سرور مجازی چیست؛ انواع VPS برای کسب‌وکارها

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۳:۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۳۸۸۵۱
سرور مجازی چیست؛ انواع VPS برای کسب‌وکارها
در این مقاله شما را با تعریف سرور مجازی و نحوه کار آن آشنا خواهیم کرد و در ادامه به معرفی انواع VPS خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا، حتما تاکنون بارها نام سرور مجازی یا VPS به گوشتان خورده و برای شما نیز این سوال پیش آمده است که سرور مجازی چیست. VPS یک ماشین مجازی است که با سایر ماشین‌های مجازی بر روی یک سرور قرار دارند. برای اینکه بهتر متوجه شوید سرور مجازی چیست، در نظر بگیرید که بر روی سرور مجازی ایران شما به دلخواه می‌توانید سیستم عامل خود را نصب کنید و در نتیجه کنترل بسیار بیشتری بر روی پیکربندی سیستم دارید. در این مقاله شما را با تعریف سرور مجازی و نحوه کار آن آشنا خواهیم کرد و در ادامه به معرفی انواع VPS خواهیم پرداخت.

 با خرید سرور مجازی شما می‌توانید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی را که روی سرورهای اشتراکی پشتیبانی نمی‌شوند یا مجاز نیستند را به راحتی نصب کنید. اگر یک توسعه‌دهنده وب یا طراح وب‌سایت هستید، پیشنهاد می‌شود مزایای خرید سرور اختصاصی و مجازی را در برنامه‌های خود در نظر بگیرید.

 سرور مجازی یا VPS چیست؟

VPS مخفف Virtual Private Server است. میزبانی VPS یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی است که می‌توانید برای وب سایت خود انتخاب کنید. در این نوع سرورها از فناوری مجازی‌سازی برای فراهم آوردن منابع اختصاصی (خصوصی) در سرور برای استفاده چندین کاربر بطور همزمان استفاده می‌شود.

vps راه حل ایمن و پایدارتری نسبت به میزبانی اشتراکی می‌باشد که البته در نظر داشته باشید که در سرور مجازی فضای سرور اختصاصی را ندارید. با این حال، از لحاظ قیمتی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از اجاره کل سرور می‌باشد.

میزبانی VPS معمولاً توسط دارندگان وب سایتی انتخاب می‌شود که میزان بازدید آنها از سطح متوسط بالاتر می‌باشد اما همچنان از طرفی به منابع سرور اختصاصی نیازی ندارند.

 VPS چگونه کار می‌کند؟

سرور رایانه‌ای است که  روی آن فایل‌ها و پایگاه‌های داده مورد نیاز وب‌سایت شما ذخیره می‌شود. هر زمان که یک بازدیدکننده آنلاین بخواهد به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگر وی درخواستی را به سرور شما ارسال می‌کند و فایل‌های لازم را از طریق اینترنت منتقل می‌کند. سرور VPS یک محیط مجازی برای شما فراهم می‌کند و در واقع یک سرور فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند، اما در حقیقت، این سرور هنوز هم بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته شده است.

شرکت‌های هاستینگ با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، یک لایه مجازی را در بالای سیستم عامل سرور نصب می‌کنند. این لایه سرور را به پارتیشن‌های مختلف تقسیم می‌کند و به هر کاربر امکان نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مختص خود را می‌دهد.

بنابراین، یک سرور خصوصی مجازی را می‌توان به عنوان سرور اشتراکی و نیز سرور اختصاصی درنظر گرفت. زیرا شما کنترل کامل بر روی سرور، نرم افزارها و منابع آن دارید. همچنین در سطح سیستم عامل از سایر کاربران سرور جدا شده است. اما از طرفی همچنان منابع سرور با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شده است.

 انواع سرور مجازی براساس مدیریت

از لحاظ مدیریتی دو نوع سرور مجازی را می‌توان متصور شد. سرورهای مجازی مدیریت شده و سرورهای مجازی مدیریت نشده. در ادامه تفاوت این دو نوع را شرح خواهیم داد.

 سرور مجازی مدیریت شده

سرور مجازی + VPS

برنامه‌های VPS مدیریت شده یک محیط مدیریت شده مشابه سرویس‌های میزبانی اشتراکی را ارائه می‌دهند، اما با این تفاوت که سطح دسترسی شما به منابع سرور و مدیریت سرور بسیار بیشتر و در حد سرور اختصاصی می‌باشد. اگر در حال توسعه برنامه یا وب سایت خود می‌باشید اما هنوز آماده منتقل شدن به یک سرور اختصاصی نیستید، می‌توانید یک VPS مدیریت شده را در نظر بگیرید. همچنین در صورت نیاز به تنظیمات خاصی روی سرور یا برنامه‌های خود، این گزینه انتخاب مناسبی است.

 سرور مجازی مدیریت نشده

بر خلاف برنامه‌های VPS مدیریت شده، برنامه‌های VPS بدون مدیریت، سرورهای خامی‌هستند که به طور پیش فرض مدیریت نمی‌شوند. برنامه‌های VPS مدیریت نشده برای کاربران پیشرفته و حرفه‌ای مناسب است که با استفاده از رابط خط فرمان به راحتی امور خود را مدیریت نموده و با انجام امور مدیریت سیستم راحت آشنا هستند. بنابراین می‌توانید سرور و تنظیمات آن را به‌دلخواه سفارشی کنید. در نتیجه شما خود مسئول موارد زیر هستید:

  • نصب و پیکربندی برنامه
  • ارتقا
  • اقدامات امنیتی
  • راه‌اندازی مجدد
  • پشتیبان‌گیری
  • پارتیشن‌بندی
  • برطرف کردن حساب‌های کاربری و بازنشانی گذرواژه‌ها و...

 انواع سرور مجازی بر اساس سیستم عامل

سرور مجازی + VPS

از نقطه نظر سیستم عامل نیز می‌توان تقسیم بندی‌های زیر را روی سرورهای مجازی در نظر گرفت:

·        سرور مجازی میکروتیک

·        سرور مجازی ویندوز

·        سرور مجازی لینوکس

 سرور مجازی میکروتیک

سیستم عامل MikroTik به عنوان روتر شبکه‌ای طراحی شده است. این سیستم عامل و نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک روتر شبکه ای قابل اعتماد استفاده شود. این نوع سیستم عامل شامل ویژگی‌های متنوعی برای شبکه‌های IP و شبکه‌های wireless است.

 سرور مجازی ویندوز

سرور ویندوزی VPS یا تنظیمات سرور مجازی که از رابط ویندوز و ابزار مدیریت سرور ویندوز استفاده می‌کنند، مزایای خاص خود را دارند. روی این سرورها انواع محصولات مایکروسافتی و نیز مواردی نظیر اجرای نرم‌افزارهای تولید شده با زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.NET ، HTML ، css و MVC و دیتابیس‌های mssql و... قابل نصب و پیاده‌سازی هستند.

 سرور مجازی لینوکس

Linux VPS یک سرور مجازی است که روی یک سرور فیزیکی بهینه شده برای سیستم عامل لینوکس میزبانی می‌شود. این سرور مناسب برنامه‌های مبتنی بر لینوکس و دیتابیس‌های MySql و اجرای نرم‌افزارهای تولید شده با زبان‌های برنامه‌نویسی PHP ، HTML ، css و دیگر زبان‌های متن‌باز (Open Source) می‌باشد.

 انواع سرور مجازی بر اساس منطقه جغرافیایی

سرور مجازی + VPS

از دیدگاه منطقه جغرافیایی نیز سرور‌های مجازی را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌بندی نمود:

·        سرور مجازی خارج

·        سرور مجازی ایران

 سرور مجازی خارج

سرور مجازی خارج، در سرور‌های خارج از ایران ارائه می‌شود. این نوع سرور بیشتر برای کسانی مناسب می‌باشد که بازدیدکنندگان بین‌المللی داشته و یا در سطح بین‌الملل خدمات خود را ارائه می‌دهند. معمولا منابع این نوع سرور‌ها نسبت به سرور‌های داخل ایران بیشتر بوده و پهنای باند بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند.

 سرور مجازی ایران

سرور‌های مجازی داخل ایران برای شرکتها، سازمانها، ارگان‌های دولتی و نیز کاربرانی مناسب می‌باشد که کاربران آنها در داخل کشور بوده و از لحاظ قیمتی نیز بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راهکار برای داشتن سرعت، امنیت و پایداری بالاتر می‌باشد.

 کلام آخر

اگر وب سایت شما در حال توسعه است و می‌خواهید یک وب سایت حرفه‌ای ارائه داده و روی افزایش بازدیدکنندگان و کاربران خود تمرکز کنید، این بدان معناست که زمان آن رسیده است که جهت افزایش منابع سرور، به سراغ سرورهای مجازی و اختصاصی بروید. اگرچه هزینه میزبانی VPS از یک سرویس ‌هاست اشتراکی بالاتر می‌باشد، اما مزایای یک سرور اختصاصی کامل را بدون نیاز به هزینه‌های گزاف را نیز به شما می‌دهد. کارشناسان مجرب و کادر حرفه‌ای وب‌رمز در خدمت شما بوده تا بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه را برای خرید سرور‌های اختصاصی و مجازی پیش روی شما قرار دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز