کاهش چشمگیر هزینه ساخت ساز با بکارگیری سقف وافل

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۲:۴۲:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۷۶۷۳
کاهش چشمگیر هزینه ساخت ساز با بکارگیری سقف وافل
شرکت زاگرس بنا مانا با داشتن چندین سال سابقه در زمینه تولید قالب وافل و اجرای سقف وافل، توانسته با کسب تجربه لازم قالب های وافل با کیفیت و استحکام بالا تولید کند.

به گزارش برنا، سقف وافل یکی از انواع جدید دال های مجوف است که یکی از مهم ترین پیشرفت های دهه اخیر در صنعت ساختمان محسوب می شود. مهم ترین هدف این سیستم سقف کاهش هزینه ساخت و تعداد ستون هاست که منجربه استفاده از فضایی دلباز تر می گردد. اجرای سقف وافل در دهانه های بزرگ تا 20 متر نیز قابل استفاده است. با توجه به اینکه به کارگیری سقف وافل وزن سازه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، بار مرده کمتر منجر به جدی نیروی زلزله کمتر نیز می شود. بنابراین سازه هایی که از سقف وافل استفاده می کنند مقاومت بالاتری در برابر زلزله نیز خواهند داشت. سیستم هایی مشابه سیستم سقف وافل از دوران یونان باستان برای ساختن گنبد های با قطر بیشتر و یا سازه های با دهانه های بزرگتر استفاده می شده است. اما امروزه قالب های ساخته شده توسط مهندسین اجرای این سقف را به مراتب ساده تر کرده است، فلذا اجرای این سقف بسیار ساده تر از سقف های تیرچه بلوک و یا سایر انواع دال های مجوف از جمله دال یوبوت، کوبیاکی و ... می باشد.

برای اطلاع از آخرین قیمت قالب وافل و تخمین هزینه اجرای سازه شما با شماره های زیر تماس بگیرید.

09123868987

سقف وافل چیست؟

به طور کلی می توان گفت سقف وافل نوعی از دال بتنی است که سطح بالایی آن صاف و سطح زیرین آن مشبک می باشد. در این حالت برای کاهش وزن سقف بتن ناکارامد زیرین تار خنثی که بخش کششی دال محسوب می شود به دلیل اینکه در درون خود میلگردی نداشته و نقشی در سازه ایفا نمی کند، حذف می شود. ضخامت دال در سقف های وافل بین 85 تا 100 میلیمتر می باشد که این عدد در سایر دال های بتنی بین 300 تا 600 میلیمتر است. به طور کلی می توان گفت در سقف وافل حجم بتن و میلگرد مصرفی به ترتیب حدود 30 و 20 درصد  کاهش خواهد یافت. سقف وافل در دو نوع یکطرفه و دوطرفه می باشد. این نام گذاری با توجه به نسبت طول به عرض دهانه در سقف تعیین می شود. نرم افزار های SAFE  و ETABS می توانند برای طراحی سقف با قالب وافل استفاده شوند. در این برنامه امکان اختصاص سقف وافل وجود دارد و می توان ویژگی های سازه را با توجه به نوع سیستم باربری سقف به صورت یکطرفه یا دوطرفه تعیین کرد. در ادامه توضیح مختصری از انواع سقف وافل ارائه می شود.

سقف وافل یکطرفه:

سقف وافل یک طرفه بیشتر در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. در این سقف نسبت طول به عرض دهانه بیشتر از 2 می باشد و تا دهانه های 7 متری قابل اجرا می باشد. در اجرای سقف وافل یکطرفه از قالب های وافل یکطرفه استفاده می شود. این قالب ها با توجه به طول تیرچه هایی که ایجاد می کنند منجر به باربری یک طرفه در سیستم سقف سازه می شوند. طراحی این سقف مشابه سقف تیرچه بلوک می باشد و می توان در مواردی با تایید مهندس ناظر سقف تیرچه بلوک را به صورت سقف وافل اجرا کرد. به کارگیری از قالب وافل یکطرفه به جای یونولیت علاوه بر اقتصادی تر بودن مزایای متعددی نیز دارد. از جمله این مزایا می توان به یکپارچه شدن بتن ریزی، اجرای درجای تیرچه ها، عدم ایجاد درز سرد، عدم نیاز به استفاده از تیرچه دوبل و ... اشاره کرد.

