انواع لیزر ورق و فلزات و مزایای آن

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۱:۴۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۱۱۷
انواع لیزر ورق و فلزات و مزایای آن
اگر دوست دارید درباره برش لیزر بیشتر بدانید حتما به سایت صدرا لیزر مراجعه کنید.

به گزارش برنا، برشکاری فلزات و ورق‌ ها برای تولید قطعات یکی از خدمات مورد نیاز برای صنایع مختلف است. هر چقدر در این میان نیاز به قطعاتی با ابعاد دقیق‌ تر و برش ظریف‌ تری داشته باشیم، باید سراغ روش‌ های مدرن بیاییم. چرا که روش‌ های قدیمی که برای برشکاری فلزات و ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد، همواره می‌ توانند مشکلاتی را به همراه داشته باشند. یکی از این روش‌ های مدرن، استفاده از اشعه لیزر برای برش می‌ باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برش لیزر ورق و فلزات مزایای زیادی را نسبت به سایر روش های برشکاری دارد و همین باعث شده که استفاده از آن روز به روز به صورت گسترده‌ تری دیده شود. افراد یا شرکت‌ هایی که قصد استفاده از این روش برشکاری را دارند، باید حتما قبل از همه چیز در خصوص جنبه‌ های مختلف برش لیزری فلزات اطلاعات کافی به دست آورند تا در زمان انجام کار یا سفارش به مشکل برنخورند. متخصصان سایت صدرا لیزر تجربیات و اطلاعات خود در این زمینه را با ما در میان می‌ گذارند.

چرا برش لیزری ورق و فلزات کاربرد بسیاری پیدا کرده است؟

در برش لیزر ورق و فلزات همانطور که از نام آن میتوانید حدس بزنید، از اشعه لیزر برای انجام برشکاری استفاده می‌ شود. به کارگیری این روش توانسته مزایای زیادی را برای افراد فعال در صنایع مختلف به همراه داشته باشد و از سوی دیگر معایب سایر روش‌ ها نیز تا حد زیادی پوشش دهد. دقت و سرعت برشکاری با استفاده از دستگاه لیزر سرعت و دقت بالاتری دارد و از آنجایی که در زمان انجام کار اشعه لیزر روی یکی قسمت خاص متمرکز شده شاهد این خواهیم بود که سایر بخش‌ های ورق یا فلز مورد نظر تحت تاثیر این حرارت قرار نمی گیرند. این در حالی است که استفاده از روش هایی مانند شعله، پلاسما و... حرارت بسیار بالایی تولید می‌ کنند و همین باعث می‌ شود که بخش زیادی از قطعه ذوب شده و از بین برود.  راستی اگر دوست دارید درباره برش لیزر بیشتر بدانید حتما به سایت صدرا لیزر مراجعه کنید.

برش لیزر ورق و فلزات چه مزایایی دارد؟

شناخت مزایای برش لیزری اجازه می‌ دهد تا با ویژگی‌ های خوب این روش برش آشنا شوید و به این شکل بتوانید از آن در تولید قطعات مورد نیاز خود استفاده کنید. این موراد عبارتند از:

  • امکان برشکاری فلزات و ورق به صورت دسته‌ ای، بدون این که بهم جوش بخورند.
  • در برش لیزر ورق و فلزات نیاز به گیره‌ بندی قطعات نیست.
  • انعطاف پذیری این روش بالاست، به صورتی که می‌ توانید فلزات مختلف را در ابعاد و با اشکال مختلف برش بدهید.
  • آلودگی صوتی ایجاد شده در اثر برشکاری در برش لیزری فلزات بسیار پایین خواهد بود.
  • کاهش آسیب‌ هایی که به قطعه وارد می شود.
  • تکنولوژی به کار رفته بهتر با سیستم‌ های کامپیوتری ارتباط برقرار می‌ کند.
  • امکان برش به صورت منحنی و پیچیده با استفاده از این تجهیزات بسیار آسان خواهد بود.
  • سرعت برش لیزر ورق و فلزات بیشتر از سایر روش‌ های معمول برای برشکاری است.
  • استفاده از حرارت کمتر و متمرکز که همین مورد باعث شده برآمدگی‌ های بعد از برش لیزری بسیار کمتر از بقیه روش‌ ها باشد. این قضیه باعث بهتر شدن کیفیت کار بعد از جوشکاری ورق‌ ها خواهد شد.

برش لیزر ورق و فلزات چگونه انجام می‌ شود؟

روند برش لیزری به این صورت است که اشعه ایجاد شده روی یک نقطه خاص تمرکز می‌ کند و باعث افزایش حرارت در این بخش می‌ شود. همین باعث ذوب شدن و برش خوردن قطعه می شود. البته برای گرفتن نتیجه بهتر با استفاده از یک جت گاز قسمت برش خورده تمیز می‌ شود. همین گاز باعث جدا شدن مواد مذاب از قطعه می شود و به این صورت نتیجه نهایی کار کیفیت بالاتری دارد. بسته به ضخامت فلز و یا جنس آن نوع و قدرت دستگاه برش لیزری نیز تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر نوع گاز استفاده شده برای خنک کاری و تمیز کردن قطعه نیز می‌ تواند متفاوت باشد. به این صورت که برای قطعات با سختی یا ضخامت بالاتر باید از گازهای خنثی که فشار بیشتری دارند (مانند آرگون) استفاده کرد.

لیزر ورق و فلزات + صدرا لیزر

انواع برش لیزر ورق و فلزات

روش‌ هایی که در ادامه معرفی شده است برای قطعات تولید شده از مواد اولیه مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. نوع و قدرت اشعه لیزر در آنها با هم تفاوت دارند و تکنولوژی‌ های مختلفی برای کاهش دما و تمیز کردن قطعه در آنها به کار می‌ رود.

●برش لیزری ذوب و دمش

 روند برش در این روش به صورت خطی انجام می شود. حرارت متمرکز توسط اشعه تامین شده و یک نازل مخروطی شکل وظیفه تمیز کردن را بر عهده دارد. مواد مذاب از قسمت زیرین قطعه خارج می‌ شوند و برای برشکاری با این روش نیاز به انرژی کمتری خواهیم داشت.

●برش لیزری تبخیری

 در این روش اشعه متمرکز شده روی قطعه علاوه بر انجام برشکاری، مواد مذاب را با استفاده از انرژی خود بخار می کند.

●برش لیزری شکست کنترل

 این نوع روش معمولا برای آلومینیوم استفاده می‌ شود و به این صورت است که علاوه به انرژی تولید شده توسط اشعه لیزر، از فشار مکانیکی برای برش ورق‌ های آلومینیومی، شیشه، سیلیکونی و سرامیکی استفاده می کنند. مصرف انرژی پایین و سرعت بالا از ویژگی‌ های این روش هستند.

●برش لیزری ذوبی با گاز اکسیژن

 استفاده از اکسیژن به عنوان گاز پر فشار باعث می شود انرژی حرارتی در محل اشعه تا 60 درصد برای قطعات فولادی افزایش یابد.

●برش لیزری با حکاکی کردن

 این روش مناسب برای برش لیزر ورق و فلزات است که با ایجاد حفره‌ های مختلف در یک نقطه روند برشکاری را انجام می‌ دهد. این حفره‌ ها توسط پالس‌ هایی با چگالی بالا ایجاد می‌ شوند. 

استفاده از برش لیزری قطعا باعث افزایش بهره دهی، کیفیت و دقت قطعات می‌ شود. از سوی دیگر برای تولید انبوه قطعات برش لیزر ورق و فلزات می‌ تواند از لحاظ قیمت تمام شده نیز بسیار به صرفه‌ تر باشد. این روزها تکنولوژی برش لیزری در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای تولید قطعات بسیار بزرگ تا بسیار کوچک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همین انعطاف پذیری بالا دلیل انتخاب این روش برای برش قطعات است، چرا که سایر روش‌ ها اگر قطعه بزرگتر یا کوچک از حد معمول شود، با مشکل مواجه خواهند شد یا کیفیت نهایی آنها پایین می‌ آید. البته در زمان انتخاب شرکت یا فرد برای برش لیزری باید حتما به میزان تجربه و مهارت متخصص استفاده از دستگاه توجه کنید. چرا که این موضوع نیز روی نتیجه نهایی عملیات برشکاری تاثیرگذار خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز