مهمترین دلایل سوزش لب ها چیست؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۹:۳۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۹۷۱۲۴
مهمترین دلایل سوزش لب ها چیست؟
شاید شما هم مدام احساس بی حسی، کرختی و سوزش در لب هایتان می کنید. از مهم ترین دلایل سوزش لب ها می توان به آلرژی، آسیب به سیستم عصبی، خشکی لب، تبخال، زونا، لوپوس و پدیده رینود اشاره کرد.

به گزارش برنا، شاید شما هم مدام احساس بی حسی، کرختی و سوزش در لب هایتان می کنید. از مهم ترین دلایل سوزش لب ها می توان به آلرژی، آسیب به سیستم عصبی، خشکی لب، تبخال، زونا، لوپوس و پدیده رینود اشاره کرد.

همچنین گزارش شده است که یکی از نادر ترین دلایل سوزش لب ها، سکته می باشد . زمانی که جریان خون به مغز قطع یا چار اختلال شود، علائمی در بدن فرد ظاهر می شود که یکی از آنها سوزش و کرختی لب ها می باشد.

6 علت مهم سوزش و بی حسی لب ها

1 - آلرژی

اولین چیزی که پزشکان در مورد این مشکل به آن توجه و بررسی می کنند، آلرژی می باشد. آنژیوادم نوعی آلرژی می باشد که مهمترین علائم آن، ورم و سوزش لب است که در اثر حساس شدن به مواد غذایی و عوارض دارو ها بروز می کند.

2 - خشکی لب

در زمستان و یا در هوای بسیار گرم و خشک، افراد دچار خشکی لب می شوند. خشک شدن لب ها باعث پوسته پوسته شدن آن شده و فرد را دچار سوزش لب می کند. برای جلوگیری از آن استفاده از نرم کننده های فاقد حساسیت زا ها پیشنهاد می شود.

3 - تبخال

قبل از اینکه تبخال نمایان شود، اولین حسی که تجربه می کنید حس خارش یا سوزش در اطراف دهان و لب هاست که بعداً به یک تاول آبکی تبدیل می شود.

ویروس «هرپس» عامل تبخال می باشد که خیلی عفونی است و از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. مثلاً، می تواند بر اثر بوسه منتقل شود. این ویروس معمولاً غیر فعال است؛ اما ممکن است در طول زمان، تغییر شکل دهد و تبدیل به زخم شود.

تبخال معمولاً بدون دارو و در مدت ۷ تا ۱۰ روز، خوب می شود؛ اما استفاده از کرم آنتی ویروس در همان ابتدا، مانع رشد آن می شود.

حتما بخوانید: درمان تبخال لب و اندام تناسلی با 15 روش طبیعی و موثر

4 - زونا

این بیماری بر قسمت های مختلفی از بدن تاثیر میگذارد که یکی از مهم ترین آنها، لب هاست. زونا هم مانند تبخال، ابتدا علائم خود را با خارش و سوزش نشان داده سپس تاول هایی به صورت تکی یا دسته جمعی ایجاد می کند.

پس درصورتی گفته می شود زونا دارید که جوش و تاول هایی در یک سمت بدن یا صورت تان وجود داشته باشد. پوست بدن در این قسمت قرمز شده و جوش ها درد می کنند. در نهایت این جوش ها به تاول های دردناک، قرمز رنگ و پر از چرک تبدیل می شوند. با گذشت 7 تا 10 روز شروع به خشک شدن و پوسته پوسته شدن می کنند.

داروهای ضدویروس درد را کمتر می کنند و تاول ها را از بین می برند. بهتر است که از همان ابتدای بیماری، از این داروها استفاده کنید. استراحت، کاهش استرس و گذاشتن کمپرس سرد روی تاول ها، نیز باعث می شود که این بیماری سریعتر بهبود یابد.

حتما بخوانید: بیماری زونا چیست؟ علت بیماری، نشانه ها و راه های درمان قطعی

5- بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی بلند مدت است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه فعال می شود و  به بافت های سالم و عادی بدن حمله می کند. علائم بیماری لوپوس شامل: التهاب، ورم و آسیب به مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه ها می باشد. اگر به پزشک مراجعه کنید، او دارو هایی برای کاهش درد و التهاب، تنظیم فعالیت های سیستم ایمنی، متعادل کردن هورمون ها برای شما تجویز خواهد کرد.

اگر علت سوزش لب ها و مشکلات دیگر بدن تان از بیماری لوس باشد، موارد زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کمپرس گرم و کمپرس سرد در هنگام درد؛
  • حضور در فعالیت های مدیتیشن و آرامش بخش، مثل: یوگا و تای چی؛
  • انجام مرتب حرکات ورزشی؛
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید؛
  • دوری کردن از استرس.

حتما بخوانید: بیماری لوپوس چیست و چه علائمی دارد؟ آیا درمان می شود؟

6- پدیده رینود

در اثر پدیده رینود، خون تا دورترین نقاط بدن از جمله: دست ها و پاها ارسال می شود؛ اما همچنین بر لب ها و زبان نیز تأثیر می گذارد.

رگ های خونی به سرما و استرس واکنش نشان می دهند و باعث می شوند شما احساس سرمای شدید، سوزش یا بی حسی در دست و پاهای تان کنید. بعضی وقت ها هم بخشی از بدنتان سفید یا کبود می شود.

فردی که دچار پدیده رینود می شود، باید خود را گرم و خشک نگه دارد، استرس خود را کاهش دهد و در صورت لزوم، سیگار کشیدن را ترک کند.

درمان سوزش لب

آلرژی شناس یا متخصص سیستم ایمنی بدن می تواند آلرژی را درمان کند و غذاها و نوشیدنی ها را که شما به آنها آلرژی دارید و نباید آنها را مصرف کنید، شناسایی می کند.

اگر آلرژی شما شدید بود، باید دارو مصرف کنید. کسی که مشکلات حاد تنفسی، زخم گلو و ورم شدید دارد، به درمان دارویی اورژانسی احتیاج دارد. شکم این افراد معمولاً متورم می شود.

لوپوس، زونا یا رینود نشانه کم اهمیتی هستند که در صورت بروز آن ها  باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. سعی کنید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید تا سوزش لب هایتان برطرف یا از بروز آن جلوگیری شود.

نظر شما