سقف وافل دوطرفه:

در سقف وافل دو طرفه از قالب های مکعبی شکل استفاده می شود که دارای طول و عرض یکسان می باشد. بنابراین در این سقف تیرچه هایی متعامد با طول یکسان ایجاد می شود. وجود تیرچه های متعامد منجر به بابری دوطرفه شده و استحکام و مقاومت ساختمان را به مراتب بالاتر می برد. ممکن است هزینه اجرایی سقف وافل دوطرفه کمی بیشتر از سقف وافل یکطرفه باشد، که با توجه به ویژگی های ذکر شده می تواند در بسیاری از سازه ها توجیه اقتصادی داشته باشد. بکارگیری از الزامات آیین نامه ای و استفاده از روش قاب معادل، طراحی سقف وافل دوطرفه را امکان پذیر می کند.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه

ویژگی ها و مزایای سقف وافل:

ازجمله ویژگی ها و مزایای سقف وافل نسبت به سایر دال های بتنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از قالب های وافل برای دهانه های مختلف سقف (دهانه های کوچک و بزرگ)
  • کاهش حجم بتن و میلگرد مصرفی و مقرون به صرفه بودن
  • وزن کمتر در عین حذف ستون های مزاحم و بهره مندی دهانه های بزرگتر
  • سرعت بالا در اجرا
  • عملکرد بهتر در حوادث طبیعی و زلزله به دلیل داشتن آرماتور تقویتی در هر دو جهت
  • عدم استفاده از تیرچه آماده و عدم امکان ایجاد درز سرد
  • جدا شدن قالب ها از سقف، انبار ساده تر و امکان استفاده مجدد
  • بتن ریزی با کیفیت تر
  • ظاهر زیبا و امکان استفاده به صورت اکسپوز
  • رفتار بهتر در خزش

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب های وافل قطعات پلاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف است که به منظور حذف بتن ناکارامد سقف استفاده می شود. قالب وافل  مهم ترین و ضروری ترین ابزار برای اجرای سقف وافل است. همانطور که قبلا گفته شد شکل و ابعاد قالب های وافل در تعیین نوع باربری سقف و طول دهانه تاثیرگذار است. بنابراین قالب های وافل نیز از لحاظ عملکرد به دو دسته قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

قالب وافل یک طرفه:

قالب های وافل یک طرفه مستطیلی شکل بوده و در بازار با نام های مهانیت و یا گرین وافل نیز شناخته می شود. همانطور که قبلا نیز گفته شد سقف وافل یک طرفه مشابه سقف وافل دو طرفه می باشد. در صورت استفاده از قالب های وافل یکطرفه تیرچه ها به صورت درجا اجرا می شود. این ویژگی علاوه بر کاهش هزینه اجرای پروژه باعث می شود که تیرچه ها اتصال بهتری با ستون ها و تیرهای اطراف داشته باشند. استفاده از قالب های وافل یک طرفه به جای بلوک و یا یونولیت موجب کاهش بتن و میلگرد مصرفی و درنتیجه کاهش هزینه تمام شده ساختمان می شود. این قالب ها در آکس های (فاصله مرکز به مرکز تیرچه) 60 تا 70 و در ارتفاع های 25 و 30 موجود می باشد.

قالب های وافل دوطرفه:

قالب های وافل دوطرفه به صورت مربعی شکل می باشند. بکارگیری از ابعاد مختلف این قالب ها در سازه، تیرچه های متعامد با ضخامت های مختلف تولید می کند. قالب های وافل دوطرفه در ابعاد 60*60 تا 90* 90 و در ارتفاع های 18 تا 40 سانتی متر در بازار موجود می باشد. ضخامت کلی سقف در صورت استفاده از قالب های وافل دو طرفه در سازه بین 25 تا 30 سانتی متر می تواند باشد.

قالب های وافل قفل دار:

قالب های وافل قفل دار جدید ترین و پیشرفته ترین نوع از قالب های سقف وافل می باشد  که در حال حاضر انواع دو طرفه آن توسط شرکت زاگرس بنا تولید می شود. هنگام اجرای سقف وافل با استفاده از قالب های ساده، از میلگردهای U شکل برای کنار هم قرار دادن قالب ها و جلوگیری از جابه جایی و لغزش آن هااستفاده می شود. در نسل جدید قالب های وافل دوطرفه که به قالب وافل قفل دار مشهور هستند، سوراخ هایی در پاشنه قالب تعبیه شده است که به وسیله یک آچار پلاستیکی دو قالب کناری را به هم متصل می شود. با از بین بردن امکان جا به جایی قالب ها با بکارگیری قالب های سقف وافل قفل دار، نمای سقف کاملا اکسپوز می شود. علاوه بر این ایمنی کارگران هنگام راه رفتن در سقف و روی قالب ها تضمین خواهد شد.

قالب های وافل قفل دار شرکت زاگرس بنا دارای ابعاد بهینه می باشد. همچنین انداز لبه این قالب ها به صورتی می باشد که ، امکان ترکیب شدن قالب های وافل با قالب های فلزی بدون نیاز به اندازی را فراهم می کند. ویژگی دیگر این قالب ها وجود انحنای کم سطح فوقانی قالب است که باعث جلوگیری از پدیدار شدن خیز در قالب ها هنگام بتن ریزی و یا تردد کارگران می شود.کلیه قالب های وافل قفل دار شرکت زاگرس بنا همانند قالب های وافل ساده این شرکت دارای گارانتی پس از فروش و امکان بازخرید می باشد و در بیش از 50 سقف می توانند استفاده شوند.

قالب وافل دوطرفه قفل دار

قالب وافل دوطرفه قفل دار

اجرای سقف وافل:

اجرای سقف وافل مشابه سایر دال های بتنی بوده و حتی به مراتب ساده تر از آن ها نیز می باشد. زیر سازی در سقف وافل با نصب جک یا اسکافولد شرع شده و با قوطی کشی پایان می یابد. پس از زیرسازی نوبت به مرحله قالب چینی می رسد. در این مرحله در صورت استفاده از قالب های وافل ساده، بایستی قالب ها با استفاده از میلگردهای U شکل به هم متصل شوند. اما در صورتی که از قالب های وافل قفل دار شرکت زاگرس بنا استفاده شود نیاز به میلگردهای U شکل حذف می شود. در مرحله بعد بتن ریزی و ویبره زنی انجام می شود. پس از ماله کشی به بتن این زمان را می دهیم که به عمل آمده و مقاومت کافی را کسب نماید. پس از گیرش بتن، قالب های وافل از زیر سقف جدا شده و برای استفاده در سقف یا سازه بعدی منتقل می شود.

شرکت زاگرس بنا:

شرکت زاگرس بنا مانا با داشتن  چندین سال سابقه در زمینه تولید قالب وافل و اجرای سقف وافل، توانسته با کسب تجربه لازم قالب های وافل با کیفیت و استحکام بالا تولید کند. مهندسین، کارفرمایان و پیمانکاران عزیز  میتوانند به منظور بهره مندی از این قالب ها با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نموده و  از خدمات مشاوره این شرکت در تمام مراحل طراحی بهینه سازه، خرید قالب وافل و اجرای سقف وافل استفاده نمایند. کلیه قالب های وافل این شرکت دارای گارانتی پس از فروش میباشد. این شرکت جهت رفاه حال مشتری در این برهه از زمان می تواند قالب های وافل شما را بعد از اتمام اجرای ساختمان باز خرید کند. همچنین پیمانکاران و مهندسین عزیز می توانند با خرید قالب وافل دست دوم و یا اجاره قالب هزینه های خود را کاهش دهند. برای اطلاع از آخرین قیمت قالب وافل و تخمین هزینه اجرای سازه شما، با شماره های زیر تماس بگیرید.

https://zagrosbana.com/

شماره های تماس شرکت:

09123868987

09124803000

02188889973

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز