مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

انعقاد ۴۲ تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی و اجرایی معتبر طی ۹ ماه گذشته/ نقش رسانه‌ در جایزه ملی صحا

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۲۳:۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۰۴۲۱۷۴
انعقاد ۴۲ تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی و اجرایی معتبر طی ۹ ماه گذشته/ نقش رسانه‌ در جایزه ملی صحا
مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انعقاد ۴۲ تفاهم‌نامه همکاری میان این صندوق و مراکز علمی و اجرایی معتبر طی ۹ ماهه گذشته، از حمایت این صندوق از یک ‌هزار و ۸۰۰ شرکت طی ۲۲ سال فعالیت خود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ رضا نقی‌پور اصل در نشست خبری امروز خود به مناسبت روز خبرنگار ضمن تقدیر و  تشکر از همراهی اصحاب رسانه با صندوق حمایت از نوآوری، تحقیقات و توسعه فناوری‌های دفاعی، هدف اصلی این نشست را آشنایی بیشتر خبرنگاران با صندوق حمایت اعلام کرد. 

وی با بیان‌ اینکه به این منظور نیازمند افزایش سرمایه هستیم، بیان داشت: سرمایه شرکت ‌هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال است، اما نیاز این شرکت برای حمایت از صنایع پیشرفته دست‌کم ۶۰ برابر این رقم یعنی حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال است که امیدوارم با کمک سازمان برنامه و بودجه و حمایت مجلس شورای اسلامی در اختصاص بخشی از درآمدهای عمومی کشور به این موضوع، محقق شود.

این صندوق در سال ۹۸ با ارائه ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات، از هفت شرکت که در زمینه تولید اقلام مقابله با کرونا از جمله تولید ماسک، تلکل، ونتیلاتور، کیت‌های تشخیص کرونا و غیره فعال بودند، حمایت کرد.

این صندوق اکنون در هفت مرکز استان یعنی آذربایجان‌شرقی، قزوین، فارس، بوشهر، هرمزگان و خراسان‌شمالی نمایندگی دارد و تا هفته آینده نمایندگی خود در استان مازندران را نیز راه‌اندازی خواهد کرد.

 تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی 

نقی‌پور در ادامه پیرامون انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، بیان داشت: ۴۲ تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با مراکز علمی و اجرایی معتبر کشور در ۹ ماه گذشته امضا شده است که تاکنون بیش از ۵۰ درصد آنها به قرارداد تبدیل شده است. ‌

وی افزود: به‌زودی نیز تفاهم‌نامه‌ای با بانک صنعت و معدن منعقد خواهد شد که سبب گسترده‌تر شدن خدمات صندوق می‌شود.

وی گفت : این صندوق در طول ۲۲ سال فعالیت خود از بیش از یک ‌هزار و ۸۰۰ شرکت حمایت کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته خاطرنشان ‌کرد:‌ این صندوق از همه صنایع فعال در حوزه صنایع پیشرفته که با مشکل نقدینگی مواجه باشد، برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی حمایت خواهد کرد که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و ۱۵۰ میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی خواهد بود.

در همین پیوند سال گذشته ۱۴ شرکت برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی از این تسهیلات بهره‌مند شدند که تسهیلاتی با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صندوق حمایت، افزود: تلاش بر این است که در آبان ماه نمایشگاهی از دستاوردهای صندوق حمایت یرگزار کنیم ، برخی از این شرکت‌ها برای اولین بار محصولاتی را ارائه دادند که بی‌سابقه است و کشور را نه تنها از واردات بی‌نیاز کرده بلکه به دنبال صادرات آن‌ها نیز هستیم.

جایزه ملی صحا

مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته پیرامون طراحی ایده‌ای جدید در حوزه صنایع با عنوان “جایزه ملی صحا” نیز، گفت: برنامه‌ریزی لازم برای اعطای جایزه ملی صحا به شرکت‌های برتر که هر سال با همکاری مجموعه‌های ذی‌ربط اعم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم ، وزارت صنعت و سایر دستگاهای ذی ربط، قرار به اجرای آن است، انجام شده است. جایزه ملی صحا قرار بر این است، در حوزه صنایع پیشرفته مثل صنایع هایتک، شرکت‌هایی که برای اولین بار به خودکفایی رسیده‌اند، محصولات تولیدی آنها از دید داوران بررسی ‌شود و در صورت تایید این جایزه به آنها تعلق بگیرد.

وی بیان کرد: جایزه ملی صحا گام بزرگ و مشوقی برای شرکت‌های دانش بنیان، فناور و مجموعه‌های دانشگاهی است که بتوانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و از این جایزه بهره‌مند شوند.

نقی پور اصل در خصوص میزان اهمیت بالای این جایزه، اظهار کرد: ریاست  اجرایی جایزه ملی صحا بر عهده وزیر صنعت خواهد بود که این نشان‌دهنده اهمیت و کیفیت این جایزه خواهد بود. این جایزه با شرایط  مختلفی مانند تسهیلات بیشتر با سود کمتر و مدت زمان بازپرداخت بیشتر به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

 نقش رسانه‌ در جایزه ملی صحا

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در پایان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در این طرح، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم همکاری خوبی با رسانه‌ها داشته باشیم،  نقش آن‌ها در این موضوع بسیار اهمیت دارد و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند جایزه ملی صحا را ماندگار کنند.

نقی پور گفت : رهبر معظم انقلاب نیز به ویژه پیگیر مسائل مربوط به صنایع پیشرفته هستند و  در همین راستا کمیسیون ویژه‌ای به ریاست رئیس دفتر گروه اقتصادی مقام معظم رهبری تشکیل شده است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیتی است که رهبر معظم انقلاب برای مسائل مربوط به صنایع پیشرفته قائل هستند.

 

 

نظر شما