استاندار ایلام:

ایلام الگویی موفق در عرصه بیابان زدایی در کشور است

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۴:۲۹:۳۸
کد خبر: ۹۲۹۸۹۵
ایلام الگویی موفق در عرصه بیابان زدایی در کشور است
استاندار ایلام گفت :از ۸۴ هزار هکتار بیابان موجود در استان تا امروز ۴۰ هزار هکتار بیابان زدایی شده است و ۲۰ هزار هکتار دیگر در دست اقدام است تا بیابان های استان به ۲۰ هزار هکتار کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی صبح امروز شنبه ۹ آذر ماه در هفتمین نشست کار گروه استانی مقابله با پدیده گردوغبار که با حضور مدیر ستاد مقابله با گردوغبار کشور برگزار شد، ایلام را الگویی موفق در عرصه بیابان زدایی در کشور عنوان کرد و گفت: در استان کارهای مهم و بزرگی در جهت مبارزه با ریزگردها با احیاء جنگل ها و بیابان زدایی انجام شده است.

او ادامه داد: از ۸۴ هزار هکتار بیابان موجود در استان تا امروز ۴۰ هزار هکتار بیابان زدایی شده است و ۲۰ هزار هکتار دیگر در دست اقدام است تا بیابان های استان به ۲۰ هزار هکتار کاهش یابد. 

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به این مهم که عراق منشاء اصلی ریزگردها برای کشور و ایلام است، اضافه کرد: استان ایلام نیز با توجه به اینکه قریب ۴۳۰ کیلومتر با کشور عراق که منشاء اصلی گرد و غبار در کشور است مرز مشترک دارد به نوعی می توان گفت که منشاء ریزگردهای برای دیگر استان های داخلی کشور است و متولیان امر بایست برای خشک کردن سرچشمه داخلی ریزگردها توجه ویژه ای در بحث بیابان زدایی به این استان داشته باشند.

او ادامه داد: علاوه بر اینکه بایست ریزگردهای را در عراق و استان های مرزی عراق دنبال کنیم بایست این موضوع نیز در داخل کشور و به ویژه استان های مرزی ایران چون ایلام که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارا هست، دنبال کرد.

وی افزود: از این رو می توان با تزریق اعتبار بیشتر جهت بیابان زدایی در استان یکی از منشاء های گردوغبار در کشور را خشک کرد.

سلیمانی دشتکی یکی از عوامل مهم پیشگیری از بروز گرد و خاک را حفظ جنگل‌ها و مراتع عنوان کرد و گفت؛ نهضت بزرگی در استان در جهت آبخیزداری در دامنه جنگل ها و مناطق شیب دار شروع شده است که بایست با حمایت بیشتر ادامه یابد.

او ادامه داد: با این حال از آنجا که استان ایلام یکی از کانون های مهم جنگل های زاگرس را در اختیار دارد، به تناسب آسیب ها و خطر های زیادی نیز این منابع مهم ملی را تهدید می کند.

وی افزود: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، کوهستانی بودن و صعب العبور بودن راه دسترسی به جنگل ها برای اطفاء حریق و آفت جنگل ها از مهمترین عوامل تهدید کننده منابع طبیعی و جنگلی استان هست که بایست با افزایش اعتبارات استان به این مهم توجه شود.

نماینده عالی دولت در ادامه وجود پایگاه هوایی برای اطفاء حریق مراتع و جنگل های استان ضروری عنوان کرد و گفت: به دلیل کوهستانی بودن استان و صعب العبور بودن مسیرها درصورت آتش سوزی کار اطفاء سخت و دشوار است و این مهم وجود بالگرد را در استان برای حفط منابع ملی بسیار حائز اهمیت می کند. 

وی جنگل کاری، آبخیز داری و کشت جایگزین را یکی از راهبردهای مهم استان در تقابل با ریزگردهای عنوان کرد و گفت: در استان عشایر و روستائیان معمولا دامنه‌ها کوه‌ها و جنگل‌ها را به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرده و با روش ناصحیح شخم می زنند که این موضوع صدمات جبران ناپذیری به زمین می رساند. 

استاندار ایلام در ادامه افزد: شخم غیر استاندار هم جنگل را و هم خاک را از بین می برد که در اینصورت نه‌تنها جنگل احیا نمی شود بلکه تبدیل به بیابان می شود‌ اما خوشبختانه امروز با روش آبخیز داری و کشت جایگزین چون گیاهان دارویی، گل نرگس و ... در راستای حفظ جنگل و مراتع اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز