"آینه‌ای در دوردست" نوشته "باربارا تاکمن" برنده جایزه ملی کتاب

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۸:۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۹۰۹۲
آینه‌ای در دوردست نوشته باربارا تاکمن برنده جایزه ملی کتاب
«باربارا تاکمن» نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی درسال 1978 روایت مستندی از قرن چهاردهم را در کتاب «آینه‌ای در دورست» به تصویر کشیده است. روایتی که دوسویه‌ی متفاوت از قرن چهاردهم را نشان می‌دهد و تناقضات بسیاری را برای خواننده آشکار می‌کند.

به گزارش برنا، هر قرن و  دوره‌ای از تاریخ بشر مرارت‌ها و جذابیت‌های خاص و منحصر به فردی داشته است. دوران‌های پر آشوب گذشته در برابر سال‌های با شکوه پیروزی بر جنگ‌ها همیشه برای مورخان جذابیت تحقیق و پژوهش داشته‌اند. قرن چهاردهم هم از قرن‌هایی است که با بیماری‌هایی در سراسر دنیا به خصوص اروپا شناخته می‌شود. همه‌گیری در آن سال‌ها جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. بیماری طاعون در قرن چهاردهم سبب کشته شدن میلیون‌ها نفر شد و آثار مخربی پس از آن برجای گذاشت.

«باربارا تاکمن» نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی درسال 1978 روایت مستندی از قرن چهاردهم را در کتاب «آینه‌ای در دورست» به تصویر کشیده است. روایتی که دوسویه‌ی متفاوت از قرن چهاردهم را نشان می‌دهد و تناقضات بسیاری را برای خواننده آشکار می‌کند. تاکمن در کتاب می‌کوشد؛ سلطه‌ی پول و جنگ بر زندگی بردگان، چگونگی زندگی کودکان و اشراف کلیسا و مبلغان مذهبی را به شیوه‌ای اثرگذار و مستندگونه روایت کند. تاکمن در کتاب جستجویی دارد؛ به رخدادها و مهمترین اتفاقات تاریخی قرن چهاردهم. او توانسته زندگی تاجران، وکلا، شوالیه‌ها، کشیش‌ها و بسیاری دیگر از قشرهای جامعه را به خوبی به مخاطبش نشان دهد. بهتر است بدانید: کتاب «آینه‌ای در دوردست» برنده جایزه ملی کتاب سال 1980 و برنده جایزه کتاب ASJA سال 1980 شده است.

Commentary درباره کتاب نوشته است:

Wise, witty, and wonderful.

«هوشمندانه، با لطافت طبع و شگفت انگیز.»

مروری بر کتاب «آینه‌ای در دوردست»

A Distant Mirror: The Calamitous Fourteenth Century

کتاب آینه‌ای در دوردست به بررسی قرن چهاردهم و مصیبت‌های به وجود آمده در آن سالها می‌پردازد. باربارا تاکمن در کتابش توضیح می‌دهد تأثیرات مرگبار بیماری طاعون به حدی بود که یک سوم جمعیت بین ایسلند تا هندوستان کشته شدند. او با تحقیقاتش بیان می‌کند که قرن چهاردهم پر از مشقت و رنج و فروپاشی بوده است. در حالیکه بسیاری فکر می‌کردند دوره پیروزی بر شیطان است. اما نکته جالب توجه این است که، بشر از سختی‌های بدتر از آن قرن هم توانسته فرار کند و باز هم جان سالم به در برده است. باربارا تاکمن در قسمتی از پیشگفتار می‌نویسد: «پنجاه سالی که پس از طاعون سال‌های 1300 تا 1450 به اضافه‌ی چندسال پیشتر بدین سان، بر پهنه‌ای تمرکز کرده‌ام که می‌توان آن رابه شکل مجزا بررسی کرد و زندگی فرد خاصی را محمل روایتم قرار داده‌ام.» نویسنده در قسمتی از روایت کتاب می‌گوید: انسان‌ها در هر سن و سالی، نیاز دارند که نظری مثبت نسبت به خود داشته باشند؛ دوره‌های بد در تاریخ زمانی اتفاق می‌افتد که انسان‌ها نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

کتاب «آینه‌ای در دورست» با عنوان فرعی «قرن مصیبت‌بار» توسط «حسن افشار» در 900 صفحه به فارسی ترجمه شده است. چاپ و نشر کتاب از سوی انتشارات ماهی صورت گرفته است.

علاقه‌مندان و دوستداران مطالعه می‌توانید؛ کتاب «آینه‌ای در دورست» را با تخفیف و ارسال پستی رایگان از سایت bennubook تهیه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز