آیا بین شوره سر و ریزش مو ارتباطی دارد؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۱۰:۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۱۴۴۴۲۱
آیا بین شوره سر و ریزش مو ارتباطی دارد؟
در این مقاله قصد داریم به طور کامل به ارتباط نزدیک شوره سر و ریزش مو، پیشگیری و زمان درمان آن بپردازیم.

به گزارش برنا، محققان به این نتیجه رسیده اند که خود شوره سر منجر به ریزش مو نمی شود اما بین این دو عارضه ارتباط نزدیکی وجود دارد زیرا دلایلی که باعث شوره سر می شوند، می تواند همان دلایل ریزش مو نیز باشد. شوره سر شدید باعث آسیب به فولیکول های مو می شود چگونه؟ مهم ترین علائم شوره سر، خاراندن پوست سر است؛ خاراندن مداوم، راه را برای خراشیدن هموار میکند و منجر به نازک شدن و آسیب فولیکول های مو می شود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به ارتباط نزدیک شوره سر و ریزش مو، پیشگیری و زمان درمان آن بپردازیم.

شوره سر چیست؟

شوره سر وضعیتی از پوست سر است که باعث ایجاد لکه های پوستی می شود. اگر موهای تیره دارید یا از رنگهای تیره کننده استفاده می کنید، ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن در مو یا برس خود شوید. همچنین ممکن است شوره موی سر باعث خارش پوست سر شما شود. به عبارت دیگر شوره سر ریخته شدن سلول های مرده اسکالپ است و نباید با خشکی پوست سر اشتباه گرفته شود. پوست انسان در سطحی ترین لایه خود به دلیل داشتن کراتین مدام در حال بازسازی سلولی است پس در نتیجه این پوست های مرده قدیمی جدا شده و باید پوستی جدید جایگزین آن شود.

آیا شوره سر منجر به ریزش مو می شود؟

همان طور که پیش تر گفتیم خود شوره سر باعث ریزش مو نمی شود؛ اما ممکن است فرد آنچنان پوست خود را خراشیده کند که آسیب شدیدی به ریشه های مو وارد شود. التهاب مکرر در فولیکول های مو می تواند باعث آسیب و زخم شدن، کند شدن و یا ریزش مو شود. پیچاندن مو و خاراندن پوست سر نیز می تواند ریزش مو را تشدید کند. بیماری هایی مانند درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس و کرم حلقوی پوست سر نیر می توانند باعث ایجاد شوره سر و در نتیجه ریزش مو شوند.

آیا همیشه شوره سر و ریزش مو باهم ارتباط دارند؟

خیر. حتی کسانی که هم دچار شوره سر و هم ریزش مو هستند هم نمی توان با قطعیت گفت، شوره سر باعث ریزش مو بوده و ممکن است هیچ ارتباطی بین این دو وجود نداشته باشد. شما باید علائم ریزش مو را به درستی بشناسید و در صورت لزوم به درمان آن اقدام کنید.

شرایطی که باعث شوره سر و ریزش مو می شوند

به طور کلی هر شرایطی که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر یا  ریخته شدن سریع لایه خارجی پوست شود، منجر به شوره سر می شود. در این شرایط شما باید به دنبال درمان قطعی شوره سر باشید تا برای همیشه از شر آن خلاص شوید. شرایط زیر باعث ایجاد شوره سر و ریزش مو می شوند:

عفونت های قارچی

شاید تا به حال دقت کرده باشید که افراد کچل، پوست سر خود را زیاد می خارانند؛ این اتفاق به این خاطر است که کچلی باعث خارش شدید پوست می شود. برخی افراد متوجه پوسته پوسته شدن یا تاول های خشک می شوند که ممکن است بعدها منجر به ریزش مو به صورت توده ای شود. برخی از عفونت های قارچی نیز می تواندد منجر به شوره سر شود که در این مورد باید از درمان های ضد قارچی کمک بگیرید.

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی می باشد که نشانه های آن لکه های خارش دار و پوسته و پوسته شدن پوست است. این بیماری علائم مشابه شوره سر را دارد و می تواند یکی از دلایل ریزش مو نیز باشد.

فولیکولیتیت decalvans

فولیکولیتیت decalvans یک بیماری نادر است که فولیکول های مو را از بین میبرد و باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار روی پوست سر می شود، از این رو به عنوان پل ارتباطی شوره سر و ریزش مو به شمار میرود.

درماتیت سبورپیک

درماتیت سبورئیک می تواند روی هر قسمتی از بدن تاثیر بگذارد اما معمولا پوست را را تحت تاثیر قرار میدهد. علائم آن ایجاد بثورات پوسته ای قرمز مایل به خاکستری و ایجاد لکه های چربی است در نتیجه  مشابه شوره سر میباشد. اگر درمان درماتیت سبورئیک را جدی نگیرید، فولیکول های مو آسیب می بینند.

درماتیت دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد،

قارچ (مخمر)

قارچ مالاسزیا نوعی مخمر است که بر روی چربی پوست سر زندگی میکند و ممکن است باعث شوره سر شود. استرس نیز گاهی منجر به تولید این قارچ شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند و بدن در معرض عفونت قرار می گیرد.

درماتیت تماسی

بعضی از محصولات مو مانند شامپوها، ژل یا نرم کننده، پوست سر را تحریک کرده و باعث پوسته پوسته شدن و خارش آن می شوند. درماتیت تماسی از همین محصولات مو ایجاد می شود.

شستن نامناسب مو

روش شستن نامناسب مو باعث پوسته پوسته شدن سر می شود.

خشکی پوست

افرادی که پوست سر خشک دارند، به دلیل پوسته پوسته شدن مجبورند سر خود را بخارانند و این باعث ریزش مو می شود.

هورمون هان های مردانه

بعضی از هورمون های مردانه باعث ایجاد شوره سر می شود.

شایع ترین نشانه های ریزش مو

  • در هنگام کشیدن مو، تار مو به راحتی از پوست سرتان جدا شود.
  • بعد از استحمام متوجه شوید مقدار زیادی از تارهای مویتان در موگیر چاه جمع شده است.
  • بعد از خواب شبانه، روی بالشتان تعداد زیادی مو ریخته باشد.
  • در هنگام بستن یا شانه کردن موی خود مقدار زیادی مو از سرتان جدا شود.

در بسیاری از مواقع ریزش مو به شکل تدریجی صورت می‌گیرد و تا وقتی که تراکم مو در حد قابل توجهی کم نشود متوجه این عارضه نخواهیم شد. معمولا ریزش مو در مردان بیشتر از ریزش مو در زنان است به همین خاطر آقایان نیز همانند خانم‌ها در پی درمان و جلوگیری از ریزش مو و بررسی علت و عوامل ریزش مو هستند.

چگونه از ریزش مو ناشی از شوره سر جلوگیری کنیم؟

رمز موفقیت در پیشگیری از ریزش مو ناشی از شوره سر این است که خارش و خاراندن پوست سر جلوگیری شود تا به فولیکول های مو آسیب نرسد.

  • به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
  • موهای خود را به طور مرتب شامپو بزنید. شستن مرتب مو، خطر شوره سر را کاهش میدهد. آکادمی پوست آمریکا به مردم قفقاز و آسیا توصیه میکند که روزانه موهای خود را بشویند.
  • در صورتی که شوره سر شما ملایم است می توانید از مواد پیریتیون روی، کتوکونازول، قطران زغال سنگ و سولفید سلنیوم استفاده کنید؛ همچنین داروهای طبیعی شوره سر عبارتند از روغن درخت چای، آلوئه ورا و سرکه سیب.
  • هرگز موهای خود را با محکمی شانه نزنید و از بستن مو با مدل های تنگ و دم اسبی جلوگیری کنید. مدل موهای تگ باعث آسیب ریشه های مو شده و منجر به ریزش مو می شود.
  • سعی کنید پوست سر خود را نخارانید تا به فولیکول های مو آسیبی وارد نشود. چنانچه خارش بیش از حد بود، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سخن پایانی

تقریبا تمام خانم ها و آقایان با شوره سر درگیر هستند اما احتمال اینکه شوره سر منجر به ریزش مو شود، بسیار کم است اما ممکن است شوره سر درمان نشده سرعت ریزش مو را تشدید کند. در صورتی که شما با شوره سر یا ریزش مو درگیر هستید، باید در ابتدا دلایل آن را بشناسید و سپس به دنبال راه درمان آن بروید. پکیج های درمان ریزش مو و شوره سر داروخانه آنلاین مهتاطب تا به حال تمام مشتریان را راضی کرده اند. پیشنهاد میکنیم که برای مطالعه آخرین مقالات حوئزه سلامت، به مجله پزشکی مهتاطب به نشانی mag.mahtateb.com مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز