تاثیر تبلیغات محیطی بر آگاهی برند و وفاداری مشتریان

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۶:۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۸۰۹۳
تاثیر تبلیغات محیطی بر آگاهی برند و وفاداری مشتریان
تبلیغات محیطی از اصلی ترین ارکان تحقق راهکارهای بازاریابی، و ابزار قدرتمندی برای ترفیع جایگاه برند و محصولات، و افزایش وفاداری مشتریان و سودآوری است.

به گزارش برنا، تبلیغات محیطی، جدیدترین و مهمترین رویکرد رو به رشد تبلیغات یک برند است، که به طور ویژه در گرافیک محیط شهری و در بیلبوردهای تبلیغاتی نمود پیدا کرده است. با توجه به تاثیری که تبیلغات بیلبوردی و چاپ بنر عرض 5 متر  در مقایسه با سایر انواع تبلیغات دارند، می توانند در بهبود آگاهی برند و وفاداری مشتریان، جایگاه مهمی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تبلیغات محیطی بیلبوردی در سطح شهر، ابعاد بصری این تبلیغات، شامل لوگو، تایپوگرافی، رنگ و شعار تبلیغاتی و تاثیر آن بر وفاداری مشتریان بپردازیم؛ با ما همراه شوید.

معرفی تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی، جدیدترین و مهمترین رویکرد رو به رشد تبلیغ یک برند است که جزو قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی در فعالیت های بازاریابی، با نقش ایجاد تصویر ذهنی مناسب از برند در ذهن مشتریان، شناخته شده است. تبلیغات محیطی اعم از چاپ بنر ، چاپ استرابوردهای تبلیغاتی، ویدئووال های شهری و...، شاخه تخصصی و در حال رشد تبلیغات بیرونی هستند، که نباید آنها را یکسان به کار برد. این شاخه تاکنون هم از جانب سفارش دهندگان و کارگزاران تبلیغاتی و هم از سوی مخاطبان با استقبال کم نظیری روبرو شده است.

سه ویژگی اصلی تبلیغات محیطی از این قرارند: موقعیت های مکانی غیر مرسوم، روش های اجرایی متفاوت و جدیدبودن موضوعات. تبلیغات محیطی تبلیغاتی است که در مکان های غیر عادی، در خور توجه و غیر منتظره، و اغلب با روش های غیر مرسوم و بدیع و همچنین اجراهای تازه، به کار گرفته می شوند. به نقل از مرکز تخصصی چاپ سبحان؛ بزرگترین مرکز ارائه خدمات چاپ و تبلیغات محیطی در تهران، "این ویژگی ها سبب می شوند تا اغلب، تبلیغات محیطی را رسانه متحول کننده بدانند".

چاپ بنر عرض 5 متر

ابعاد بصری تبلیغات محیطی

طبق پژوهش های صورت گرفته، چند مورد از عوامل اثرگذار تبلیغات محیطی به چشم می خورد، که برخی از این ابعاد عبارت از این موارد هستند:

مکان بیلبورد تبلیغاتی یا تبلیغات محیطی، خوانایی، وضوح پیام، مولفه های بصری قوی، طراحی خلاقانه، ارائه اطلاعات و شناساندن برند و ارائه اطلاعات از محصول برشمرده شده اند. بنابراین مشاهده می شود که ابعاد بصری همواره از دیدگاه مخاطبین بسیار مهم است.

ابعاد بصری تبلیغات محیطی در پنج بُعد برند، لوگو، تایپوگرافی، شعار تبلیغاتی و رنگ ارزیابی می شود. برند یا نام تجاری، یکی از المان های اصلی و تاثیرگذار در تبلیغات محیطی است. اینکه چه قدر یک برند از جایگاه و قدرت بالایی در ذهن مشتریان برخوردار باشد، جایگاه تعیین کننده و بسزایی در توسعه اثربخشی تبلیغات محیطی دارد. لوگو یا نشان تجاری، چیزی شبیه به امضا و اثر انگشت یک کسب و کار هستند، بنابراین طرح آن اهمیت زیادی دارد. تایپوگرافی، تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ مستقیم  در عرصه تبلیغات محیطی، آفریده شد. تایپوگرافی به معنای کشف ارزش های بصری حروف، برای بیان مفهوم جدیدی است. رنگ در ایجاد ارتباط و پیام رسانی جایگاه مهم و چشمگیری دارد، از این رو استفاده کردن سنجیده از آن می تواند به برانگیختن تمایلات مشتریان منجر شود، اما اغلب توجه به رنگ ها به مسائل فنی، زیبایی و تناسب، محدود می شود، و به مفاهیم و تاثیرات روانی آن کمتر توجه می شود.

شعار تبلیغاتی، عنصر کلیدی در هویت و ارزش ویژه یک برند است. از طریق شعار تبلیغاتی، تصویر یک محصول با هدف شناسایی و یادآوری آن محصول ارتقا می یابد و سبب می شود که آن محصول، در ذهن مخاطب و مصرف کننده متفاوت به نظر برسد. شعار تبلیغاتی یک بیلبورد یا بنر تبلیغاتی، منافع زیاد، و منحصربفردی را برای شناخت یک برند فراهم می آورد.

چاپ بنر عرض 5 متر

نقش بیلبوردهای تبلیغاتی در آگاهی از برند و وفاداری مشتریان

منظور از آگاهی، میزان و قدرت حضوری هست که برند در ذهن مصرف کننده دارد. آگاهی از برند، مزایای رقابتی زیادی برای شرکت ها دارد. از جمله، اینکه آگاهی، احساس آشنایی با برند در مشتریان ایجاد می کند. اگر یک برند مدام و مداوم در بیلبوردهای تبلیغاتی یا بنرهای تبلیغاتی سطح شهر، در ذهن مخاطب فراخوانی شود، می تواند در ذهن مشتری برجستگی ایجاد کند. همچنین آگاهی از نام می تواند نشانه ای از نوعی تعهد مشتری باشد، به زعم بسیاری از این محققان، آگاهی و جذابیت برند از مهمترین اجزای مدل های ارزش ویژه برند هستند. آگاهی از نشان تجاری در تصمیم گیری مشتری برای کسب مزیت یادگیری، مزیت توجه و مزیت انتخاب، جایگاه مهمی دارد.

وفاداری به برند عبارت است از واکنش رفتاری نسبتا متعصبانه در خرید، که فرد به تدریج نسبت به برند پیدا می کند و این رفتار باعث می شود که در فرآیندهای تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه تصاویری که در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا کند. با توجه به اینکه تبلیغات محیطی تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری تصویر ذهنی مناسب از برند در ذهن مشتریان دارد، هنگامی که مشتریان با تبلیغات گسترده و مستمر یک برند روبرو می شوند، ناخودآگاه حس اعتماد در آنها شکل می گیرد؛ ایجاد حس اعتماد، سرآغاز مسیر وفادارسازی مشتریان است. در مجموع در صورت دقت نظر، هماهنگی و تناسب در طراحی و به کارگیری بیلبوردهای تبلیغات محیطی، اثربخشی آنها، آگاهی از برند و وفاداری مراجعان به برند افزایش پیدا می کند.

به نظر شما، تبلیغات محیطی علاوه بر وفاداری مشتریان، بر کدامیک از ابعاد فروش و سودآوری تاثیر گذار است؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

برگرفته از سایت مرکز تخصصی چاپ سبحان (https://sobhanprint.com/)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز