اهمیت و مزایای استفاده از دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو در آزمایشگاه و بیمارستان ها

۱۴۰۰/۰۳/۱۶ - ۰۹:۴۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۸۸۸۴
اهمیت و مزایای استفاده از دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو در آزمایشگاه و بیمارستان ها
اهداف بسیار زیادی برای استفاده از دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو به کار می ‌رود که ما می ‌توانیم برخی از آن ها را در ادامه برای شما ذکر کنیم.

به گزارش برنا، به طور کلی دستگاه های بسیار زیادی وجود دارند که می‌ توانند در آزمایشگاه های طبی و بالینی عملکرد های مهمی را اجرا نمایند. اتوکلاو نیز دستگاهی بسیار مهم برای استریل کردن مواد و ضدعفونی کردن تجهیزات و ابزار های آزمایشگاهی است. زمانی که شما یک ابزار یا وسیله را درون آن قرار می ‌دهید، هرگونه میکروارگانیسمی نظیر: ویروس، باکتری، قارچ، مخمر ها و غیره از بین خواهند رفت. البته برخی از میکروارگانیسم ها به خاطر داشتن مقاومت بسیار بالا با قرار گرفتن در اتوکلاو به حالت اسپور یا غیرفعال درآمده لذا با استفاده از این وسیله می توانید یک استریل کامل داشته باشید. زمانی که افراد می خواهند عمل های جراحی انجام دهند یا که می‌ خواهند میکروب یا ویروسی را کشت دهند، از این دستگاه برای ضد عفونی کردن وسایل خود استفاده می نمایند. اگر شما با وسایل و ابزار های آلوده به کشت میکروارگانیسم ها بپردازید. مسلماً نمی ‌توانید یک کشت دقیق و درست داشته باشید. چرا که ممکن است روی وسایل شما میکروارگانیسم هایی باشد که در محیط کشت رشد کرده و شما نتوانید تشخیص دهید که آیا این میکروارگانیسم مربوط به مواد غذایی دارویی و کارخانه ‌ای است که شما کشت داده اید یا مربوط به وسایل و ابزار های مورد نیاز برای کشت می باشد.

دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو + اتوکلاو

اهداف مورد استفاده قرار گرفته شده برای دستگاه اتوکلاو:

 اهداف بسیار زیادی برای استفاده از این دستگاه به کار می ‌رود که ما می ‌توانیم برخی از آن ها را برای شما ذکر کنیم. از جمله مهم ترین اهداف استفاده از این دستگاه به شرح زیر می باشد:

 ضد عفونی کردن وسایل و تجهیزات پزشکی در راستای استفاده از این وسایل در اتاق جراحی و عمل

 استریل نمودن ابزار های معاینه علی الخصوص در زمان هایی که ویروس یک بیماری همه گیر شده باشد .مانند: ویروس کرونا

ضد عفونی نمودن انواع از وسایل و تجهیزات آزمایشگاه طبی و تشخیصی مثل لوله های آزمایشگاهی، محیط های کشت و پیپت ها

تهیه انواعی از سوزن ها، لوله ها و ظروفی که در آزمایشگاه و صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 این دستگاه شبیه به یک دیگ زودپز بسیار بزرگ است که در انواع از آزمایشگاه ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. عملکرد این دستگاه مورد تایید سازمان نظارت بر دارو و غذای ایالات متحده آمریکا می باشد. زمانی که شما با اتوکلاو ها آشنا می شوید، می توانید از آن ها در راستای استریل نمودن بسیاری از تجهیزات استفاده کنید. قیمت این دستگاه اگر چه کمی گران است اما نسبت به سایر تجهیزات آزمایشگاهی دارای قیمتی مناسب می باشد. نحوه عملکرد آن به اینگونه است که مقداری آب درون آن ریخته و ورود و خروج هوا را از آن قطع می کنید. سپس با افزایش دما  فشار داخل آن بی نهایت زیاد شده و در واقع ابزار و تجهیزات را از طریق اعمال فشار و حرارت بالا استریل می نماید. از آن جایی که رطوبت در این دستگاه وجود دارد، ابزار و تجهیزات دچار شکست شدن نخواهند شد.

 این نوع ضد عفونی و استریل کردن را جز استریل کردن با رطوبت و حرارت می دانند. به طور کلی این دستگاه از اجزای مختلفی ساخته شده است. همه این اجزا دست به دست همدیگر داده و باعث می ‌شوند که استریل کردن ابزار ها و تجهیزات به بهترین وجه صورت پذیرد.

دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو + اتوکلاو

اجزای دستگاه اتوکلاو:

  • دریچه ایمنی
  • فشار سنج اتاقک
  • فشارسنج بیرونی اتاقک
  • استریلیزاسیون برای تخلیه مایع درون اتاق
  • سترون سازی مجموعه تخلیه مایع درون محافظ بیرونی
  • درب دستگیره آن
  • دماسنج خروجی بخار در زمان اتمام استرالیزاسیون
  • تخلیه بخار در استریلیزاسیون مایعات
  • لوله تامین بخار
  • محافظ دریچه فاضلاب
  • دریچه تنظیم ورود بخار
  • و غیره.

 البته با توجه به این که ابزار های مختلفی در اتوکلاو و ساخت آن به کار می رود، انواع متفاوتی از این دستگاه را نیز می توانید در بازار مشاهده کنید. انواع متفاوت این دستگاه دارای اندازه و کاربردهای مختلف هستند و علت مختلف بودن عملکرد این دستگاه ها تغییر در اجزای آن ها می باشد. با توجه به اینکه این دستگاه چه ویژگی‌ هایی داشته باشند، به دسته های زیر تقسیم خواهند شد:

  • اتوکلاو کلاس n
  • اتوکلاو کلاس S
  • اتوکلاو کلاس b
  • اتوکلاو سریع
  • و غیره.

 از نظر عملکرد این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت بوده اما در نهایت یک هدف خاص را دنبال می نمایند.

باید بدانید که هزینه و قیمت خرید دستگاه هایی آزمایشگاهی آن هم نظیر اتوکلاو، انکوباتور، فور و غیره بسیار بالا می باشند. از آنجایی که بیش ترین تجهیزات وارداتی بوده و از کشور های دیگر وارد ایران می ‌شوند، دارای نوسان‌ های قیمت صعودی می باشند. اما شما برای خرید انواعی از تجهیزات آزمایشگاهی باید یک مرکز معتبر را بیابید تا بتوانید بهترین نوع تجهیزات آزمایشگاهی را از آنجا با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید.

دستگاه استریلیزاسیون اتوکلاو + اتوکلاو

نظر شما