در هنگام مشاوره تحصیلی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۳:۲۴:۳۸
کد خبر: ۱۱۵۹۸۲۱
در هنگام مشاوره تحصیلی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
در ادامه این مقاله شما را با انواع مشاوره تحصیلی و آموزشی آشنا می کنیم.

به گزارش برنا، مشاوره تحصیلی به صورت معمول جزو جدایی ناپذیر نظام آموزشی در بسیاری از کشور های دنیا به شمار می رود. مشاوره تحصیلی دبیرستان یکی از مقاطع مهم برای مشاوره محسوب می شود. در واقع در دبیرستان معیار های رشد دانش آموزان تکمیل می شود. مشاوره های تحصیلی فایده های مثبت فراوانی برای دانش آموزان دارد. این دانش آموزان در زمان ورود به دانشگاه از چالش های کمتری برخوردار هستند. در بعضی از مدارس هر دانش آموز در هر مقطع امکان دسترسی به مشاور آموزشی را دارد. مشاوران تحصیلی معمولا از تحصیلات عالی برخوردار هستند. علاوه بر صحبت حضوری این مشاوران از طریق تلفن، رسانه های مجازی و راه ها دیگر به دانش آموزان مشورت می دهند. در ادامه این مقاله شما را با انواع مشاوره آموزشی و تحصیلی آشنا می کنیم.

مشاوره آموزشی کنکور پزشکی و انتخاب رشته آنلاین چگونه انجام می شود؟

افراد زیادی از زمان کودکی در آرزوی پزشک شدن هستند. برای این منظور حتما باید در کنکور رشته تجربی شرکت کنند. همچنین آن ها باید از یک رتبه مطلوب بهره مند شوند. مشورت با یک مشاور آموزشی به داوطلبان برای کسب یک نمره مناسب کمک می کند. معمولا در این راه افراد استرس های مختلفی دارند. به صورت معمول افراد ساکن روستا و مناطق محروم از مشاوره تحصیلی آنلاین بهره می گیرند. به این دلیل که این مکان ها از مشاوره حضوری محروم هستند. به همین دلیل نیز به آن ها منطقه محروم گفته می شود. مشاوره معمولا در مقاطع گوناگونی مانند دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می گیرد. معمولا رشته انتخابی متناسب با علاقه، استعداد و توانمندی های شما انجام می شود. معمولا انتخاب رشته ها بر اساس سلیقه فرد مورد نظر صورت می پذیرد.   

در هنگام مشاوره آموزشی چه نگرانی هایی عنوان شده است؟

به صورت معمول مشاوران آموزشی، نگرانی های مختلف افراد را مد نظر قرار می دهند. یکی از این موارد زورگویی نام دارد. در این موارد یک مشاور به دانش آموز یا دانشجوی مورد نظر مشورت های لازم را انجام می دهد. مسائل مربوط به زندگی در خانه سوء استفاده و بی توجهی نیز در هنگام این نوع مشاوره ها مطرح شده است. نگرانی از گرفتن نمره مطلوب و مطالعه دروس مختلف نیز از جمله این موارد به حساب می آید. همچنین مشاوران مختلف به عوامل استرس زا در مدرسه و کلاس های درس توجه ویژه ای می کنند. این موارد در بین دانش آموزان بسیار شایع است. مشاوره در مورد انتخاب های تحصیلی آینده یکی دیگر از موارد مهم به حساب می آید. برای مثال در مورد رشته مهندسی یا وکالت دانش آموزان با مشاور خود مشورت می کنند. این مشورت ها در جهت دهی به آن ها کمک زیادی می کنند.

مشاوره تحصیلی آنلاین

یک مشاور آموزشی و تحصیلی در کجا مشغول به کار می شود؟

معمولا برای مشاور شدن باید علاوه بر مدرک کارشناسی، مدرک تحصیلات تکمیلی را دریافت کنید. یکی از رشته هایی مهم در این زمینه روانشناسی است. دوره های روانشناسی شامل مواردی مانند آمار، روانشناسی عمومی، پیشرفت طول عمر، تاریخ روانشناسی و غیره به حساب می آید. در سطح فوق لیسانس نیز مشاوران آموزشی کلاس های مختلفی در مورد اصول روانشناختی می گذارنند. همچنین بسیاری از افراد وارد رشته مشاوره آموزشی می شوند. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته ها در این زمینه به حساب می آید. معمولا این نوع افراد در مدارس و دانشگاه های مختلف مشغول به کار می شوند. همچنین در یک نقش مشورتی این افراد توسط صنایع و شرکت های گوناگون اشتغال پیدا می کند. 

چه مشاغلی با مشاوره آموزشی و تحصیلی مشابه هستند؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد مشاغل زیادی با مشاوره آموزشی مرتبط هستند. مشاور راهنما یکی از این مشاغل به حساب می آید. این نوع افراد به صورت معمول در مقاطع مختلف مانند دبیرستان مشغول به کار می شوند. آن ها به دانش آموزان گوناگون در انتخاب رشته و نیز شغل کمک زیادی می کنند. مشاور راهنما به دانش آموز در زمینه مقابله با استرس، فشار همسالان، مشکلات روحی، مشکلات عاطفی و غیره یاری می رسانند. یکی از مشاغل مشابه با مشاوره آموزشی شغلی به اسم مشاور توانبخشی نام دارد. معمولا این نوع مشاور ها به افراد معلول کمک می کنند. این نوع مشاورها به مددجویان نیز به دانش آموزان مشورت می دهند. این مشاورها در صحبت و راه رفتن به ان ها راهنمایی های لازم را می کنند. معلم ها نیز یکی دیگر از مشاغل مرتبط با مشاوره آموزشی و تحصیلی به حساب می آید. این افراد در هر روز برای پیشرفت درسی کودکان تلاش های زیادی را انجام می دهند.

مشاوره تحصیلی آنلاین

جمع بندی

مشاوره آموزشی و تحصیلی یکی از اجزای اصلی هر مدرسه ای به حساب می آید. معمولا مشاوران آموزی از تحصیلات تکمیلی قابل توجهی برخوردار هستند. معمولا در زمان مشاوره آموزشی دانش آموزان نگرانی های خود را عنوان می کنند. یکی از این موارد رایج نگرانی از اخذ نمره مطلوب است. سوءاستفاده از دانش آموزان نیز یکی دیگر از نگرانی مهم دانش آموزان به حساب می آید. به صورت معمول برای مشاور شدن باید مدرک تحصیلات تکمیلی را نیز دریافت کنید. یکی از رشته های پرطرفدار در این زمینه، روانشناسی است. معمولا باید دروس مختلفی را در این زمینه طی کنید. از جمله این دروس می توان از آمار، روانشناسی عمومی، تاریخ روانشناسی و غیره هستند. در سطح کارشناسی ارشد این مشاوران کلاس های روان شناختی مختلفی را می گذرانند. 

این روز‌ها تعداد مؤسسات مشاوره دهنده تحصلی در همه مقاطع بسیار زیاد است اما معتبرترین آنها کدام است؟ این سوال ما در وب سایت نیازیتو نیز بود از این رو در نیازیتو بزرگترین دایرکتوری کسب و کار ایران بهترین مؤسسات مشاوره تحصیلی را گرد آورده ایم تا با چند کلیک به پاسخ این سوال مهم دست یابید.

نظر شما