۵ سوال رایج در مورد دریافت پاسپورت

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۰:۵۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۰۷۹۴
۵ سوال رایج در مورد دریافت پاسپورت
مجموعه «EndVisa» با سال‌ها تجربه در امور مهاجرتی و دارا بودن وکلای مجرب بین‌المللی بهترین راهنما و مرجع برای افرادی است که قصد دارند در کمترین زمان و با حداقل هزینه به کشور دیگری نقل مکان کنند.

به گزارش برنا، طی دهه‌های اخیر، با برنامه‌های مهاجرتی جدیدی که از سوی کشورهای مختلف معرفی و راه‌اندازی شده است، اخذ پاسپورت برای افراد خارجی به طور مشخص‌تر و سریع‌تر به انجام می‌رسد.

با این حال، به دلیل این که هر کشور برنامه خاص خود را همراه با شرایط ویژه خود ارائه می‌دهد، هر فردی که قصد اخذ پاسپورت کشوری دیگر را دارد باید با دقت قوانین مربوط به دریافت پاسپورت آن کشور را دنبال کرده تا در کسب شهروندی موفق شود.

 در این مطلب مختصر، 5 سوال رایج درباره دریافت پاسپورت از کشوری دیگر را مطرح و به اختصار پاسخ می‌دهیم. لازم به تذکر مجدد است که هر برنامه در هر کشوری قوانین خاص خود را دارد که متقاضی دریافت پاسپورت پیش از هر گونه اقدامی باید از آنها آگاهی داشته باشد. به همین منظور، وکلای مهاجرتی بهترین مرجع در کسب آگاهی در این زمینه می‌باشند.

سوال اول؛ دریافت پاسپورت کدام کشور در دنیا بهتر است؟

این سوال پرسشی بسیار حیاتی برای هر فرد یا خانواده‌ای است که قصد مهاجرت و نقل مکان به کشور دیگری را دارند. پاسخ به این پرسش تنها با شرایط متقاضی و قصد وی از مهاجرت امکان‌پذیر می‌باشد.

 هر کشور در هر جای دنیا بنا به نیاز خود برنامه‌های مهاجرتی خود را معرفی می‌کند. به طور معمول، کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی، به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی پایداری که دارند، بیشترین متقاضی را برای اخذ پاسپورت دارند.

با این حال، شاید اقامت دایم یک کشور مانند اقامت یونان برای یک متقاضی در دسترس‌تر یا مفیدتر از دریافت پاسپورت کانادا یا آمریکا باشد. بنا بر این، بهترین کشور برای اخذ پاسپورت برای هر فرد مهاجر متفاوت است و وابسته به شرایط و هدف وی از نقل مکان به یک کشور دیگر خواهد بود.

سوال دوم؛ آیا با دریافت پاسپورت یک کشور، شهروندی پیشین متقاضی باطل خواهد شد؟

 یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی فردی که می‌خواهد از کشور خود مهاجرت نماید، این است که آیا در صورتی که پاسپورت دوم خود را دریافت کند تابعیت اصلی خود را از دست خواهد داد یا خیر. تا چند دهه پیش، اکثر کشورهایی که به افراد خارجی شهروندی خود را اعطا می‌کردند، تابعیت اصلی آنها را قبول نداشته و متقاضیان می‌بایستی تنها تابعیت کشور جدید را می‌پذیرفتند.

اما، به دلیل این که این شرایط بسیاری از متقاضیان را از کسب پاسپورت جدید منصرف می‌نمود، قوانین اکثر کشورها برای اعطای تابعیت به افراد خارجی تغییر کرد.

 در حال حاضر، اکثر کشورهای مهاجرپذیر دنیا که برنامه‌های مهاجرتی خود را به طور قانونی پیش می‌برند، شرط سلب تابعیت اصلی را برداشته‌اند تا متقاضیان پاسپورت دوم با خیالی راحت‌تر وارد فرآیند این برنامه‌ها شوند.

سوال سوم؛ بهترین برنامه‌های مهاجرتی جهت دریافت پاسپورت کدام است؟

چند دهه‌ای می‌شود که برنامه‌های مهاجرتی در دنیا گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته است. پیش از این زمان، برای ورود به یک کشور و اخذ پاسپورت آن، مسیرهای محدودی مانند ویزای تحصیلی، ویزای کاری و ازدواج با یک شهروند خارجی در دسترس بود. با انتخاب چنین روش‌هایی سال‌های زیادی طول می‌کشید تا فرد مهاجر به تابعیت و دریافت پاسپورت کشور مقصد دست یابد.

اما، در حال حاضر برنامه‌های مهاجرتی از قبیل اخذ پاسپورت از طریق سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و راه‌اندازی یک استارتاپ با ضوابطی مشخص از سوی هر کشور، باعث شده است تا هر فرد خارجی که شرایط مورد نظر را داشته باشد در مدت زمان بسیار کمتری برای خود و خانواده‌اش تابعیت و پاسپورت یک کشور دیگر را به ارمغان آورد.

برای مثال؛ مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا و سپس اخذ اقامت و پاسپورت این کشور می‌تواند تنها 3 تا 4 سال طول بکشد که نسبت به ویزای تحصیلی و کاری بسیار زمان کمتری برده و در ضمن شرایط را در این مدت اقامت برای فرد مهاجر آسان‌تر خواهد کرد.

سوال چهارم؛ تفاوت اخذ اقامت دایم و گرفتن پاسپورت یک کشور چیست؟

 بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور دیگر غیر از موطن خود را دارند، تصور می‌کنند که اقامت دایم همان شهروندی است. در حالی که تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو وضعیت در کشور مقصد برای فرد مهاجر وجود خواهد داشت.

بر اساس قوانین اغلب کشورهای دنیا، اقامت دایم برای افراد خارجی اکثر مزایای یک شهروندی آن کشور را برای فرد مهاجر فراهم می‌آورد. اما، مهم‌ترین تفاوتی که یک فرد خارجی مقیم در یک کشور از آن محروم است، اخذ پاسپورت آن کشور می‌باشد که باعث می‌شود مهاجر به عنوان یک فرد حقیقی در نقاط دیگر دنیا به همان تابعیت اول خود شناسایی شده و جهت سفر به کشورهای دیگر از پاسپورت کشور موطن خود استفاده نماید.

 البته، عدم حق رأی و نیز عدم استفاده کامل از مزایای اجتماعی و بهداشتی در کشور مقصد نیز، از تفاوت‌های مهم کسب اقامت دایم و اخذ پاسپورت و شهروندی یک کشور است.

سوال پنجم؛ آیا خرید پاسپورت با دریافت پاسپورت متفاوت است؟

چند سالی می‌شود که واژه «خرید پاسپورت» به گوش افرادی که قصد مهاجرت دارند آشنا شده است. بسیاری از افراد این عبارت را غیرقانونی شمرده و به آن شک دارند. در حالی که، این روش مهاجرتی یکی از پرطرفدارترین مسیرهای دریافت پاسپورت در دنیا شده است.

 منظور از خرید پاسپورت این است که برخی از دولت‌های دنیا با اخذ مبلغی از سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی درون کشور خود، تابعیت و پاسپورت کشور خود را طی کمترین زمان ممکن (معمولاً تا 6 ماه) به وی و خانواده‌اش اعطا می‌کنند.

البته، لازم به ذکر است که مبلغ حاضر معمولاً به صورت اهدا به آن دولت پرداخت شده و یا به مدت زیادی باید در کشور مقصد باقی بماند. همچنین، هر سرمایه‌گذار باید منبع مبلغ پرداختی خود را به صورت شفاف به کشور مربوطه ارائه نماید تا تردیدی درباره پولشویی در میان نباشد.

در حال حاضر اکثر جزیره‌های حوزه کارائیب که پاسپورت‌های معتبری در رتبه‌بندی جهانی دارند و برخی از کشورهای اروپایی، برنامه خرید پاسپورت خود را برای سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کنند.

به طور قطع، پرسش‌های فوق تنها بخش کوچکی از ابهامات یک فرد که قصد گرفتن پاسپورت کشور دیگری را دارد، برطرف می‌سازد. به دلیل فرآیند پیچیده اخذ تابعیت یک کشور، لازم است تا یک وکیل مهاجرت از ابتدا در کنار متقاضی باشد تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

مجموعه «EndVisa» با سال‌ها تجربه در امور مهاجرتی و دارا بودن وکلای مجرب بین‌المللی بهترین راهنما و مرجع برای افرادی است که قصد دارند در کمترین زمان و با حداقل هزینه به کشور دیگری نقل مکان کنند.

برای راهنمایی و مشاوره با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

نظر شما