اخبار مهم گروه اقتصادی برنا

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۹:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۱۴۵۹۴
اخبار مهم گروه اقتصادی برنا
مطالب و اخبار مهم گروه اقتصادی امروز، چهاردهم دی ماه به شرح زیر است:

ماجرای قطعی برق تهران چه بود؟

پیگیری‌های برنا برای تماس با مسئولان صنعت برق به خصوص مصطفی رجبی مشهدی و علت یابی واقعی قطع برق گسترده روز گذشته تهران، به نتیجه مشخصی نرسیده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این قطعی برق گسترده واکنش نشان داده‌اند اما در مقابل هم برخی کاربران معتقدند مصرف گاز و برق باید مدیریت شود. البته به نظر می‌رسد که قطعی برق در برخی استان‌های دیگر هم تجربه شده چرا که برخی اخبار نشان از قطعی برق در قم و برخی نقاط دیگر کشور دارد. 

 

 خودرو هر ماه 5 درصد گران می شود

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌ها دوباره در روز پنج شنبه سر جای خود بازگشت. تصمیم اخیر شورای رقابت هم هیچ تاثیری در بازار ندارد چون سال‌هاست که می‌گوییم چنین تصمیماتی تاثیری بر بازار ندارد. از سال 1350 تا حالا تصمیمات بازار خودرو تاثیری روی قیمت نداشته است. قیمت متاثر از تورم است. تورم هم متاثر از سیاست پولی است. یعنی ربطی به نرخ ارز یا تصمیمات این چنینی ندارد.

 

بحران کرونا و تاثیر آن بر فقر جهانی در سال 2020

بر اساس گزارش بانک جهانی بزرگترین بخش "فقرای جدید "  در جنوب آسیا و صحرای آفریقا ایجاد خواهد شد و بسیاری از فقرای جدید احتمالاً در بخش‌های غیررسمی، ساخت و ساز و بخش‌های تولید فعالیت می کنند، بخش‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی آنها به شدت تحت تأثیر تعطیلات عمومی و سایر محدودیت‌های دچار آسیب جدی شده‌ است.

 

کاهش فرار مالیاتی با توسعه فرهنگ مالیاتی

فرار مالیاتی به هر نوع اقدام غیر قانونی در جهت عدم پرداخت صحیح مالیات مانند حساب‌سازی وانجام فعالیت اقتصادی بدون نشان اطلاق می‌گردد و در کشور نیز به دلیل وابستگی بودجه دولت به درآمد‌های نفتی سبب شده است که نقش مالیات در بین درآمد های دولت کمرنگ شود واز طرف دیگر به واسطه پایین بودن فرهنگ مالیاتی، مالیات گریزی به یک پدیده‌ای تبدیل شده است که طی زمان اشکال پیشرفته‌تری به خود گرفته است.

 

بازگشت شاخص کل به مدار صعودی

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند به صورتی که شاخص قیمت (هم وزن) با رشد 352 واحدی به رقم 298 هزار و296 واحد رسید و شاخص سهام آزاد شناور، 1217 واحد افت داشت و به سطح یک میلیون و 907 واحدی رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 1241 و 1732 واحد رشد کردند.

 

 

 

نظر شما