"گمبلی و گمباو" سیمره پایه موسیقی لکی و لری است

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۲:۳۹:۱۰
کد خبر: ۴۳۳۹۷۲
گمبلی و گمباو سیمره پایه موسیقی لکی و لری است
مراسم اختتامیه سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار شامگاه یکشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامهر کاظم زاده نماینده حوزه انتخابیه دهلران و جمعی از اساتید موسیقی ایران در تالار وحدت تهران برگزارشد .

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-"منوچهر تتری " سرپرست گروه موسیقی دره شهر در نشست تخصصی این مراسم گفت: من از سیمره کهن، سرزمین مهرگان کده که در روزگار ساسانیان شهری مهم و محل جشنها بوده است آمده ام.

وی ااظهارکرد: مقام موسیقایی "گمبلی و گمباو" را خنیاگران این دیار ساخته اند که اکنون موسیقی لکی و لری بر این ریتم و آهنگ استوار است.
 
تتری افزود: "گمبلی وگمباو" زنان هرمزان حاکم وقت مهرگان بودند که به دستور وی آهنگی برا این دو بانو ساخته می شود که امروزه خیلی از آهنگها و ترانه های موسیقی لری و لکی بر پایه این ترانه ارایه میشوند.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلایلی از جمله تقسیمات جغرافیایی فرهنگ غنی این دیار به فراموشی سپرده شده و یا بنام دیگر بلاد همسایه معرفی می شود.
 
این پژوهشگر و عکاس بین المللی با بیان اینکه مردمان سیمره هزاران سال پیش با موسیقی زیسته اند، خاطرنشان کرد: مردم این دیار همواره درمان بیماری های جسمی و روحی و ابراز شادیها و غمهایشان را با موسیقی و مور ابراز کرده اند.
در ادامه این فستیوال "ایرج رحمانپور" "علی اکبر شکارچی" و "علیمردان عسگری عالم" از تلاشهای منوچهر تتری در راستای تلاش برای احیای فرهنگ و آیینهای زیستگاهش تقدیر کردند.
همچنین اجرای موسیقی سر سیمره ای توسط استاد "محمد حسین سپهوند" با اشعاری از استاد "جعفر فیلی" شاعر پیشکسوت دره شهری با استقبال بی نظیر حاضرین مواجهه شد.

در پایان این فستیوال وزیر ارشاد با اهدا لوح افتخار و جایزه نقدی 70 ملیون ریالی از " منوچهر تتری" بخاطر پژوهشهای فرهنگی مرتبط با موسیقی اقوام، "فیروز تتری" بخاطر اجرای زیبای آواهای محلی لکی، " مرادعلی نجات پور" و "نوروزعلی شکری" تجلیل کرد.

 
 
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز