تولید سفره یکبار مصرف و کیسه زباله

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۵:۵۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۸۹۴۸۲
تولید سفره یکبار مصرف و کیسه زباله
سفره یکبار مصرف برای ما ایرانی‌ها که به صرف وعده‌های غذایی در کنار یکدیگر عادت داریم، از محصولات مصرفی و پرکاربرد است.

به گزارش برنا، سفره یکبار مصرف برای ما ایرانی‌ها که به صرف وعده‌های غذایی در کنار یکدیگر عادت داریم، از محصولات مصرفی و پرکاربرد است. جهت صرفه‌جویی در زمان و آب مصرفی بابت شستشوی سفره دائم، استفاده از این نوع سفره در موقعیت‌های مختلف بسیار رایج شده است. ضمن اینکه کاربرد آن از نظر رعایت اصول بهداشت هم اهمیت زیادی دارد.

تنوع محصولات این سفره‌ها در سال‌های اخیر و تولید محصولاتی با درجات کیفی متفاوت باعث شده تا کاربران از حق انتخاب بالاتری نسبت به اوایل پیدایش این نوع تولیدات بهره‌مند باشند.

امروزه محصولات یکبار مصرف سفره شامل انواع سفره رولی, سفره مجلسی, سفره کاغذی از استقبال مردم برخوردار است و در مجالس جمعی و گردش‌گاه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفره‌های یکبار مصرف و صرفه جویی در زمان!

دوران ما به‌درستی عصر سرعت نامیده شده است. زمان ارزشمندترین موجودی ماست که قدر و ارزش آن با هیچ چیز دیگر قابل قیاس نیست. بر این اساس هر آنچه که به ما در حفظ و صرفه‌جویی زمان کمک کند، برایمان ارزشمند است.

از طرفی در فرهنگ ایرانی صرف غذا به‌صورت دسته‌جمعی و در حالی‌که دورتادور سفره گرد آمده‌ایم ارزش زیادی دارد. اما زمانی که جمع‌آوری سفره و شستشوی آن از ما می‌گیرد این کار را دشوار و بسیاری را از پهن و جمع کردن آن منصرف می‌کند.

چاره کار در پیدا کردن را‌ه‌هایی برای حذف این مراحل است.

استفاده از لوازم و ظروف یکبار مصرف که نیازی به شستشوی مجدد و محلی برای نگهداری ندارند یکی از این راه‌هاست. حذف مراحل جمع‌آوری، شستشو و جاگیری لوازم در این نوع وسایل کمک زیادی به این کار می‌کند.

کاربرد سفره‌های یکبار مصرف هم که این روزها بسیار باب شده یکی از همین موارد است. همه این دلایل دست به دست ‌هم داده و کاربرد این نوع سفره را در برنامه زندگی بسیاری از مردم قرار داده است.

سفره‌های یکبار مصرف و ده‌ها نوع کاربرد!

برخی از کاربردهای این نوع سفره‌ها به عبارت زیر است:

  • دانشجویان، کارمندان، افراد شاغل و همه افرادی که مایلند در زمان صرف غذا و کارهای حاشیه آن تاحدامکان صرفه‌جویی کنند استفاده از این نوع سفره را به انواع دائمی ترجیح می‌دهند.
  • افراد خانه‌دار از این نوع سفره در جشن‌ها و مراسمی با تعداد زیاد مهمان استفاده فراوانی می‌کنند. زیرا پس از مصرف نیازی به جمع‌آوری و شستشوی طاقت‌فرسا ندارد.
  • کاربرد سفره یکبار مصرف در پیک‌نیک و سفرهای کوتاه بسیار متداول است. در چنین شرایطی استفاده از مواد یکبار مصرف از نظر بهداشتی نیز کاربردی‌تر است.
  • رستوران‌ها و مراکز پرجمعیت که نیاز به تعویض سرویس به دفعات دارند از این نوع سفره استقبال خوبی می‌کنند.
  • کارخانجات و مراکزی که صرف غذا به‌طور دسته‌جمعی در آنها صرف می‌شود این نوع سفره کاربرد زیادی دارد.

تولید کیسه زباله

  • امروز، مواد دور ریختنی زیادی توسط انسان و صنایع مرتبط به او تولید می شود. در این شرایط تجمع این مواد دورریز که به آن آشغال، زباله، پسماند و ... گفته می شود، می تواند ضرر و زیان های جبران ناپذیری به او برساند. به همین دلیل فرآیند و انتقال و انهدام زباله تبدیل به یکی از دغدغه های مهم بشر شده که برای آن نیاز به برنامه ریزی دقیق و بلندمدت است. یک جزء مهم از زنجیره انتقال، دپو و انهدام زباله، نحوه انتقال و وسیله ای است که زباله توسط آن نگه داری و جا به جا می شود.
  • زباله ها در مقیاس کوچک خانگی، اداری، بیمارستانی، کارگاهی و ... تا مقیاس های کلان صنعتی و نیروگاهی تولید می شوند. اگر به همین زباله های کوچک و نحوه نگه داری آن ها توجه کافی نشود، احتمال بروز فاجعه وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیانی باید به فکر نگه داری سالم و بهداشتی زباله ها باشیم تا با رسیدن به انتهای چرخه انتقال، مشکلی برای انسان و محیط زیست وجود نیاید.
  • برای این منظور کیسه زباله های بهداشتی و ایمن پیشنهاد می شود. برای فهم این که چه کیسه ای برای انسان و محیط زیست زیان ندارد و از استانداردهای لازم برخوردار است، بهتر است داده های کافی از این مقوله داشته باشیم. در ادامه مطلب با روند تولید کیسه زباله، مواد اولیه آن، دستگاه های خطوط تولید آن، انواع و کیفیت های کیسه زباله، جنس و رنگ بندی انواع کیسه زباله و ... آشنا خواهید شد.

روند تولید کیسه زباله

در روند تولید کیسه زباله، ما با موادی سر و کار داریم کیسه ها از آن ها تولید شده و دستگاه های مختلفی که این مواد اولیه را به شکل نهایی آن تبدیل می کنند.

  • مواد اولیه
  • برای تولید کیسه زباله های استاندارد و ایمن، باید از مواد پلیمری و به شکل دقیق، پلی اتیلن های استاندارد استفاده کرد که در پتروشیمی ها تولید می شود. خوشبختانه به دلیل وفور منابع گاز و صنایع پیشرفته پتروشیمی، کشور ما مشکلی برای تهیه مواد خوراکی کیسه زباله ندارد.
  • بسته به نوع کیسه، کیفیت، یک یا چند لایه بودن و ...، مواد اولیه متفاوتی در تولید کیسه های زباله به کار خواهند رفت. پلی اتیلن های سبک و سنگین، فیلمی، خطی  و ... در تولید انواع کیسه های زباله بسته به موارد استفاده، به کار می روند. پلی اتیلن های با کیفیت، سختی بالاتر و قابلیت کشسانی و مقاومت در برابر اشیاء تیز بیشتری خواهند داشت. البته کیسه هایی نیز وجود دارند که از مواد و پلاستیک های بازیافتی تولید می شوند که به طبع هزینه تولید، قیمت و کیفیت پایین تری دارند و باید از آن ها در موارد خاصی استفاده نمود.
  • همچنین به منظور رنگ کردن کیسه های زباله باز هم بسته به کیفیت و موارد استفاده، مستربچ های رنگی خاص و ویژه ای به کار می روند.

انواع کیسه های زباله

کیسه های زباله را می توان از دو جنبه مصرفی و تولیدی تقسیم بندی نمود. در زیر هر دو جنبه را مورد بررسی قرار داده ایم.

انواع کیسه زباله از جنبه مصرف

  • کیسه زباله خانگی

این نوع کیسه از نوع متدوال و پرکابرد کیسه های زباله است. برای مصارف خانگی می توان از نوع معمولی و باکیفیت آن استفاده نمود؛ به شکلی که نوع معمولی آن برای زباله های سبک و نوع مرغوب آن برای زباله های حجیم و سنگین. همچنین برای نگه داری بهتر زباله ها و بهداشت بیشتر، بهتر است که زباله ها در خانه تفکیک شده و اقلام بازیافتی، زباله های خشک و تر از هم جدا شده و در کیسه های مختلفی جمع شوند.

  • کیسه زباله سازمانی و اداری

به دلیل تفاوت ماهیتی که زباله های اداری و سازمانی با زباله های خانگی دارند و اغلب از اشیا و مواد خشک، کوچک و کم حجم تشکیل می شوند، کیسه های زباله مخصوص این مکان ها نیز متفاوت است. این کیسه ها اغلب ضخامت کمی دارند و نازک بوده و ابعاد کوچک تری نسبت به کیسه های خانگی دارند، تا سریع تر پر شده و تعویض گردند و از آلودگی محیط های عمومی جلوگیری شود.

  • کیسه زباله بیمارستانی

در بیمارستان ها، درمانگاه ها و سایر اماکن بهداشتی و پزشکی، به دلیل وجود انواع آلودگی ها، ویروس ها، باکتری ها و زباله های عفونی، باید از انواع کیسه های زباله استفاده شود. برای جدا کردن زباله در مبداهای بیمارستانی، زباله های به سه نوع عفونی، غیر عفونی و امحا یا اتوکلاو تقسیم بندی می شوند و برای هر کدام از کیسه های مختلف استفاده می شود.

از کیسه زباله غیرعفونی برای انباشت زباله های خشک و معمولی که آلودگی بیمارستانی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. از کیسه های زباله عفونی برای زباله های دارای آلودگی عفونی و بیولوژیکی استفاده می شود که احتمال انتقال سرایت بیماری و عفونت از آن می رود. کیسه زباله های مخصوص امحا نیز جهت از بین بردن سریع برخی زباله های عفونی و آزمایشگاهی خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد.

کیسه زباله های بیمارستانی در رنگ های مختلفی تولید می شوند که در بخش رنگ ها به تفصیل در مورد آن صحبت به عمل خواهد آمد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز