شنبه زاده خبرداد؛

قلعه کنجانچم و امام زاده صالح با اعتبار ملی مرمت می شوند

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۱۱:۲۳:۵۱
کد خبر: ۸۴۶۴۰۰
قلعه کنجانچم و امام زاده صالح با اعتبار ملی مرمت می شوند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: قلعه کنجانچم در شهرستان مهران و بنای امامزاده صالح ماژین در شهرستان دره شهر با اعتبارات ملی مرمت می شوند.

به گزارش برنا از ایلام ، عبدالمالک شنبه‌زاده گفت: قلعه کنجانچم با اختصاص 200 میلیون ریال و بنای امامزاده مهدی صالح با اختصاص 150 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مرمت می شوند.

وی افزود: قلعه کنجانچم در 15 کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام به مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد. 

شنبه زاده یادآور شد: این قلعه در سال 1326 هجری قمری با دستور غلامرضاخان ابوقداره آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی وی ساخته شده و دارای اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

وی تصریح کرد: این اثر با شماره ثبت 2743 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شنبه زاده اضافه کرد: برخی از عملیات اجرایی برای بنای امامزاده صالح ماژین، اجرای دستک های تقویتی در زیر گنبد، اجرای دیوار پوششی در ضلع شرقی، خالی کردن درز بند های فرسوده بنا و مرمت اضطراری و رفع خطر است. 

وی افزود: بقعه امامزاده مهدی صالح (ع) در دهستان ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر و در 45 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد که به شماره 4311 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شنبه زاده همچنین به عملیات تکمیل و تجهیز بازارچه صنایع دستی ایلام اشاره کرد و گفت: عملیات تکمیل و تجهیز بازارچه صنایع دستی شهر ایلام با اعتبار 2 میلیارد ریال آغاز شد و به زودی مشکلات و کمبودهای این بازارچه رفع می شود.

وی یادآور شد: این بازارچه دارای 23 غرفه است و 50 هنرمند در رشته های گلیم، چوب، سفال، مس، زیورآلات، جاجیم ، معرق و غیره مشغول به کار هستند.

به گفته شنبه زاده این بازارچه هر چند از نظر عمرانی دارای کاستی هایی است و برای احداث آن پنج میلیارد ریال هزینه شده اما فعالیت این مرکز به سامانه مناسبی برای عرضه دست آفرینه های هنری تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون 33 رشته فعال صنایع دستی از جمله گلیم، معرق، جاجیم، سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و غیره در استان وجود دارد که این رشته ها در بیش از 100 کارگاه فعال استان با حضور بیش از 500 نفر صنعتگر در حال تولید هستند.

شنبه زاده همچنین از انجام عملیات بررسی و شناسایی ثبت آثار تاریخی ایوان خبر داد و گفت: عملیات بررسی و شناسایی ثبت آثار تاریخی این شهرستان با اعتبار 150 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام می شود.

وی افزود: از جمله عملیات بررسی و شناسایی ایوان می توان به بررسی میدانی و جمع آوری مستندات و مدارک فنی، تهیه حداقل 10 تصویر از اثر، تهیه و تکمیل پرونده ثبت اثر بر اساس فرمت ابلاغی سازمان مرکزی و نقشه برداری اثر جهت تعیین عرصه پیشنهادی اشاره کرد.

 

 

نظر شما