نگاهی به تاریخچه رستوران گردی در تهران

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۴:۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۹۹۲۳
نگاهی به تاریخچه رستوران گردی در تهران
سال‌های زیادی گذشت تا در تهران شاهد اولین رستوران‌های مستقل از مهمانخانه‌ها باشیم. پس از آن رستوران‌ها یکی‌یکی در انواع مختلفی ظهور کردند که در این میان چلوکبابی‌ها جزو اولین نوع از رستوران‌های تهران بودند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در زمان‌های قدیم چیزی به عنوان یک رستوران مستقل در ایران معنا نداشت. اولین سالن‌های پذیرایی مختص مهمانخانه‌ها بود. از زمان تأسیس اولین مهمانخانه ایران به نام مهمانخانه نظافت در تبریز تا افتتاح اولین رستوران‌ها در ایران زمان زیادی گذشت چون مردم در آن زمان نه تنها تمایل زیادی برای کار کردن در مهمانخانه‌ها نداشتند که برای استفاده از خدمات پذیرایی مهمانخانه‌ها هم علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دادند.

سال‌های زیادی گذشت تا در تهران شاهد اولین رستوران‌های مستقل از مهمانخانه‌ها باشیم. پس از آن رستوران‌ها یکی‌یکی در انواع مختلفی ظهور کردند که در این میان چلوکبابی‌ها جز اولین نوع از رستوران‌های تهران بودند. اولین چلوکباب تهران هم در سال 1254 در رستوران نایب برای مشتریان سرو شد. غلامحسین خان نایت اولین کسی بود که در رستوران خود ترکیب خوشمزه و لذیذ پلو ایرانی به همراه کره و کباب را به مردم معرفی کرد.

تهران در تصرف چلوکبابی‌ها

طولی نکشید تا تعداد چلوکبابی‌های تهران از تعداد انگشتانمان هم بالاتر رفت. حالا با وجود انواع مختلفی از رستوران‌ها در تهران از مجموعه پذیرایی‌های لوکس گرفته تا رستوران‌های گردان و رستوران فضای باز تهران  هنوز هم می‌توان نام رستوران‌های قدیمی پایتخت را در میان اسامی پاتوق‌های جوانان تهرانی دید. رستوران شرف الاسلام که تاریخ تأسیس آن به سال 1317 برمی‌گردد یکی از همان پاتوق‌های قدیمی در نزدیکی بازار تهران است.

رستوران البرز تهران که مشتریان آن را با نام چلو کباب البرز می‌شناسند یکی دیگر از آن پاتوق‌های قدیمی است که از سال 1346 تا به حال مشغول فعالیت است. این رستوران‌ها اکثراً همان شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و همین باعث می‌شود که غذا خوردن در آن‌ها شما را به یاد تهران قدیم بیندازد. به یاد آن روزها که آسمان شهر آبی‌تر بود و برج‌ها و ساختمان‌های چندطبقه هنوز جلوی تماشای قله دماوند از تهران را نگرفته بودند.

رستوران گردی در تهران

از این دست رستوران‌های قدیمی با حال و هوای نوستالژیک هنوز چندتایی در تهران باقی مانده است. رستوران عمو هوشنگ در نیاوران، رستوران عمو یحیی در نزدیکی کاخ نیاوران، رستوران مسلم در حوالی بازار تهران و رستوران حاج فضل الله گلپایگانی و پسران در خیابان ولیعصر چند تا از پاتوق‌های قدیمی برای رستوران گردی در تهران هستند که هنوز همان رونق سابق را دارند. مثلاً همین رستوران حاج فضل الله گلپایگانی که یکی از رستوران‌های معروف خیابان ولیعصر  به حساب می‌آید با گذشت بیش از 50 سال سابقه هنوز مشتریانش برای خرید حلیم‌های صبحانه و کباب‌های ظهرش جلوی آن صف می‌کشند.

انواع رستوران‌ها در تهران برای شکم گردی

رستوران‌های تهران را می‌توان از دیدگاه‌های متنوعی تقسیم‌بندی کرد. مثلاً رستوران با فضای باز، رستوران با موسیقی زنده، رستوران‌های لوکس و قیمت بالا، رستوران‌های خوب با قیمت مناسب ، رستوران‌هایی با کیفیت بالا، رستوران‌هایی با فضای خاص و... همه این‌ها از نظر مشتریان می‌تواند جز ویژگی‌های مثبت یک رستوران برای انتخاب آن به حساب بیاییند؛ اما منظور ما از انواع رستوران‌ها این نبود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در دسته‌بندی رستوران‌های بی‌شمار پایتخت حیطه فعالیت آن‌هاست.

رستوران‌ها با توجه به نوع خوراکی که به مشتریان عرضه می‌کنند در چندین گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

سفره‌خانه‌ها جز اولین غذاخوری‌هایی بودند که در ایران دیده شدند. این گروه که می‌توان آن‌ها را به عنوان رستوران‌های سنتی هم معرفی کرد معمولاً رستورانی با طراحی داخلی سنتی هستند و برای نشستن به جای میز و صندلی تخت‌های چوبی و پشتی‌های سنتی چیده‌اند. در این نوع رستوران‌های تهران معمولاً غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود.

دسته بعدی طباخی یا در اصطلاح عامیانه‌تر کله‌پزی‌ها هستند که تنها یک نوع خاص از خوراک ایرانی را برای مشتریانشان سرو می‌کنند. ساعت کار شلوغ این نوع از رستوران‌ها صبح زود برای وعده صبحانه است. در این غذاخوری‌های سنتی غذاهای سنگینی مانند کله‌پاچه، خوراک مغز گوسفندی، خوراک زبان، سیرابی و شیردان و … سرو می‌شود. بهترین ساعت برای غذا خوردن در طباخی‌ها بین ساعت 8 تا 10 صبح است؛ اما برای خوردن انواع خوراک‌ و سیرابی و شیردان می‌توان غروب هم به طباخی‌ها سر زد.

رستوران گردی در تهران

بعد از طباخی‌ها که به صورت اختصاصی به یک نوع خوراک می‌پردازند به دیزی سراها می‌رسیم. دیزی سرا هم نوعی از غذاخوری‌های سنتی ایرانی است که در آن‌ها فقط آبگوشت یا همان دیزی سرو می‌شود. این غذای محبوب ایرانی در دیزی سراها داخل ظروف مخصوص سفالی و لعاب‌دار یک‌نفره پخته و برای مشتریان سرو می‌شود.

چلوکبابی‌ها را هم که در ابتدا معرفی کردیم. این نوع از غذاخوری‌ها از اولین نوع رستوران‌ها بودند که در تهران تأسیس شدند و به نسبت سه مورد قبل قدمت بیشتری دارند. در چلوکبابی‌ها هم می‌توان انواع غذاهای سنتی ایرانی را سفارش داد. منو این رستوران‌ها شامل انواع کباب و انواع خورش‌های ایرانی است.

فست فودی‌های تهران هم که به نسبت دیگر انواع رستوران قدمت کمتری دارند این روزها از محبوبیت زیادی برخوردارند. رستوران‌های زنجیره‌ای مانند بوف، شیلا، برگر لند و پدر خوب حالا از محبوب‌ترین پاتوق‌های جوانان تهرانی برای رستوران گردی هستند. تعداد این نوع از غذاخوری‌ها هرروز بیشتر می‌شود و رقابت را برای رستوران‌داران این حوزه حسابی سخت کرده است.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که حالا در میان این همه رستوران چطور می‌توانیم رستوران مورد علاقه خودمان را پیدا کنیم؟ اصلاً جای نگرانی نیست. افرادی هستند که می‌توانند رستوران‌های مختلف را به صورت تخصصی در دسته‌بندی‌های مشخصی به شما معرفی کنند. سایت‌هایی وجود دارد که به کمک رستوران گردهای حرفه‌ای لیست‌های خیلی اختصاصی و ویژه‌ای برای کاربران طراحی می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها تنها با چند کلیک ساده با معروف‌ترین رستوران‌هایی که مطابق سلیقه شما هستند آشنا شوید.

نظر شما