بهداشت دهان و دندان چقدر در سلامت دندان ها تاثیر دارد؟

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۶:۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۳۶۷
بهداشت دهان و دندان چقدر در سلامت دندان ها تاثیر دارد؟
تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید مسواک زدن و به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان تا چه اندازه می تواند در سلامت دندان ها تاثیر بگذارد؟ آیا رعایت کردن برخی نکات می تواند طول عمر دندان ها را افزایش دهد؟ در ادامه این محتوا در نظر داریم توضیحاتی در این زمینه شرح و به این سوالات پاسخی مناسب را ارائه دهیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که داشتن دندان‌هایی سالم و به مراتب لبخندی زیبا خیلی سخت و دور از دسترس نیست. از جمله این راه‌ها می‌توان به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ملاقات‌های مداوم با دندانپزشک اشاره کرد. چه بسا که دندانپزشکی شبانه‌ روزی بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند و میتوانند خواسته‌های شما را برآورده سازند. از جمله این دندانپزشکی ها میتوان به کلینیک دندانپزشکی دکتر یوسف بالوی پور اشاره کرد. فارغ از اینها؛ تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید مسواک زدن و به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان تا چه اندازه می تواند در سلامت دندان ها تاثیر بگذارد؟ آیا رعایت کردن برخی نکات می تواند طول عمر دندان ها را افزایش دهد؟ در ادامه این محتوا در نظر داریم توضیحاتی در این زمینه شرح و به این سوالات پاسخی مناسب را ارائه دهیم.

 

آثار شایع عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از شایع ترین آثار عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میتوان به پوسیدگی، کرم خوردگی دندان، انواع بیماری های التهاب لثه، عفونت و حتی افتادن دندان‌ها اشاره کرد. خوشبختانه با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته و ابزارها و تجهیزاتی که به دنیا معرفی شده کمتر کسی را میتوانید بیابید که از این ناراحتی ها رنج ببرد. به عبارتی اگر شما به طور مرتب و منظم‌ دندان‌هایتان را تمیز کنید و مصرف مواد غذایی شیرین را به حداقل برسانید تا حدود زیادی پوسیدگی دندان‌ها را به تعویق انداخته‌اید. درواقع این پوسیدگی‌ست که انواع باکتری‌ها را به دهان شما راه می‌دهد و شرایط رشد آنان را فراهم می‌آورد و به عبارتی انواع بیماری‌های دیگر را پدید می‌آورد.

اگر به هر علتی نتوانستید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و یا دندان‌هایتان پوسیده و لثه‌هایتان بیمار شده‌اند نیز نگران نباشید روش‌هایی از قبیل پرکردن، روکش، عصب‌کشی و... وجود دارد که میتواند شما را از شر این ناراحتی‌ها و آسیب‌ها خلاص کند. شاید کمک کننده باشد اگر بدانید تمامی این خدمات در کلینیک شبانه‌روزی دکتر یوسف بالوی‌ پور انجام می‌گیرد.

دلیل اهمیت بهداشت دهان و دندان چیست؟

اگر جزء آن دسته از افرادی به شمار می‌آیید که به صورت روزانه دهان و دندان خود را تمیز نمی‌کنند؛ باید بدانید که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارید. از شایع ترین علائم آن میتوان به بروز احساس درد در زمان گاز زدن مواد غذایی، احساس حساسیت دندان یا احساس درد اشاره کرد. زمانی که پس از میل کردن مواد غذایی و یا نوشیدنی‌هایی که حاوی کربوهیدرات هستند؛ به سراغ تمیز کردن دندان‌های خود نروید و یا به سلامتی آنها اهمیت ندهید باید بدانید محل مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم کرده‌اید و باید خودتان را در این کار سهیم بدانید. تنها 20 دقیقه پس از خوردن مواد غذایی برای میکروب‌ها کافیست تا پلاک روی دندان را تشکیل دهند. از همین‌رو همواره دندانپزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند بلافاصله پس از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات حتما حداقل روزی دوبار دندان‌های خود را مسواک کنید.

بیماری قلبی و رعایت بهداشت دهان و دندان

طی تحقیقاتی که در طی این سال ها صورت گرفته؛ ارتباط بسیار قوی و واضحی میان بهداشت دهان و دندان ضعیف و بیماری های قلبی وجود دارد. متخصصان توضیح می‌دهند؛ باکتری‌ها زمانی که بر روی دندان های شما تشکیل می‌شوند این توانایی را دارند که از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند. یعنی درست زمانی که باکتری به قلب می‌رسد، به راحتی به مناطق آسیب دیده متصل شده و التهاباتی را پدید می‌آورد. معمولا آن دسته از افرادی که شرایط تنفسی آنها بسیار مزمن است و یا از بیماری پیشرفته پریودنتال رنج می‌برند جزء بیشترین افرادی هستند که در خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند که ناشی از کمبود بهداشت دهان و دندان است.

 

بهداشت دهان و دندان

مطالعه‌ای دیگر می‌گوید بین سلامتی دهان و سلامت شاهرگ پیوستگی وجود دارد و پلاک دهانی با پلاک شریانی شاهرگ همبستگی دارد. این نشان دهنده ی اهمیت حفظ لثه های سالم و حفظ پلاک دهانی به رنگ قرمز مایل است. اگر در مورد بیماری های قلبی یا سایر مشکلات قلبی و عروقی نگرانی دارید، میتوانید با متخصصان و کارشناسان کلینیک شبانه روزی دکتر یوسف بالوی پور ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات کامل تری در این راستا بدست آورید. همچنین میتوانید با شماره 22383900 تماس گرفته تا زمان مشخصی را برای حضور دریافت کنید و به صورت حضوری ملاقاتی را  با پزشک جهت مشاوره‌ را ترتیب دهید.

به مراقبت از دندان در منزل فکر کرده‌اید؟

 این مسئله را نمیتوان کتمان کرد که اختصاص دادن بخشی خاص از زمان‌تان به تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان میتواند یکی از عوامل بسیار مهم در ریسک پوسیدگی دندان و بیماری لثه را تا حدود زیادی کاهش دهد. معمولا آن دسته از افرادی که توانسته اند سالانه دو نوبت برای معاینه دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنند و روزانه دو ساعت از تایم خود را به تمیز کردن دندان ها بپردازند؛ نسبت به سایرین در برابر انواع ناراحتی های دهان و دندان در امان هستند. به گفته دندانپزشکان و متخصصان زمانی که یک فرد به صورت روزانه برای مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌های خود لازم دارد حدود ۳۰ ساعت در طول سال است بنابراین باید روزانه یک زمان مشخص را به تمیز کردن دهان و دندان و رعایت بهداشت اختصاص داد.

اینکه شما بتوانید دلایل علمی رعایت بهداشت دهان و دندان را بشناسید میتواند تاثیر زیادی در عمل کردن به توصیه های دندانپزشکان داشته باشد. از همین رو این سه نکته مهم را در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان همواره در ذهن و قلب خود به خاطر بسپارید؛

  • توصیه‌ها و پیشنهادات کلی که برای اکثر افراد کاربرد دارد.
  • توصیه‌های فردی که بر اساس نیازهای هر فرد ارائه می‌‌شود و بیشتر شامل افرادی است که در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار دارند.
  • تغییر سبک زندگی باعث بهبود سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی ‌می‌شود.

توصیه های پزشکی برای رعایت بهداشت دهان و دندان

همانطور که گفته شد؛ زمانی که بتوانید به توصیه های پزشکی رعایت بهداشت دهان و دندان توجه کنید؛ انگیزه شما دوبرابر می شود و نه تنها طول عمر دندان هایتان را افزایش می‌دهید بلکه در طول عمر مفید خود نیز دستی برده‌اید. پس بیایید به این توصیه ها عمل کنید:

بهداشت دهان و دندان

- روزانه دومرتبه دندان‌هایتان  را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک کنید

بسیاری از ما یا صبح هنگام و یا در قبل از خواب برای مسواک زدن اقدام می‌کنیم؛ اما مسئله اینجاست که تنها دو مرتبه مسواک زدن در روز آن هم با خمیردندان حاوی فلوراید میتواند دندان هایی سالم و زیبا را به شما هدیه دهد. باید بدانید شاید در ابتدا این کار سخت بنظر آید؛ اما وقتی زمان مشخصی را برای این کار درنظر بگیرید متوج خواهید شد که به روتین زندگی شما تبدیل شده و کنار گذاشتن آن تقریبا غیرممکن است.

- به طور منظم مسواک بزنید

طی تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته و با توجه به شواهد و اسناد و مدارک منتشر شده؛ روزی دو بار مسواک زدن در روز میتواند تا حدود زیادی میزان ابتلا به پوسیدگی دندان، بیماری لثه، عفونت و التهاب های مرتبط با لثه را کاهش دهد. این مسئله را باید خاطر نشان کنیم که در این مطالعه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید میتواند بهداشت دهان و دندان شما را تضمین نماید.

- به مدت زمان مسواک زدن توجه کنید

طبق آمار منتشر شده آن دسته از افرادی که در طول روز مدت زمان مشخصی را برای مسواک زدن خود در نظر می‌گیرند، دندان و دهان سالم تری دارند. برای اندازه گیری مدت زمان مناسب نیز باید به شاخص پلاک روی دندان خود توجه داشته باشید. زیرا این شاخص ها مشخص می کنند شما به دو دقیقه یا بیشتر و یا حتی کمتر برای مسواک زدن احتیاج دارید تا ریسک تشکیل پلاک بر روی دندان هایتان را کاهش دهید. اما اگر بخواهیم به صورت میانگین عددی را برای شما بازگو کنیم باید بگوییم که شما باید برای مسواک زدن هر یک از دندان‌های خود حدود ۴ ثانیه وقت صرف کنید تا از تشکیل پلاک روی آنها جلوگیری شود.

- فاصله بین دندان را روزانه تمیز کنید

به هیچ عنوان نباید تمیزن کردن فاصله بین دندان‌هایتان را پشت گوش بیاندازید. زیرا سطح اهمیت آن در رعایت بهداشت دهان و دندان آنقدر بالاست که سلامت دندان‌هایتان تا حدود زیادی به آن وابسته است. در این راستا باید بگوییم که نخ دندان بهترین گزینه برای تمیز کردن فاصله بین دندانی به شمار می آید. هر چند که تعداد زیادی از افراد هیچ توجهی به آن ندارند زیرا بر این باورند که استفاده از نخ دندان کاری بیهوده و غیرضروری است و این تفکر باعث شده تا پذیرش نخ دندان و استفاده از آن و تبدیل کردن آن به یک عادت روزمره برای این افراد دشوار باشد.

در صورتی که متخصصان و دندانپزشکان همواره به این مسئله تاکید می‌کنند؛ بهره‌گیری از نخ دندان یک روش بسیار حساس بوده و مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. حتی محققان طی تحقیقاتی که صورت داده‌اند مزایای بیشماری را در استفاده از نخ دندان و تاثیر آن بر بهداشت دهان و دندان کشف کرده‌اند. اما متاسفانه برخی از بیماران پس از مدتی که از نخ دندان استفاده می‌کنند ادعا می‌کنند که هیچ گونه نتیجه مثبتی برای آنها نداشته است و دیگر از آن استفاده نمی‌نمایند. این امکان وجود دارد که نخ دندان آن هم به صورت دستی چالش‌هایی را برای افراد به دنبال داشته باشد اما مسئله اینجاست؛ آیا حاضر به استفاده از سایر روش های جایگزین نخ دندان مطلع هستید؟

از جمله وسایل موجود برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها میتوان به مواردی همچون؛ نخ دندان، مسواک بین دندانی، مسواک، خلال دندان و مواردی از این قبیل اشاره کرد. حتی در این رابطه برنامه تلویزیونی برگزار شد و از شرکت کنندگان خواسته شد تا از تمامی این روش ها استفاده کنند و بهترین را برگزینند؛ جالب اینجاست که اکثریت آنها نخ دندان را برای رفع پلاک بین دندانی انتخاب کردند. با این وجود نمی‌توان گفت نخ دندان به طور قطعی بهترین روش برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌هاست؛ دندانپزشکان بهترین روش را روشی میدانند که فرد با آن احساس راحتی کرده و تمیز کردن دندانهایش با آن را بپذیرد.

نکته مهمی که در خصوص تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها وجود دارد این است که انتخاب بهترین روش تمیز کردن فاصله بین دندان، نه به ادعای پزشکان و نه به شواهد علمی ارتباط دارد بلکه به موضوع هنر فرد برای ترکیب دو روش در خصوص تمیز کردن دندان‌ها مربوط است که این مسئله در افراد مختلف متفاوت است.

نظر شما