۱۵ پیش بینی بیل گیتس در سال ۱۹۹۹ که به حقیقت پیوسته‌اند

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۰:۵۸:۰۷
کد خبر: ۵۸۷۹۳۱
۱۵ پیش بینی بیل گیتس در سال ۱۹۹۹ که به حقیقت پیوسته‌اند
بیل گیتس سال ۱۹۹۹ در زمینه‌ی فناوری پیش‌بینی‌هایی کرده بود که ظاهرا بسیاری از آن‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته‌اند. در این مقاله به ۱۵ پیش‌بینی وی می‌پردازیم.

به گزارش باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، در سال ۱۹۹۹ بیل گیتس کتابی با عنوان «کسب و کارها @ سرعت اندیشه» نوشت و در آن ۱۵ پیش‌بینی در مورد آینده‌ی فناوری ارائه کرد که شاید قبلا برخی از آن‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسیدند. در ادامه مروری داریم بر ۱۵ پیش‌بینی گیتس که حدود ۲۰ سال قبل بیان شده‌اند و حالا تقریبا همه‌ی این پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوسته‌اند.

1: وب‌سایت‌های مقایسه‌ قیمت

پیش‌بینی گیتس: «سرویس‌های خودکار مقایسه‌ی قیمت در آینده توسعه داده خواهند شد. این سرویس‌ها به کاربران اجازه می‌دهند قیمت محصولات مورد نظرشان را از وب‌سایت‌های مختلف مشاهده کنند و بدین ترتیب ارزان‌قیمت‌ترین گزینه را بیابند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: شما می‌توانید به‌راحتی اسم هر محصولی را در موتورهای جستجوگر، جستجو کنید و قیمت‌های مختلف را برای همان کالا مشاهده کنید. وب‌سایت‌هایی مثل نکس‌تگ (NexTag) و پرایس‌گربر (PriceGrabber) دقیقا برای مقایسه قیمت کالاها ساخته شده‌اند.

2: دستگاه‌های موبایل

پیش‌بینی گیتس: «افراد دستگاه‌های کوچکی با خود حمل خواهند کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهند به‌طور دائم با دیگران در ارتباط باشند و کسب و کارهای الکترونیکی‌شان را در هر جایی انجام دهند. کاربران با استفاده از این دستگاه‌ها خواهند توانست اخبار را مرور کنند، پروازهای خود را بررسی کنند، اطلاعاتی در مورد بازارهای مالی به دست بیاورند و کارهایی از این قبیل را انجام دهند

.»  آنچه امروز می‌بینیم: گوشی‌های هوشمند و حالا ساعت‌های هوشمند تمام این کارها را انجام می‌دهند.

3: پرداخت‌های لحظه‌ای و تأمین مالی آنلاین، مراقبت‌های بهداشتی بهتر از طریق وب 

پیش‌بینی گیتس: «مردم می‌توانند از طریق اینترنت قبض‌های خود را پرداخت کنند، بر منابع مالی خود نظارت داشته باشند و با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: تکنولوژی موفق نشده آن‌طور که سرویسی مثل اوبر صنعت حمل و نقل را تغییر داد، حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی را تغییر دهد؛ اما ساخته شدن وب‌سایت‌هایی مثل زوک‌داک (ZocDoc) باعث شده است کاربران بتوانند پزشک مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند و حتی وقت ویزیت از وی بگیرند. استارتاپ‌هایی مثل وان مدیکال و فوروارد نیز تلاش می‌کنند با ارائه‌ی داده‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، ماهیت مکانی مطب پزشکان را تغییر دهند. علاوه بر این امروزه می‌توان از وب‌سایت‌هایی مثل لندینگ کلاب پول قرض کرد و از طریق سرویس‌هایی چون پی‌پال و Venmo به‌راحتی وجه آنلابن پرداخت یا دریافت کرد.

 

۴: دستیارهای شخصی و اینترنت اشیاء

پیش‌بینی گیتس: «دستیارهای شخصی توسعه خواهند یافت. این دستیارها تمامی دستگاه‌های شما را با روشی هوشمند به یکدیگر مرتبط و با هم یکپارچه‌سازی می‌کنند. فرقی نمی‌کند که در محیط کار باشید یا در خانه؛ زیرا این دستیارهای شخصی امکان تبادل اطلاعات را فراهم می‌کنند. دستیارهای شخصی ایمیل‌ها و اطلاع‌رسانی‌های شما را بررسی و اطلاعات مورد نیازتان را ارائه خواهند کرد. همچنین می‌توانید هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها اعلام کنید که قصد پخت چه غذایی دارید و سپس دستیار شخصی لیستی از مواد مورد نیاز را به شما پیشنهاد خواهد داد. این دستیارها با سایر دستگاه‌هایی که خریداری کرده‌اید هماهنگ خواهند شد و امکان تنظیم خودکار کارهایی که قصد انجام دادنشان دارید، فراهم خواهند کرد.» 

آنچه امروز می‌بینیم: دستیار صوتی گوگل که روی گوشی‌های موبایل اجرا می‌شود، کار خود را در این حوزه با قدرت زیادی آغاز کرده است. علاوه بر این محصولاتی مثل ترموستات هوشمند نست، اطلاعات روزانه و عادات شما را یاد می‌گیرند و بدین ترتیب دمای خانه‌‌تان را به‌صورت خودکار و برحسب عادت شما تنظیم خواهند کرد. افزون بر این تعداد زیادی دستگاه مجهز به دستیار هوشمند شخصی به بازار عرضه شده‌اند که از جمله می‌توان به آمازون اکو و گوگل هوم اشاره کرد. این محصولات می‌توانند ایمیل‌های شما را بخوانند، موسیقی مورد نظرتان را پخش کنند یا دستور پخت غذای مورد علاقه‌‌تان را برایتان بخوانند.

5: نظارت آنلاین بر خانه

پیش‌بینی گیتس: «شما می‌توانید یک ویدیو دائمی از محیط خانه‌ی خود مشاهده کنید و در این شرایط هنگامی که در خانه نباشید، از مراجعه افراد به منزلتان آگاه خواهید شد.» 

آنچه امروز می‌بینیم: گوگل مدتی قبل دراپ‌کم را با پرداخت مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است. دراپ‌کم سازنده‌ی دوربین‌های نظارتی خانگی است. اما این فقط آغاز کار بود. رینگ هم‌اکنون دوربین‌های بسیار خوبی تولید می‌کند که به شما اجازه می‌دهند ببینید چه کسی پشت در منزلتان است. دوربین‌های مثل PetCube نیز امکان کنترل یک لیزر را با استفاده از دوربین به شما می‌دهند و به این طریق می‌توانید هنگامی که در منزل نیستید، با حیوانات خانگی خود بازی کنید.

6: رسانه‌های اجتماعی

پیش‌بینی گیتس: «وب‌سایت‌های خصوصی برای ارتباط شما با دوستان و خانواده‌تان رایج خواهند شد. این نوع وب‌سایت‌ها امکان چت و تنظیم قرارهای ملاقات را هم ارائه خواهند کرد.» 

آنچه امروز می‌بینیم: در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد نفر از شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک برای برقراری ارتباط و تنظیم قرارهای ملاقات با دوستان و خانواده استفاده می‌کند. علاوه بر این نباید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مثل اسنپ‌چت، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر فیسبوک را فراموش کنیم. همچنین تعداد بسیار زیادی شبکه‌ی اجتماعی کوچک دیگر وجود دارند که این پیش‌بینی گیتس را به‌طور کامل پوشش می‌دهند.

7: پیشنهادات تبلیغاتی خودکار

پیش‌بینی گیتس: «نرم‌افزارهایی توسعه داده خواهد شد تا در مواقعی که برای رفتن به یک سفر برنامه‌ریزی کرده‌اید، با استفاده از اطلاعات موجود، فعالیت‌های محلی مقصدتان را پیش‌بینی کنند. این نوع نرم‌افزارها می‌توانند فعالیت‌ها، تخفیف‌ها، پیشنهادها و قیمت‌های پایین‌ را مطابق نیازهای شما ارائه دهند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: وب‌سایت‌های مسافرتی مثل اکسپدیا و کایاک بر حسب اطلاعات خرید‌های قبلی مشتریان، پیشنهاداتی به آن‌ها ارائه می‌کنند. گوگل و فیسبوک می‌توانند تبلیغاتی بر حسب موقعیت مکانی و علایق کاربران ارائه دهند. Airbnb به افراد اجازه می‌دهد به‌جای رفتن به هتل در خانه‌ها اقامت داشته باشد. این سرویس نکاتی خاص و ویژه‌ی مقصد سفرتان پیشنهاد می‌دهد تا بتوانید در آنجا همانند افراد محلی زندگی کنید.

8: وب‌سایت‌های گفتگوی زنده‌ ورزشی

پیش‌بینی گیتس: «سرویس‌هایی ارائه خواهند شد که هنگام تماشای رقابت‌های ورزشی به کاربران اجازه می‌دهند در مورد آنچه در حال روی دادن است به بحث و تبادل‌ نظر بپردازند و رأی خود را در مورد برنده شدن تیم مورد علاقه‌شان ثبت کنند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: بسیاری از رسانه‌های اجتماعی چنین قابلیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در این بین توییتر یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این شبکه‌ی اجتماعی حتی برخی از رقابت‌های ورزشی را به‌صورت زنده استریم می‌کند. افزون بر این می‌توانید در وب‌سایت‌های ورزشی مختلف چون ESPN در مورد رقابت‌های مورد نظر خود، نظرات‌ لحظه‌ای ارسال کنید.

9: تبلیغات هوشمند

پیش‌بینی گیتس: «تبلیغات هوشمند در دستگاه‌های مختلف نمایش خواهد یافت. سرویس‌های تبلیغاتی از روند خریدهای شما آگاهی خواهند داشت و تبلیغاتی سازگار با ترجیحات و سلیقه‌تان به شما نمایش داده می‌شود.» 

آنچه امروز می‌بینیم: کافی است نگاهی به تبلیغات فیسبوک و گوگل داشته باشید؛ این آینده‌ی بسیاری از سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین خواهد بود که در آن تبلیغ‌دهندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود یک دسته‌ی خاص از کاربران را برای دیدن آگهی‌هایشان انتخاب کنند.

10: لینک به وب‌سایت‌ها در حین تماشای برنامه زنده‌ تلویزیونی

پیش‌بینی گیتس: «پخش‌کننده‌های تلویزیون، لینک‌ها و محتوایی از وب‌سایت‌های مرتبط با آنچه در حال تماشای آن هستید ارائه خواهند کرد.» 

آنچه امروز می‌بینیم: می‌توان گفت هم‌اکنون تقریبا در تمام تبلیغات تلویزیونی یک وب‌سایت به کاربران نمایش داده می‌شود تا برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند. علاوه بر این در برخی از آگهی‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی، از کد QR، حساب کاربری توییتر یا اسنپ‌چت نیز برای ارائه اطلاعات بیشتر به تماشاگران استفاده می‌شود. امروزه دیدن برنامه‌های تلویزیونی‌ که وب‌سایت نداشته باشد بسیار نادر است.

11: بردهای گفتگوی آنلاین

یش‌بینی گیتس: «ساکنان شهرها و کشورها می‌توانند در وب‌سایت‌های گفتگوی آنلاین در مورد مباحث مختلف مثل سیاست‌های محلی، برنامه‌های شهری و ... با دیگران به بحث بپردازند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: بسیاری از وب‌سایت‌های خبری در زیر هر مقاله، مکانی برای بحث و گفتگوی زنده بین کاربران در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این انجمن‌های گفتمان آنلاین زیادی وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند بحث‌هایی در مورد موضوعات مورد نظر خود ایجاد و پاسخ کاربران دیگر را دریافت کنند. توییتر و فیسبوک نقش بسیار مهمی در انقلاب‌های سیاسی لیبی، مصر و تونس ایفا کرده‌اند.

12: وب‌سایت‌های مبتنی بر علایق

پیش‌بینی گیتس: «جوامع آنلاین تحت تأثیر موقعیت مکانی شما قرار نخواهند گرفت. این‌ جوامع در واقع تحت تأثیر علایق شما خواهند بود.» 

آنچه امروز می‌بینیم: انواع وب‌سایت‌های خبری و جوامع آنلاین بر موضوعات خاصی تمرکز کرده‌اند. بسیاری از وب‌سایت‌های خبری دامنه‌ی فعالیت خود را به‌صورت عرضی گسترش داده‌اند تا بدین ترتیب در هر دسته‌بندی زیرشاخه‌های بیشتری پوشش داده شوند. Reddit یک‌ مثال بسیار خوب از وب‌سایت‌هایی است که به چند زیرشاخه جداگانه تقسیم شده است و به‌جای تمرکز بر موقعیت مکانی کاربران، بر علایق آن‌ها توجه دارد.

13: نرم‌افزار مدیریت پروژه

پیش‌بینی گیتس: «مدیران پروژه که به دنبال جمع‌آوری یک تیم هستند، می‌توانند در فضای آنلاین پروژه‌ی خود را شرح بدهند و سپس برای حضور در آن تیم پیشنهاداتی از گزینه‌های در دسترس و واجد شرایط دریافت و در نهایت افراد مورد نظر را برای رفع نیازهای تیم انتخاب کنند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: تعداد زیادی نرم‌افزار وجود دارند که انقلابی در روش استخدام، شکل تیم‌ها و اختصاص کارها به دیگران ایجاد کرده‌اند.

14: استخدام آنلاین

پیش‌بینی گیتس: «افراد می‌توانند بر حسب علایق، نیازها و مهارت‌های خود، در فضای آنلاین به دنبال موقعیت‌های شغلی متناسب با شخصیتشان جستجو کنند.» 

آنچه امروز می‌بینیم: وب‌سایت‌هایی مثل لینکداین به کاربران اجازه می‌دهند رزومه‌های کاری خود را آپلود کنند و بر اساس علایق و نیازهای شخصی، شغل موردنظرشان را پیدا کنند. کارفرمایان نیز در این وب‌سایت می‌توانند بر حسب مهارت‌های خاص مورد نیاز خود، افراد متخصص را پیدا و آن‌ها را استخدام کنند.

15: نرم‌افزار جامع تجاری

پیش‌بینی گیتس: «شرکت‌ها قادر خواهند بود مشاغل خاصی را پیشنهاد دهند؛ خواه این شغل مربوط به یک پروژه‌ی ساختمانی باشد یا تولید یک فیلم یا حتی یک کمپین تبلیغاتی. برخی از شرکت‌های بزرگ گاهی با شرایطی غیر معمول مواجه می‌شوند که واگذاری اقدامات لازم برای گذر از چنین شرایطی به منابع کاری خارج از شرکت، از نظر اقتصادی برای این نوع کمپانی‌ها به‌صرفه‌تر است.» 

آنچه امروز می‌بینیم: بسیاری از نرم‌افزارهای تجاری کنونی بر جنبه‌ی اجتماعی تمرکز کرده‌اند؛ بنابراین کاربران با دیگر کسب و کارها ارتباط برقرار می‌کنند و این مکالمات می‌توانند سنگ بنای آغاز پروژه‌های بزرگ‌تر شومد. وب‌سایتی مانند آپ‌ورک هم‌اکنون کسب و کارهای بزرگ را با روشی ساده به نیروی کار برون شرکتی از جمله طراحان، نویسندگان و مهندسان مرتبط کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز