آشنایی با مخازن پلی اتیلن و نحوه ساخت آنها

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۴:۲۴:۴۸
کد خبر: ۱۲۳۹۶۴۶
آشنایی با مخازن پلی اتیلن و نحوه ساخت آنها
مخزن پلی اتیلن که با نام مخزن پلاستیکی نیز شناخته می شوند امروزه در صنایع مختلف بسیار پراستفاده بوده و دامنه کاربرد این مخازن از نگهداری آب شرب گرفته تا انواع مایعات اسیدی و شیمیایی بسیار گسترده است.

به گزارش برنا، مخزن پلی اتیلن که با نام مخزن پلاستیکی نیز شناخته می شوند امروزه در صنایع مختلف بسیار پراستفاده بوده و دامنه کاربرد این مخازن از نگهداری آب شرب گرفته تا انواع مایعات اسیدی و شیمیایی بسیار گسترده است.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلن که با نام مخزن پلاستیکی نیز شناخته می شوند امروزه در صنایع مختلف بسیار پراستفاده بوده و دامنه کاربرد این مخازن از نگهداری آب شرب گرفته تا انواع مایعات اسیدی و شیمیایی بسیار گسترده است. این مخازن خاصیت ضد جلبکی، ضد خوردگی و ضد باکتری داشته و برای مصارف بهداشتی تایید شده هستند. از دیگر ویژگی های این مخازن می توان به اشکال متنوع، وزن پایین، عایق حرارتی و قیمت مناسب اشاره کرد.

تاریخچه مخازن پلی اتیلنی

مخازن ساخته شده از موادی مانند سنگ، سرامیک و چوب، هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تمدن دره سند، که بین 1500 تا 3000 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است، از مخازن برای ذخیره آب و غلات استفاده می‌کرده اند.

اما مخازن پلاستیکی فقط از اواسط قرن بیستم استفاده می‌شوند. با اینکه پلاستیک از دهه 1800 سنتز شد، اما تا پیش از ظهور فناوری مناسب، نمی‌توانستند از آن برای ساخت مخازن استفاده کنند. این فناوری در دهه 1960 ایجاد شد. دقیقا زمانی که مهندسان اولین فرآیند قالب‌گیری پلاستیکی چرخشی را ایجاد کردند. این فرآیند به تولیدکنندگان امکان ساخت ظروف توخالی بزرگ را داد. از آن زمان با استفاده از پلی اتیلن با چگالی کم، اقدام به تولید مخازن پلاستیکی کردند.

در پنجاه سال گذشته مهندسان و شیمی‌دانان، فرآیندهای بهبود یافته و ترکیبات جدید پلاستیکی را ارائه داده‌اند. این امر باعث رشد و توسعه صنعت تانکر آب پلاستیکی شد. از جمله دستاوردهای نوین در ساخت تانکر پلاستیکی می توان به استفاده از تکنولوژی نانو و تولید مخزن آب آنتی باکتریال اشاره کرد.

امروزه تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مخازن پلی اتیلنی علاوه بر تکنولوژی‌های جدید، نگاه خود را به سمت پایداری معطوف کرده‌اند. خوشبختانه امروزه انواع منابع آب پلاستیکی، قابل بازیافت هستند. البته هنوز هم این صنعت در جستجوی راه‌هایی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی و حمایت از زمین سالم است و محققان دست از تلاش در این حوزه برنداشته اند.

کاربرد مخزن پلی اتیلنی در صنایع مختلف

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلنی برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای ذخیره‌سازی و حمل مواد استفاده می‌شود. برخی از صنایع مختلفی که از مخزن آب پلاستیکی استفاده می‌کنند، عبارتند از: گاز و نفت، کشاورزی، تصفیه آب، مواد شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی، بازیافت، شستشوی قطعات صنعتی، ساخت و آبکاری.

به عنوان مثال صنعت کشاورزی از انواع مخزن آب برای کمک به سیستم‌های آبیاری و کوددهی استفاده می‌کند. صنعت پتروشیمی از تانکر پلاستیکی برای حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی نفت و گاز استفاده می‌کند. همچنین از انواع مخزن پلی اتیلن برای مصارف بهداشتی، مانند آب آشامیدنی و وسایل پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع ‌غذایی استفاده می‌شود.

انواع مخزن پلاستیکی بر اساس نوع مواد سازنده

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن همه کاره هستند. برای ذخیره انواع مایعات، مواد شیمیایی و جامدات از جمله: قلیایی‌ها، اسیدها، آب و حلال‌ها در شرایط غیر فشار استفاده می‌شوند. به مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود. این ویژگی مخصوصا برای انواع مخزن آب خانگی، کاربرد فراوانی دارد. همچنین انواع مخزن پلی اتیلن دوام بالایی داشته و دارای درجه مواد غذایی (فودگرید) هستند. بنابراین بهترین مخزن آب خانگی به شمار می روند.

مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن در برابر گرما (نقطه ذوب 320 درجه فانهایت)، رطوبت، مواد شیمیایی و سایر مواد خورنده مقاوم هستند. آنها همچنین با دوام، سبک و محکم هستند. از مکان‌هایی که مخازن پلی پروپیلن محبوبیت بیشتری دارند، به کارخانه‌های فرآوری فولاد ضد زنگ می توان اشاره کرد.

مخزن FRP (مخزنGRP)

متداول‌ترین ماده‌ای که مخازن FRP از آن ساخته می‌شوند، پلاستیک تقویت‌شده با شیشه یا GRP است. مخازن FRP به عنوان ماده‌ای مورد تأیید سازمان غذا و دارو، در فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه ساخت مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن

پلی اتیلن (PE) از طریق پلیمریزاسیون نفت خام و گاز های طبیعی (گاز اتیلن) بدست می آید. این پلیمر شامل یک زنجیر بلند از اتم های کربن متصل به دو اتم هیدروژن است. این ساختار بسیار ساده و داشتن ویژگی های گرمانرمی آن را در جایگاه بالای تجاری قرار می دهد. پلی اتیلن ها به دلیل کنترل خواص مختلفی چون چگالی، شاخص جریان مذاب، بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن و توزیع وزن مولکولی در صنعت پلاستیک بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند.

روش تولید مخازن پلی اتیلن روتیشنال مدلینگ است. در این روش از پلی اتیلن HDPE برای شکل دهی مواد پلاستیکی به شکل تو خالی استفاده می شود.

مخازن آب از چه نوع پلی اتیلنی ساخته می‌شوند؟

مخزن پلی اتیلن

مخزن آب را می‌توان از طیف گسترده‌ای از مواد پلاستیکی ساخت. از متداول‌ترین انواع مواد پلاستیکی مورد استفاده برای ساخت مخزن آب، پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند.

همانطور که در بالا گفته شد، پلی اتیلن  (PE)یک ترموپلاستیک سبک و مقاوم در برابر صدمات فیزیکی و شیمیایی است. همین خاصیت استحکام و تنوع ساختاری بالا موجب شده تا پلی اتیلن متداول‌ترین پلاستیک برای تولید مخازن آب باشد. مقاومت بالای پلی اتیلن در برابر طیف گسترده‌ای از مواد صنعتی شیمیایی، خشک، مرطوب و مواد غذایی، آن را برای ساخت مخازن و ظروف ذخیره‌سازی ایده‌آل کرده ‌است.

پلی اتیلن شفاف است و رنگ طبیعی آن بسته به ضخامت دیواره و نوع آن، از کمی سفید تا سفید خامه‌ای متغیر است. به مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود (معروف به مخزن آب ضد جلبک). همینطور می‌توان آنها را در صورت سفارش به صورت رنگی نیز تولید کرد. مخازن آب پلی اتیلن از نظر شکل و ظرفیت متفاوت هستند. از مخزن کوچک زیر 100 لیتر تا مخزن بزرگ آب پلی اتیلن. پراستفاده‌ترین این مخازن، تانکرهای ده هزار لیتری و بیست هزار لیتری هستند.

خلاصه کلام

در جواب سوال «پلی اتیلن چیست؟» به طور مختصر می‌توان گفت: پلی اتیلن یک ترموپلاستیک با کیفیت بالا است. که در برابر آب و هوا، سایش و مواد شیمیایی مقاوم است.

دوام پلی اتیلن، آن را به یک گزینه عالی برای تولید مخازن پلاستیکی تبدیل کرده‌است. مخازن پلی اتیلن به دلیل هزینه کم و انعطاف‌پذیری بالا اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل علاوه بر استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب آشامیدنی، از آنها در صنایع غذایی، مدیریت فاضلاب، تولید مواد شیمیایی و کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

پلی اتیلن به کار رفته در مخازن آب، دارای تثبیت‌کننده نور ماوراءبنفش هستند. استاندارد اصلی که در ساخت مخازن پلی اتیلن بهداشتی استفاده می‌شود، پلی اتیلن خطی است.

اگر شما قصد خرید مخزن پلی اتیلنی را دارید پیشنهاد می کنیم به فروشگاه ما یعنی البرز مخزن سری بزنید و تمام مشخصات و ابعاد انواع مخازن را مشاهده کنید. در سایت فروشگاه ما تمام مخازن به تفکیک دسته بندی شده اند تا امکان انتخاب و مقایسه برای شما راحت تر شود. همچنین می توانید به سادگی و تنها با یک تلفن سوالات خود را در خصوص خرید مخزن متناسب با نیازی که دارید از ما بپرسید، تا با افتخار پاسخگوی شما باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز