کاربرد اینورتر

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۳:۳۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۳۸۸۸۷
کاربرد اینورتر
در مقاله پیش رو قصد داریم تا به معرفی اینورتر پرداخته و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان را با این محصول پر کاربرد بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش برنا، اینورتر که نام دیگر آن مبدل برق دستگاه الکترونیکی می باشد جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کرده که جریان ac تبدیل شده این قابلیت را دارد که بر اساس نیاز هر فرکانس و ولتاژی باشد که توسط ترانسفورماتور های مناسب و مدار ها تن تحت کنترل است.

اینورتر چیست؟

جالب است بدانید که اینورترها قطعات متحرکی ندارند و می توان از آن ها در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده کرد. به طور مثال می توان از منابع استفاده آن به منبع تغذیه کامپیوتر و ابزار بزرگ حمل و نقل فله اشاره کرد. اینورترها معمولاً مثل پنل های خورشیدی یا باتری جهت تامین جریان ac از منابع dc استفاده می شوند. به بیان دیگر اینورتر موتور یک نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا می باشد. دلیل اینگونه نام گذاری این است که اینورتر عمل عکس مبدل برق ac به dc متداول را انجام می دهد. در حقیقت درایو ac یا اینورتر به دستگاهی می‌گویند که با وجود آن می توان سرعت یک موتور ac سه فاز را به راحتی کنترل کرد که این کار بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور صورت می گیرد.

همچنین بهتر است بدانید که اینورترها در ظرفیت های متفاوتی تولید شده و به فروش می رسند. به طور مثال می توان گفت که برای یک موتور با توان ۲۰ اسب بخار می توان از اینورتر ۲۰hp استفاده کرد. ورودی اینورتر نیز به دو دسته تقسیم می شوند: تک فاز و سه فاز. البته توجه داشته باشید که خروجی همه آن ها سه فاز می باشد. همچنین دقت داشته باشید که برای اینورتر هایی که توان آن ها بالای صفحه می باشد فقط باید از ورودی سه فاز استفاده کرد. بعضی از اینورتر هایی که توان پایین تری دارند دارای هشدار مبتنی بر عدم استفاده از آن ها برای روشن کردن لامپ های فلورسنت معمولی می باشند. علت این هشدار این است که خازن که برای تصحیح توان است که به طور موازی با لامپ وصل شده است. در این زمان اگر خازن برداشته شود مشکل موردنظر حل خواهد شد.

انواع اینورتر

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم اینورتر ها انواع مختلفی دارند که در این قسمت از مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم تا شما عزیزان با این محصول بیشتر آشنا شوید. اینورتر ها را بر اساس معیارهای متفاوتی مانند شکل موج خروجی، نوع بار خروجی  می توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد.

 دسته بندی اینورتر ها بر اساس شکل موج خروجی

شکل موج خروجی یکی از معیار های تقسیم اینورترها محسوب می شود. این دستگاه ها بر این اساس به سه دسته تقسیم می شوند:

اینورتر های موج مربعی

این نوع از اینورتر ها کاربرد کم تری نسبت به سایر اینورتر ها دارند. شکل موج خروجی این دستگاه به شکل یک موج مربعی می باشد. به طور کلی وسایل برقی خانگی و همه تجهیزات برقی که با برق ac کار می کند برای موج سینوسی طراحی می‌شوند. وظیفه اینورتر موج مربعی این است که سیگنال دیسی را به یک سیگنال ac با فاز جا به جا شده تبدیل کند.

اینورترهای شبه سینوسی

این دسته از اینورترها سیگنالی به وجود می‌آورند که شبیه به یک موج سینوسی می باشد. این نوع از ورقه ها می‌توانند فاز را به طور مستقیم از مثبت به منفی تغییر دهند. همچنین ساختار اینورتر شبه سینوسی نسبت به اینورتر موج مربعی پیچیده تر می باشد.

اینورتر

 

اینورتر های سینوسی

این دسته از اینورترها پیچیده ترین و در عین حال پربازده ترین نوع اینورترها محسوب می شوند. اینورتر های سینوسی شکل موج سینوسی را به طور خالص تولید می کند که شبیه به شکل یک موج توان شبکه می باشد. توجه داشته باشید که این دسته از اینورتر ها تلفات کمتری به وجود می‌آورند اما هزینه ساخت بالایی دارند. از این اینورترها می توان در بسیاری از موارد تجاری و خانگی استفاده کرد.

دسته بندی اینورتر بر اساس نوع بار

یکی از معیارهای دیگر برای تقسیم بندی اینورترها تقسیم آن ها طبق نوع بار آن ها می باشد که به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شود. توجه داشته باشید که اگر بار تک فاز باشد، از اینورتر تک فاز باید استفاده کنیم که این نوع خود به دو نوع نیم موج و تمام موج تقسیم می شود. البته در صنایع بارهای الکتریکی عموما از اینورترهای سه فاز استفاده می شود. عمل کرد اینورتر سه فاز به دو نوع عملکرد در ۱۲۰ درجه و عملکرد در ۱۸۰ درجه تقسیم می شود.

اینورتر چه کاربردی دارد؟

امروزه از اینورتر ها برای استفاده در اغلب پمپ های کشاورزی، خط تولید، آسانسور، کارخانه صنعتی و ... که از تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند استفاده می شود. اینورتر ها بر اساس انواعی که دارند دارای کاربردهای متنوعی هستند که در این قسمت از مقاله قصد داریم به آن ها پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد اینورتر های ac

اگر تروموتوری دارید که لازم نیست با سرعت کامل راه‌اندازی شود می‌توانید با استفاده از کنترل موتور با درایو صنعتی یا اینورتر ac هزینه های انرژی آن را به مقدار بسیاری کاهش دهید. اینورترهای ac این امکان را به ما می‌دهند که سرعت تجهیزات موتور را با تجهیزات فرایند تطبیق دهیم. به بیان ساده‌تر ما یک سری تجهیزات داریم که لازم است آن الکتروموتوری که در آن وجود دارد با سرعت مشخصی به گردش درآید که اینورتر مسئول انجام این کار می باشد.

کاربرد اینورتر در کاهش مصرف انرژی

اینورترها به ما این امکان را می‌دهند که در زمان الزامات بار از سرعت تکامل کمتری نسبت به دیگر تکنیک های کنترل سرعت را صرف کند. یک اینورتر با استفاده از عملکرد صرفه جویی در مصرف انرژی خود در ابتدا با تعیین میزانی از نیرو به موتور در لغزش آن صرفه جویی می کند. سپس میزان توانی را که باید برای موتور اعمال شود را طبق طیف فرکانس اندازه گیری های توان و پارامترهای تنظیم شده موتور محاسبه می کند.

اینورتر

کاربرد اینورتر در افزایش طول عمر

تجهیزات و کاهش تعمیر و نگهداری روش های تک سرعتی موتور را به طور ناگهانی استارت می کنند و آن را در معرض نوسانات جریان و گشتاور استارت بالا قرار می دهند که این مقدار چیزی حدود ۱۰ برابر جریان بار کامل می باشد. از طرف دیگر اینورتر های ac به صورت تدریجی و یکنواخت موتور را با سرعت عملیاتی مورد نظر بالا می‌برند تا تنش مکانیکی و الکتریکی و همچنین کاهش هزینه های تعمیر و کاهش پیدا کند و به طول عمر موتور و تجهیزات آن افزوده شود. همچنین اینورترهای ac این توانایی را دارند که موتور را طبق الگوی تخصصی به کار بیندازند. علت این کار به حداقل رساندن تنش مکانیکی و الکتریکی می باشد. به طور کلی دلایل بسیار متفاوتی برای کاربرد اینورتر در صنعت وجود دارد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز