بهسازی خاک

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۸:۵۸:۲۰
کد خبر: ۱۲۵۸۹۹۵
بهسازی خاک
بهسازی خاک با استفاده از روش های متعدد و متنوع، امروزه یکی از مهمترین کاربردهای علم ژئوتکنیک به شمار می آید.

به گزارش برنا، بهسازی خاک با استفاده از روش های متعدد و متنوع، امروزه یکی از مهمترین کاربردهای علم ژئوتکنیک به شمار می آید. بهسازی خاک با روش های مختلفی انجام می گیرد که در زیر ارائه می شود:

1) ریز شمع یا میکروپایل  (Micropile)

2) ستون شنی یا ستون سنگی (Stone Column)

3) تزریق پر فشار یا جت گروتینگ  (jet Grouting)

4) اختلاط عمیق خاک  (DSM: Deep Soil Mixing)

5) تراکم دینامیکی (Dynamic Compaction)

6) شمع  (Pile)

7) پیش بارگذاری  (Preloading)

8) خاک مسلح یا ژئوسینتتیک  (Geosynthetic)

1) ریز شمع

شمع­ های با قطر کمتر از ۳۰ سانتیمتر که با تسلیح فولادی (میلگرد گذاری) و تزریق همراه است ریزشمع یا میکروپایل نامیده می شود. روش اجرای میکروپایل معمولا شامل حفاری گمانه، قرارگیری آرماتور و تزریق می باشد. امکان اجرای میکروپایل در پروژه هایی که محدودیت دسترسی دارند و در هر نوع خاک و شرایط زمینی وجود دارد.

بهسازی خاک + شرکت عمرانی و مهندسی ایستا سازه

2) ستون شنی ارتعاشی

اجرای ستون شنی به منظور بهسازی و یا تحکیم بستر شامل جابجایی بخشی از لایه های فوقانی خاک های مسئله دار با یک ستون قائم متراکم شنی است که بایستی در لایه های ضعیف اطراف ستون شنی به خوبی نفوذ کرده باشد.

3) جت گروتینگ

امروزه به منظور دستیابی به شرایط ژئوتکنیکی لازم جهت بهسازی خاک یا بهسازی زمین، آب بندی و پایدارسازی و ... از روش های تزریق پرفشار در خاک استفاده می شود. در این روش، دوغاب با فشار بسیار بالا و سرعت زیاد از طریق نازل هایی به داخل خاک تزریق گردیده و باعث تخریب، تغییر، اصلاح و بهبود ساختار خاک می شود.

4) اختلاط عمیق

اختلاط عمیق خاک یا DSM یکی از روش های کاربردی بهسازی خاک است که با استفاده از تزریق مواد پایدار کننده ای نظیر سیمان یا آهک با استفاده از یک حفار با محور توخالی به صورت مکانیکی در خاک، باعث تولید ستون های خاک سیمانی و اصلاح مشخصات خاک می گردد.

5) تراکم دینامیکی

یکی از روش‌های بهسازی، روش تـراکم دینـامیکی است‌. این روش شامل اعمال ضربات تکراری با انـرژی زیـاد بـر سطح خاک با استفاده از کوبه‌هایی بـا وزن ۵ تـا ۴۰ تـن از ارتفــاع ۱۰ تــا ۳۰ متر است. از فواید تراکم دینامیکی می‌توان به افزایش باربری خاک، کاهش نشست‌های ناخواسته و پایداری شیروانی‌ها اشاره کرد.

 6) شمع

در این روش با استفاده از اعضای باربر بتنی یا فلزی، بار را به خاک های مقاوم تر زیرین منتقل می کنند.

7) پیش بارگذاری

 به فرایند تراکم خاک، زیر فشار عمودی پیش بارگذاری گفته می شود که قبل از ساخت و قرار دادن بار سازه نهایی اعمال می گردد. پیش بارگذاری به 2 روش انجام می گردد:

1) پیش بارگذاری به وسیله خاکریز

2) پیش بارگذاری توسط خلاء یا ایجاد مکش

8) خاک مسلح یا ژئوسینتتیک

خاک مسلح مجموعه ای از خاکریز دانه‌ای است که عناصر مسلح کننده‌ در خاک ‌به صورت تسمه یا میلگرد هستند. خاک مسلح عموماً در مقابل فشار و برش مقاوم بوده، اما در مقابل کشش ضعیف است.

شرکت عمرانی و مهندسی ایستا سازه

 با تکیه بر دانش فنی و سوابق مدیران خود در مهندسی و ساخت پروژه های عمرانی و با هدف توسعه و گسترش فناوری نوین و تکنیکهای روز دنیا در زمینه مدیریت، طراحی، ساخت و اجرای پروژه های عمرانی شکل گرفته است.

این شرکت با برخورداری از نیروهای جوان ، مجرب، خلاق و نوآور، با تکیه بر تخصص و صداقت در کار و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی درصدد ارائه خدمات مهندسی در گستره وسیعی از زمینه های مهندسی عمران می باشد.

دانش علمی و فنی در کنار تجربه ی اجرایی، مدیریتی و قراردادی، تیم فنی مهندسی “ایستاسازه” را به گروهی قابل اعتماد، جهت واگذاری کلیه مراحل برنامه ریزی، طراحی، اجرا و نیز مدیریت و نظارت راهبردی پروژه های عمرانی – ژئوتکنیکی تبدیل و انجام موفقیت‌آمیز بسیاری از پروژه‌های متنوع طرح و اجرای پایدارسازی و بهسازی خاک را تضمین نموده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز