تاریخچه صنعت هواپیمایی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۷:۳۶
کد خبر: ۱۱۵۷۷۳۴
تاریخچه صنعت هواپیمایی ایران
ما در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه صنعت هوایی در ایران و اولین باری از این تکنولوژی در کشورمان استفاده شده است صحبت کنیم.

به گزارش برنا، استفاده از هواپیما و سفر با آن سال ها است که به عنوان یک روش سریع و در عین حال کم خطر در جهان شناخته می شود. ما در  این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه صنعت هوایی در ایران و اولین باری از این تکنولوژی در کشورمان استفاده شده است صحبت کنیم.

اولین هواپیما در ایران

اگر بخواهیم در خصوص ورود اولین هواپیما به خاک ایران صحبت کنیم باید برگردیم به سال 1292 هجری شمسی که دوره سلطنت احمد شاه قاجار بود. در آن زمان یک خلبان لهستانی به نام کوزمینسکی تصمیم داشت با وارد کردن قطعات هواپیما به ایران و سرهم کردن آن ها در داخل کشور یک صنعت جدید را در ایران راه اندازی کند. واضح است که پشت این کار هدف های مالی سنگینی بود که باعث پیشرفت کشور نیز می شد.

با تلاش های بی وقفه این خلبان در نهایت در تاریخ 14 دی ماه 1292 اولین هواپیما در آسمان ایران به پرواز در آمد. جالب است بدانید که این هواپیما مسافربری نبود و صرفا با هدف انجام حرکت نمایشی در آسمان های ایران برنامه ریزی شده بود. از آن جایی که بستر های این کار از قبل در کشور وجود نداشت خلبان مجبور بود در یک منقطه خالی از سکنه فرود خود را انجام دهد کهبه همین دلیل محوطه وزارت امور خارجه فعلی را به عنوان یک مکان مناسب برای فرود برگزید. رفتار مردم شهر با دیدن این اتفاق خیلی جالب بود چون علاوه بر این که خیلی متعجب شده بودند از این وسیله آهنی بزرگ که قابلیت پرواز داشت نیز می ترسیدند.

این کار شروعی برای صنعت هواپیمایی ایران بود چرا که اجزا های نمایشی نمی توانست نیاز کشور به این صنعت را پاسخ دهد لذا مسئولین به فکر ایجاد بستر هایی بودند تا بتوانند همگام با جهان در این حوزه پیش روند. ساخت فرودگاه و ایجاد باند های مشخص برای نشست و برخواست هواپیما از اولین اقدامات دولت برای راه اندازی این صنعت در کشور بود.

در نهایت در سال 1302 یک کمپانی آلمانی به نام یونکس طبق قراردادی که با ایران بسته بود چند فروند هواپیما از کمپانی خود به کشور وارد کرد و یکی از شعبات خود را در کشور عزیزمان ایران افتتاح کرد. این کار تحول بزرگی برای ایران محسوب می شد چرا که مسافران می توانستند به کلان شهر هایی مانند تهران، شیراز، مشهد، بندر انزلی و بوشهر را با هواپیما سفر کنند و یا مرسولات پستی خود را در کمترین زمان جابجا کنند.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در کشور این صنعت هم رنگ و بوی تازی تری به خود گرفت به طوری که امروزه ایران یکی از قوی ترین خطوط هوایی در جهان را دارد.

آشنایی با محمد رمضانی پور خلبان جوان ایرانی

آوازه عزم و اراده جوانان ایرانی در همه جای دنیا زبان زد خاص و عام است. محمد رمضانی پور یکی از جوانان خوش ذوق ایرانی است که توانست با تلاش بی وقفه خود بار دیگر عزم و اراده ایرانی را به رخ جهانیان بکشد. او متولد 16 آذر 1379 است که تحصیلات مقدماتی را در رشتهٔ علوم تجربی گذارند اما با توجه به استعداد هایی که داشت خیلی زود متوجه شد که می تواند در حوزه خلبانی و مهندسی پرواز افتخار آفرینی هایی داشته باشد به همین علت مشغول به تحصیل در این رشته شد. در نهایت با گذراندن دوره های خلبانی توانست در سال 1397 همکاری خود را با صنعت هواپیما سازی ایران آغاز کند.

محمد رمضانی پور خلبان جوان ایرانی + تاریخچه صنعت هواپیمایی ایران

از افتخارات محمد رمضانی پور در حوزه صنعت هوایی می توان به همکاری های او در زمینه شبیه ساز های پرواز صنعتی و معمولی اشاره کرد که باعث سربلندی کشور عزیزمان ایران در جهان شد. تبلیغات گسترده ای که در کشور های عربی آفریقایی داشتند باعث شناخته تر شدن استعداد های نهفته ایرانیان در دنیا شد و بار دیگر ایران عزیزمان در جهان افتخار آفرینی کرد.

تنها دغدغه محمد رمضانی پور رشد و پیشرفت کشور بود به همین دلیل با تلاش و پشتکاری که داشت، توانست در سال 1399 به عنوان یکی از  ۱۰ برگزیده در حوزه کارآفرینی در کشور انتخاب شود که مسئولین با اعطای تندیس، لوح سپاس کارافرین نمونه کشور، تقدیر از او  به عمل آوردند تا بتوانند ذره ای از این تلاش ها را سپاس گویند. او با خصلت استقلال طلبی که داشت توانست به طور همزمان با چندین مجموعه مختلف به صورت خیریه همکاری کند تا بتواند از این استعداد و تلاش خود در جهت نوسازی و پیشرفت کشور استفاده کند. این جوان با اراده در کنار این فعالیت ها باز هم از پای ننشست و قرار دار های همکاری با صدا و سیمای اصفهان بست و تلاش کرد که در این حوزه نیز مسئولیت اجتماعی خود را به جای آورد و از تمام نیرو و قوای خود در جهت سازندگی کشور استفاده کند.

از ویژگی های بارز محمد رمضانی پور می توان به ریسک پذیری، اعتماد به نفس و پشتکار بی وقفه اشاره کرد که مجموعه تمام این ویژگی ها در سال گذشته یعنی سال 1399 منجر به دریافت رتبه اول کانون ارزیابی و پرورش رهبران آینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز