سین های سفره نوروزی ایلامیان برای گردشگران/ "سین" سلامتی و مبارزه با کرونا مهمترین سین ایلامیان در بهار امسال

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۹۶۰۷
سین های سفره نوروزی ایلامیان برای گردشگران/ سین سلامتی و مبارزه با کرونا مهمترین سین ایلامیان در بهار امسال
سیروان سربلند، سراب کلان روایتگر سالهای دور، سیمره خروشان و موج در موج، سیوان سرفلک کشیده، سراب ایوان و خنکای سایه سار درختهای بید، سربداران قلعه والی و سبزه زاران دامان زاگرس هفت سین جذابیتهای گردشگری ایلام اند بر سفره پهن شده نوروزی دیار طبیعت و تاریخ بکر ایلام ، اما این دیار که به عروس زاگرس معروف است تنها یک "سین " دارد و آنهم سین سلامتی و مبارزه با کرونا است

به گزارش خبر گزاری برنا از ایلام ؛گوشه غربی نقشه جغرافیای سرزمین پهناور ایران اسلامی نام ایلام ذهن را به دوردست تاریخ هدایت می کند. سرزمین طلوع آفتاب (معنای واژه عیلام) و سوگلی عروس زاگرس با کوهستانهای سلسله وار و دشتهای پهناور که زیستگاه انواع گونه های گیاهی و جانوری از قابلیت های برجسته ای در زمینه گردشگری طبیعی برخوردار است. از کوه های دالاهو که می گذری قلاقیران سبز می شود، ایلام با ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت اگرچه جزو کوچکترین استانهای کشور محسوب می شود اما تنوع قابل باور آب، هوا و خاک را در سطح خود دارد. فاصله کوهستانهای برف پوش تا دشتهای گرم و بلوط های کهنسال تا نخل های سربرافراشته تنها چند کیلومتر است. در این استان هنوز آداب و رسوم اجتماعی وفرهنگی خود از قبیل پوشش لباس محلی، گویش شیرین کردی و صفای باطن و مهمان نوازی را حفظ کرده است. ایلام به عنوان بخش مهمی از تمدن های قدیمی ایلام باستان، هخامنشی، ساسانی، اسلام و داشتن یک هزار اثر و ابنیه تاریخی از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است. جاذبه های طبیعی و تاریخی که در شهرستان دره شهر، سرزمین شگفتی های عروس زاگرس، واقع شده نظیر سیاه گل، تنگه بهرام چوبین، پل گاومیشان و غیره به چشم می خورد همه گویای تاریخ کهن و مانای این دیار است. وجود چند غار آب جذاب و دیدنی نظیر غار زینگان در میانه منطقه گرمسیری صالح آباد باعث خنکای دل بازدیدکنندگان می شود.

ایلام از نظر موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی شرایط خاصی دارد. بیش از نیمی از استان را کوه های مرتفع و نیمه مرتفع پوشانده است، دامنه های جنگلی کبیر کوه، وجود چشمه ها و آبشارها و رودهای کوچک و بزرگ و زیستگاه های جانوری، با کوهستانهای برفگیر در گوشه و کنار، چشم اندازها و مناظر زیبایی را به وجود آورده است. وجود غارهای طبیعی در دل کوه های منطقه می تواند زمینه مناسبی را برای گسترش فعالیت های گردشگری در ایلام فراهم آورد. غارهای کشف شده در بعضی از مناطق استان از جمله غار سیوان، گل گل ملکشاهی، ایوان، بدره و زینگان صالح آباد دارای بستر آبی و دیوارهای پوشیده از آویزان های آهکی هستند که در صورت مجهز شدن به تاسیسات و امکانات می توانند گردشگران بسیاری را جلب کند.

چشمه های آب گرم ایلام، داروی بیماریهای پوستی

چشمه آب گرم و معدنی واقع در ۵ کیلومتری دهلران با داشتن ترکیبات گوگردی در از بین بردن بیماریهای پوستی و تسکین بیماری های روماتیسمی اهمیت ویژه ای دارد. از دیگر چشمه های آب گرم می توان به چشمه قیر دهلران اشاره کرد که به علت عبور از سنگ های حاوی مواد آلی، آب آن آغشته به قیر است. همچنین در حاشیه رود چنگوله در بالادست کوه، یک چشمه آب گرم واقع است. چشمه آب گرم «کنجانچم» در ساحل راست کنجانچم و چشمه آب گرم تنگ حمام بولی در ساحل راست رودخانه تلخاب با دمای ۴۰ درجه از دیگر چشمه های آب گرم استان می باشد. از آبشارهای استان نیز می توان آبشار «سرطاف» و آبشار عمار در منطقه ملکشاهی را نام برد.

مکان های دیدنی ایلام

وجود قلعه ها و مکانهای دیدنی و جاذبه های تاریخی باستانی از تاریخ پرآوازه این استان محروم حکایت دارد که بعضی از آنان شناخته و بعضی دیگر همچنان ناشناخته مانده اند. از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایلام می توان قلعه والی ایلام، کاخ فلاحتی، منطقه جنگلی ششدار و کوه قلاقیران، پارک جنگلی پردیس، حیات وحش و شهربازی چغاسبز ایلام، پناهگاه های صخره ای، قلعه اسماعیل خان و تپه ها و قبرستان های تاریخی را نام برد که هر کدام دارای ارزش خاص می باشند. همچنین آثار تاریخی مهران و بخش صالح آباد را می توان دشت صالح آباد و گلان، امامزاده علی صالح(ع) سنگ نبشته تخت خان و غار معروف زینگان و غیره نام برد. شهر تاریخی سیروان در روستای سرابکلان کنونی، تپه های تاریخی منطقه حفاظت شده مانشت، سرچشمه شیروان در سرابکلان در رودخانه سیمره نیز از دیگر آثار ایلام هستند. سیروان در روستای کنونی سرابکلان واقع در بخش شیروان از توابع شهرستان شیروان چرداول دارای آثار باستانی و فرهنگی ارزشمندی است. در گذشته پادشاهان ساسانی از جمله انوشیروان عمارتهای باشکوهی در این منطقه ساخته اند. شهرستان آبدانان نیز همچون دیگر شهرستان های تابع استان ایلام دارای آثار متعدد فرهنگی و باستانی است که مکان های دیدنی زیادی دارد.

استان ایلام دارای زیبایی های منحصر بفرد و امکان

ات قابل توجهی برای مسافران وگردشگران است که با سفر به این منطقه هیچگاه آن را فراموش نخواهند کرد.

جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان همچون تنگه بهرام چوبین، پل گاومیشان، چهار طاقی، طاق شیرین و فرهاد، شهر تاریخی شیروان، تنگ قیر، دریاچه دوقلو آبدانان، قلعه والی و کاخ فلاحتی این استان را به یکی از مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است.

ایلام دارای جاذبه های طبیعی زیادی از جمله تفرجگاه های آبی، دریاچه های دوگانه سیاه گاو و رودخانه های آب آسمان آباد، آب آفتاب،چیگا، زنگوان،آب روستای سرابکلان (شهر تاریخی سیروان)،پیرمحمد، تلخاب و تنگ گراو و جزمان رود است که تصاویر زیبا و دلنشینی را در ذهن گردشگران به یادگار می گذارد و علاوه بر این تفرجگاه های جنگلی نیز باتوجه به انبوه درختان بلوط در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده که می توان به مهمترین آنها که شامل پارک جنگلی چغاسبز، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگ دالاهو و کلم و بدره است و چشمه آبگرم دهلران در فاصله سه کیلومتری شهردهلران، چشمه آب گرمی با خواص گوگردی است که ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده و جذابیت های منحصر به فردی برای گردشگران دارد.

تفریحگاه جنگلی تنگ دالاهو نیز از دیگر تفریحگاه های معروف و جذاب این استان بوده که در مسیر جاده اسلام آباد- ایلام در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته و دارای جنگل های انبوه بنه، زالزالک و بلوط و چشمه طبیعی آب است. تفرجگاه کلم بدره از دیگر تفرجگاه های ییلاقی استان است که در فاصله۷۰ کیلومتری ایلام- دره کلم (حد فاصل ایلام، بدره) قرار دارد. وجود باغات، گونه های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبیعی تبدیل کرده است.

استان ایلام منطقه ای عشایرنشین است و صنایع دستی آن بویژه گلیم نقش برجسته آن که شهرت ملی نیز دارد از مهمترین صنایع دستی استان محسوب می شود. این استان همانند سایر مناطق ایران سوغات محلی خاص خود را دارد که سقزمحلی، شیرین بژی برساق، شیرینی کله کنجی و روغن حیوانی از جمله آنهاست

 

نظر شما