خاصی بوده و علاوه بر اینکه به مرکز استان ارسال می شود، هم اکنون برای فروش حتی به تهران نیز فرستاده می شود.

استان ایلام به واسطه کوهستانی بودن و وجود ۱۳ رودخانه دائمی محل مناسبی برای توسعه کشاورزی و باغداری است ولی متاسفانه هم اکنون شاید تنها نیمی از ظرفیت بخش کشاورزی در استان استفاده می شود.

به نظر می رسد با توجه به اینکه ایلام از گذشته های بسیار دور شاهد رونق باغداری بوده و همچنین با وجود ظرفیت های آبی در استان از جمله سدهای ایلام و سامان گرمسیری آن توسعه باغداری نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی است.

مهمترین نکته در بحث باغات استان اول از همه توسعه کمی باغات است و بعد از آن باید دنبال کیفیت و تنوع محصولات بود، هم اکنون بزرگترین مشکل باغات استان این است که به دلیل پراکندگی، آمار دقیق از میران تولید، سطح زیر کشت و ...در دسترس نیست و آمارهای مسئولان هم تقریبی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز