شرایط کار در عمان به چه صورت است؟

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۱:۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۴۷۰۰
شرایط کار در عمان به چه صورت است؟
گرچه باید توجه کرد که اخذ اقامت عمان آسان نیست و شرایط دشواری دارد و از طریق کار در عمان امکان پذیر نمی باشد. اما وجود شرایط مناسب کاری در این کشور، متقاضیان زیادی برای کار در عمان ایجاد کرده است.

کشور عمان در تنگه های اروموس و شرق شبه جزیره عربستان بوده و از غرب با ایران دارای مرز زمینی است. منبع اصلی درآمد کشور عمان نفت می‌باشد ولی گردشگری، کشاورزی و ماهیگیری نیز از دیگر منابع درآمد این کشور محسوب می‌شوند.

 کشور عمان یکی از قدیمی ترین تمدن های بشر در حوزه خلیج فارس را داشته و از نظر اقتصادی نیز از جایگاه خوبی برخوردار است. با توجه به این موارد و نزدیکی عمان به ایران، یکی از گزینه های مهاجرت برای ایرانیان کشور عمان است.

 گرچه باید توجه کرد که اخذ اقامت عمان آسان نیست و شرایط دشواری دارد و از طریق کار در عمان امکان پذیر نمی باشد. اما وجود شرایط مناسب کاری در این کشور، متقاضیان زیادی برای کار در عمان ایجاد کرده است.

 به همین جهت ممکن است سوالات متعددی در رابطه با ویزای کار در عمان برای متقاضیان ایجاد شود. ازجمله اخذ ویزای کاری عمان چگونه است؟ مراحل دریافت ویزای کاری عمان چیست؟ حقوق کار در عمان چقدر است؟ کشور عمان به کدام مشاغل نیازمند است؟ و هزاران هزار سوال دیگر که باید قبل از دریافت ویزای کاری عمان از آنها آگاهی داشته باشید.

Oman Country Guide // intec Export Intelligence

 شرایط کار در عمان

 یکی از موارد مهم برای اخذ ویزای کار در هر کشور، آگاهی از نرخ بیکاری آن است. زیرا هرچه میزان نرخ بیکاری پایین باشد، بدان معناست که امکان یافتن شغل برای مهاجرین بیشتر است. در عمان نرخ بیکاری زیر ۴ درصد بوده و بدین ترتیب بازار کاری خوبی برای متقاضیان وجود دارد.

برای دریافت ویزای کار عمان در مرحله اول می‌بایست یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در عمان داشته باشید. برای این منظور به دو روش زیر می توانید اقدام کنید:

اخذ ویزای توریستی به عمان و مراجعه حضوری برای یافتن کار در این کشور

دریافت پیشنهاد شغلی به صورت آنلاین در سایت های معتبر کاریابی

 افراد متاهل و دارای فرزند زیر ۲۱ سال نیز می توانند درخواست ویزای خانوادگی کرده و همسر و فرزند خود را نیز برای زندگی به عمان بیاورند. البته آنها اجازه کار نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که رشته های پزشکی برای کار در عمان نیاز است آزمون پرومتریک عمان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مسقط پایتخت عمان بوده که مهاجران زیادی را در خود جای داده است. همچنین شهر صلاح که بزرگترین شهر عمان است و به دلیل داشتن منطقه آزاد و بندر باربری، منطقه‌ای مهم در جذب کار برای متقاضیان می باشد.

 کشور عمان دارای دین رسمی اسلام است و بیشتر افراد به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارند. سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی در عمان رایگان نیست و اکثر کارفرماها بیمه درمانی خصوصی برای کارمندان مهاجر خود در نظر می‌گیرند، ولی ممکن است تمامی موارد درمان از جمله دندانپزشکی را شامل نشود.

 اما نکته مهم برای اخذ ویزای کاری عمان، آگاهی از رشته ها و مشاغل مورد نیاز این کشور است که سالانه توسط وزارت کار عمان منتشر می شود و افراد بین ۲۱ تا ۶۰ سال می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت آن اقدام نمایند.

 نحوه دریافت ویزای کار در عمان

 همانطور که اشاره شد، دریافت ویزای کاری عمان منوط به داشتن پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما می باشد. در حقیقت کارفرما باید برای متقاضی کار، ویزای اشتغال عمان، کارت اقامت برای ماندن در کشور و اجازه اقامت را دریافت نماید.

 گرچه این امور بستگی به کارفرما و میزان احتیاج به وی به متقاضی برای کار است. بدین صورت کارفرما حامی ویزا شده و مجوزهای لازم را باید از وزارت نیروی عمان دریافت کند.

در مرحله اول کارفرما می بایست مجوز کار را از وزارت نیرو دریافت کرده تا بتواند کارمند غیر عمانی استخدام نماید.

مرحله دوم، دادن پیشنهاد شغلی به متقاضی مربوطه. بدین ترتیب کارفرما می بایست دعوت نامه ای به فرد متقاضی دارای شرایط ارسال کند.

مرحله سوم، صدور ویزای اشتغال، بدین صورت که کارفرما می بایست درخواست ویزای اشتغال متقاضی را به اداره مهاجرت پلیس رویال سلطنتی عمان تقدیم کند.

مرحله چهارم صدور کارت اقامت است. متقاضی پس از دریافت ویزای اشتغال و ورود به کشور عمان باید برای دریافت کارت اقامت، اقدامات لازم را انجام دهد.

برای این کار در ابتدا می بایست به اداره وضعیت ملکی پلیس رویال سلطنتی عمان مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم از جمله آزمایش خون و انگشت نگاری، تا مدت ۳۰ روز پس از ورود، کارت اقامت خود را دریافت نماید. مدت اعتبار کارت اقامت عمان ۲ سال بوده و در صورت لزوم قابل تمدید می‌باشد.

مرحله آخر، اخذ گواهی عدم اعتراض یا NOC است. این گواهی بیانگر عدم هرگونه مشکل با متقاضی از طرف کارفرما یا دولت است. در نهایت متقاضی با دریافت ویزای کار در عمان و کارت اقامت می تواند فعالیت کاری خود را با کارفرما شروع نماید.

Recruiting in Oman - ICEF Monitor - Market intelligence for international  student recruitment

 مشاغل مورد نیاز در عمان

کشور عمان هر ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را اعلام می‌کند. با توجه به بهره مندی این کشور از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به مشاغل مرتبط زیادی در این زمینه نیاز خواهد داشت.

 علاوه بر آن در مشاغلی مانند: ساخت و ساز، پزشکی، متخصص امنیت و IT، آموزش و ... نیز به نیروی کار احتیاج دارد. 

برخی از مشاغل مورد نیاز کشور عمان در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

معلم ابتدایی

پزشک عمومی و متخصص

پرستار

مدیر پروژه

راننده

مدیر تجاری

متخصص تعمیرات صنایع گازی

مدیر فنی

مدرس مهندسی هوانوردی

متخصص صنایع پتروشیمی

مدرس مهندسی‌ معماری مکانیکی / دریایی

مدیر فناوری اطلاعات 

و...

 اما نکته مهم در رابطه با کار در عمان، میزان درآمد و حقوق مشاغل مختلف است. حقوق کار در عمان به کارفرما و نیز به تخصص متقاضی بستگی دارد.

 اما در حالت کلی کارفرما باید حداقل حقوق تعیین شده در کشور عمان را به متقاضی پرداخت کند که برابر با ۲۲۵ ریال عمانی و معادل با ۵۹۲ دلار در ماه، بعلاوه کمک هزینه 100 ریال می باشد.

 اما سطح درآمد سالانه برای تخصص های مختلف متفاوت بوده و می توان به حدود ۷۷ هزار دلار برای حسابدار سطح بالا تا ۵۰ هزار دلار برای مدیر فناوری اطلاعات و ... اشاره نمود.

 مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در عمان

 افراد متقاضی کار در عمان باید پس از دریافت دعوتنامه کاری، برای اخذ ویزای کاری خود، مدارکی را ارائه دهند که به شرح زیر است:

فرم درخواست ویزا به صورت آنلاین

عکس گذرنامه که متعلق به حداکثر ۶ ماه قبل باشد.

کپی گذرنامه و اسکن از تمامی صفحات آن

کپی مجوز کار صادر شده از وزارت نیرو عمان

دعوتنامه یا پیشنهاد شغلی ثبت شده در کشور عمان

مدرک تحصیلی مربوطه

دو قطعه عکس گذرنامه ای

گواهی سلامت

گواهی عدم سوء پیشینه

پرداخت هزینه های سفارت

 تمامی مدارک خواسته شده باید دارای اعتبار بوده و به زبان عربی ترجمه شده باشد. همچنین هر گونه نقص در مدارک خواسته شده، منجر به برگشت دادن ویزا خواهد شد.

 متقاضیان کار در عمان برای بهبود روند مراحل قانونی خود به منظور دریافت ویزای کاری این کشور و آگاهی از قوانین و مشاغل مورد نیاز آن، بهتر است قبل از اقدام با مشاورین حقوقی مشورت کرده و سپس مرحله لازم را طی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز