وضعیت گریم در تولیدات نمایشی؛ بخش سوم

مهین نویدی: به هر قیمتی جلوه گری نکنیم

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۴۴۷۱۷
مهین نویدی: به هر قیمتی جلوه گری نکنیم
این بار به سراغ گریمور و چهره پرداز مطرح کشور مهین نویدی رفته و با او درباره حرفه اش که سالها با او هنر نمایی و جلوه گری در مجموعه هایی همچون: مهمان مامان، میوه ممنوعه، هیس دخترها فریاد نمی زنند و ... نموده است به گفت و گو پرداختیم.

مهین نویدی در بسیاری از نمایش ها و مجموعه های تلویزیونی و همچنین آثار سینمایی در پشت صحنه به خلاقیت های هنری چهره پرداری دست زده و تجربه های بسیاری را در این زمینه به دست آورده است. از همین معبر وارد شده و با او به گفت و گوی مفصلی درباره جایگاه امروز گریم در تئاتر و رسانه به بحث و بررسی پرداختیم. 

وی که این روزها نمونه ای از  کار خود را در سریال "از یادها رفته" به روی آنتن دارد گفت: امروزه سطح کیفی چهره پردازی گریم دچار نوسان است ، نمی توان به همین راحتی عنوان کرد که که این سطح بالا و یا پایین است، بسته به تجربه و سطح علمی طراح می توان میزان هوشمندی و تبحر او را سنجید . 

نویدی درباره افزایش ابزار گریم و نوسانات قیمت این کالای گران و  تاثیر آن در روند کیفیت تولیدات نمایشی و سینمایی گفت : متاسفانه ابزار گریم هرگز ارزان نبوده است، در حال حاضر هم این افزایش قیمتهای بی رویه توانسته اثر گذاری مستقیم بر کیفیت کار طراحان گذاشته و دست آنها را در انتخاب ابزار برای بالا بردن میزان کیفی کار خود بسته است. 

وی در این باره افزود: ابزاری که سال گذشته با قیمت پانصد هزار تومن تهیه می کردم امروز باید با سه برابر قیمت در بازاری که قیمت واقعی آن مشخص نیست  تهیه کرده و استفاده کنیم، که این  بسیاری از هنرجویان و علاقه مندان به این هنر را دچار چالش های مختلفی کرده است. 

نویدی با تاکید بر میزان علاقه مندی یک طراح به کار و عشق به هنر چهره پردازی اینها را موانعی دانست قابل حل که می توان با کمی خلاقیت و تغییر شیوه برآن غلبه کرد. 

طراح و چهره پرداز سریال ایران برگر، در پاسخ به این سوال خبرنگار برنا که چرا طراحان حرفه ای خودشان کمتر در صحنه تصویر برداری حضور پیدا می کنند و مسئولیت خود را بر عهده دستیاران و یا هنرجویان آماتور می دهند و معمولا غایب صحنه های فیلم برداری هستند گفت : متاسفانه در حال حاضر این  مساله مد شده که من هم نمی فهمم و کاملا مخالف این  حرکت غیر حرفه ای هستم ، چرا که بسیاری از چهره پردازان با برداشتن پروژهای مختلف سعی در جلوه گری های ظاهری و سطحی دارند و می خواهند بگویند ما پر کار هستیم. در صورتی که برای هیچکدام از آثارشان فرصت کافی نگذاشته و یک کار درست را ارائه نمی دهند.

نویدی با تاکید بر اینکه درست است دستیاران و هنر جویان باید تجربه کسب کرده و در میدان وارد شده و کار کنند، اما صحنه تصویر برداری جایی برای تست کردن دانسته های هنرجو نیست بیان کرد: 

در قدیم تمام طراحان یک کار را برداشته و بعد از پایان پروژه به کار بعدی دست زده و آن را شروع می کردند. امروزه با تعداد پروژهای مختلفی که عوامل چهره در تئاتر و سینما و تلویزیون به عهده می گیرند باعث افت کیفیت آثار و تولیدات نمایشی شده اند . 

مهین نویدی با اشاره با اینکه اولین کار او به عنوان مجری در مجموعه های  همچون هزار دستان و امیر کبیر بوده است گفت : بهتر است که طراحی گریم بانوان و آقایان مجزا شود . این نه به این معناست که ما تفکیک جنسیتی را ملاک قرار دهیم نه، از این منظر می گویم که شناخت آناتومی زنان و روحیات و سلیقه های انها به یکدیگر نزدیکتر و کار چهره پردازان زن بر روی کاراکترها یهم جنس خود این قابلیت را داردکه زودتر به درک خواسته های یکدیگر رسیده و به نتیجه واحد خواهند رسید.

وی برای مثال از تجربه خود در سریال رعنا به عنوان اولین کار خود یاد کرد و گفت: من داشتن حرفه خود را در گرو اعتماد آقای معیریان و داوود میر باقری می دانم، با اینکه من تازه کار بودم آنها به علاقه و اشتیاق من اعتبار داده و پیشنهادات دیگری مانند سریال مختار نامه و امام علی را به من دادند و از همان جا  من به طور جدی وارد عرصه چهره پردازی شدم. 

مهین نویدی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز