ترخیص کالا از گمرک

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۹:۵۶:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۳۹۹۸
ترخیص کالا از گمرک
برای اطلاعات بیشتر درباره ترخیص کالا از گمرک از وبسایت گروه تجاری ققنوس به ادرس www.fnxshipping.com بازدید کنید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02148000110 تماس بگیرید.

به گزارش برنا، امروزه واردات کالا به عنوان بخش مهمی از فرایند بازرگانی در کشور ما میباشد و طیف وسیع کالاهای وارداتی و تخصصی شدن امر واردات کالا سبب شده است تا  شرکتهای خدمات و بازرگانی متفاوتی شکل گرفته تا وارد کنندگان  عزیز را در طی فرایند واردات کالا همراهی کنند.

گروه تجاری ققنوس به عنوان یکی از شرکتهای پیش رو در حوزه حمل و نقل هوایی، دریایی، ترخیص کالا و واردات کالا و با تجربه ی بیش از هشت سال  تلاش کرده است تا  با  تسهیل امر واردات کالا به کشور سهمی مهم در این امر داشته باشد.

یکی از مراحل بسیار مهم واردات  ترخیص کالا از گمرک میباشد که عدم آشنایی با قوانین و رویه ها و شرایط ترخیص موجبات ضررهای بسیاری برای واردکنندگان شده است و گروه تجاری ققنوس و کارشناسان این مجموعه با تجربه ی مناسب و تسلط به کلیه ی فرآیندهای واردات و ترخیص کالا  میتوانند تجار و بازرگانان کشور را در امر خطیر واردات همراهی نمایند و لذا در این مقاله برآن شدیم تا از ابتدای ورود کالا به گمرک ، فرآیندهای حین ترخیص کالا از گمرک مدارک مورد نیاز ترخیص  و اقدامات لازم پس از ترخیص را به صورت جامع شرح دهیم.

ثبت سفارش کالا در گمرک

به طور کلی در طی پروسه ی ثبت سفارش بازرگان اعلام میکند که قصد واردات چه کالایی با چه مشخصاتی دارد و نسبت به دریافت کلیه ی مجوزات جهت واردات  و ترخیص کالا از گمرکات کشور اقدام مینماید. ممکن است یک کالا  برای واردات نیاز به اخذ مجوزات خاصی از سازمان های دیگر نظیر وزارت بهداشت کانون پرورش فکری فرهنگ و ارشاد اسلامی  و … داشته باشد که همگی این فرآیندهای از طریق  سامانه ی جامع تجارت قابل پیگیری است.

با توجه به مراحل متفاوت ثبت کالا و اخذ مجوز در این سامانه توصیه میکنیم حتما از کارشناسان مسلط به سیستم راهنمایی بگیرید.

کارت بازرگانی

هر شخص حقیقی و حقوقی  میتواند در صورتیکه مشمول دریافت کارت بازرگانی باشد با مراجعه به اتاق بازرگانی محل اقامت خود از شرایط دریافت کارت بازرگانی مطلع و نسب به دریافت کارت اقدام کند.

متاسفانه در سالهای اخیر استفاده از کارت های بازرگانی غیر  که اکثرا دارای تخلفات در اظهار – بدهی و … هستند  غیر لطمه های جبران ناپذیری را به صاحبان کالا وارد کرده است.

در این حالت مدیر عامل و یا نماینده ی آن – که اکثرا در دسترس نیستند باید نسبت به رفع بدهی و یا سایر مشکلات اقدام نمایید در غیر اینصورت کلیه ی کالاهایی که تحت نام کارت بازرگانی مذکور وارد شده اند تا زمان تعیین تکلیف مشکلات کارت  مصادره میگردد و لذا اکیدا توصیه میکنیم از استفاده از کارتهای بازرگانی غیر خودداری نموده و نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید.

تعیین ارزش کالاهای وارداتی در گمرک

یکی از مهم ترین تغییرات در بخش ترخیص کالا و پیش برد تجارت الکترونیک ایجاد سامانه اظهار از راه دور  EPL و همچنین سامانه  جستجوی ارزش کالا TSC میباشد. سابق براین  کلیه ی امور در گمرک متفاوت به صورت دستی صورت میگرفت که این امر سبب بروز اختلافات و تفاوت های چشمگیری در مراحل ترخیص و ارزیابی کالاها میگشت با به روز رسانی سیستم ها و و برای جهانی شدن و یکپارچگی گمرک ایران نیز برآن شد تا با سیستمی کردن و برخط کردن مراحل ترخیص گامی بزرگ بردارد در جهت حل اشکالات بردارد.

هم اینک سامانه ی TSC  به عنوان مرجع ارزش گذاری کالاها مورد استفاده ی تمامی شرکتهای ترخیص – کارگزاران و حق العمل کاران و ترخیصکاران و همچنین کلیه ی واردکنندگان محترم است.

در سیستم سامانه جستجوی ارزش کالا (TSC ) کارشناس های  گمرک ایران مسئولیت ارزش گذاری کالاهای وارداتی  را بر عهده دارند  معمولا ارزشگذاری بر طبق عواملی از جمله  تعرفه  طبقه بندی کالا مبدا کالا مشخصات مارک و مدل کالا و همچنین قیمتهای فروش داخل کشور صورت می گیرد: https://epl.irica.ir/TscViewPage?3

روال کاری ترخیص کالا از گمرک

بعد از طی مراحل ثبت سفارش و گرفتن مجوزات لازم برای ورود کالا وارد مرحله ترخیص خواهیم شد  به طور کلی ترخیص کالا و هزینه های مربوط بخش زیادی از هزینه های مربوط به واردات یک کالا را شامل میشود و بنابراین هر بازرگان و وارد کننده ای نیاز است تا با نحوه  محاسبات هزینه های ترخیص کالا آشنایی داشته باشد تا بتواند قبل از ورود کالا تمامی هزینه ها را تخمین زده و سپس نسبت به واردات کالا اقدام نماید. هزینه های دیگر شامل هزینه ی خرید کالا و انتقال آن به مرزهای کشور میباشد در این زمینه  انتخاب یک شرکت بازرگانی و حمل و نقل کالا که  بتواند امور صفر تا صد از خرید تا حمل و سپس ترخیص را انجام دهد  بسیار مهم و حیاتی است و بازرگانی و خدمات بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه میتواند طیف وسیعی از خدمات خرید و حمل و سپس ترخیص کالا را در اختیار تجار گرامی قرار دهد.

هزینه های قبل از ترخیص کالا

در زیر برخی از هزینه های رایج قبل از شروع فرایند ترخیص برای شما ذکر می شود

هزینه ی صدور ترخیصیه

یا Delivery order سندی است که از طرف شرکت حمل و نقل (فورواردر،کریر) بلامانع بودن انجام تشریفات گمرکی توسط صاحب کالا را به گمرک اعلام می نماید. معمولا ترخیصیه از روی بارنامه صادر میگردد. به عنوان مثال هزینه ی ترخیصیه لاین ماهان 5300000 ریال است.

چه اطلاعاتی در ترخیصیه ذکر میشود ؟

    مشخصات گیرنده

    نام کشتی – هواپیما

    شماره بارنامه و تاریخ صدور

    بندربارگیری

    بندرتخلیه

    تعداد و نوع بسته بندی

    شرح کالا

    وزن ناخالص

    نام شرکت کشتیرانی – هواپیمایی

    مشخصات وسیله حمل

محاسبه هزینه های ترخیص کالا از گمرک

در ابتدا بایستی  به محاسبه ی  قیمت کالا در گمرک پرداخته و سپس براساس این قیمت که اصطلاحا CIF  نامیده میشود به محاسبه ی سایر هزینه های گمرکی پرداخت .

CIF چیست ؟

C: Cost یا همان قیمت خود کالا میباشد که بر مبنای ارزش مندرج در TSC و یا فاکتور کالا درز نظر گرفته میشود

I:   Insurance: هزینه ی بیمه ی باربری بار میباشد

F:  Freight همان هزینه ی حمل کالا میباشد

چگونه CIF را محاسبه کنیم ؟

ارزش CIF: = (ارزش فوب کالا +کرایه حمل + هزینه ی بیمه باربری )

به عنوان مثال اگر ارزش فوب کالایی 1000 دلار  مبلغ کرایه حمل 250 دلار و  نرخ ارز اعلامی گمرک 42000 ریال باشد و نرخ بیمه باربری حدود 50 دلار ارزش سیف این کالا برابر است با :

1300*42000= 54,600,000 ریال

به طور کلی هزینه های ترخیص کالا به شرح زیر است:

حقوق ورودی گمرکی کالا

در واقع حقوق ورودی کالا متشکل از دو هزینه سود بازرگانی + حقوق گمرکی است.

معرفی بهترین شرکت ترخیص کالا در ایران

اگر به دنبال یافتن بهترین شرکت فعال در حوزه ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی در ایران میباشید که بتواند کلیه امور واردات کالا از چین شما را از 0 تا 100 به صورت کامل با بهترین هزینه ممکن به انجام رساند ما به شما شرکت بازرگانی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه ( گروه تجاری ققنوس ) را پیشنهاد می کنیم.

این شرکت امادگی دارد تا خدمات حوزه بازرگانی اعم ازحوالجات ارزی (حواله یوان ) ، منبع یابی، حمل و نقل هوایی،دریایی و نهایتا ترخیص کالا از گمرک را با بهترین شرایط ممکن برای واردکنندگان ایرانی انجام دهد.

برای اطلاعات بیشتر از وبسایت گروه تجاری ققنوس به ادرس www.fnxshipping.com بازدید کنید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02148000110 تماس بگیرید.

نظر شما