در نشست سرپرست دانشگاه واحدهای شهرقدس با مدیرعامل شرکت سایپا پرس مطرح شد؛

ارتباط افراد صنعتگر با دانشگاه/تسهیل رابطه بین دانشگاه و صنعت

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۴:۵۲:۰۹
کد خبر: ۱۰۶۷۹۲۹
ارتباط افراد صنعتگر با دانشگاه/تسهیل رابطه بین دانشگاه و صنعت
عبدالله قاسمی پیربلوطی سرپرست واحدهای شهرقدس، ملارد و صفادشت، محمود احمدی شریف سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع واحد شهرقدس و سید وحیدسادات پور مجری برنامه علمی صنعت و تجارت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس از کارخانه صنعتی "سایپا پرس" بازدید و در نشست تخصصی با مدیران ارشد این واحد صنعتی بزرگ شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ دکتر قاسمی پیربلوطی پس از بازدید از خط تولید مجموعه خودروسازی سایپا پرس در نشست تخصصی که با حضور مدیر عامل، اعضای هیأت مدیره گروه صنعتی سایپا پرس برگزار شد اظهار کرد:‌ با غرور به ایرانی بودن خود می بالم و از این­که چنین مجموعه ای وزین در کشور فعالیت تولیدی – صنعتی به همراه فناوری پیشرفته با متخصصین ایرانی انجام می­دهد بسیار خرسندم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال یک مأموریت و رسالت جدیدی است آن هم رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم که مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظهم الله)، دانشگاه نباید نسبت به مسائل صنعت و جامعه پیرامون خود بی تفاوت باشد، دانشگاه نسل چهارم مفهوم دانشگاه به دنبال حل مسئله و رفع مشکل صنعت و جامعه است.

دکتر قاسمی پیربلوطی در خصوص اجرای "طرح پایش یا پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه در دانشگاه آزاد اسلامی" بیان کرد که این طرح می‌تواند برای سه ضلع آن یعنی دانشجویان و صاحبان صنایع و دانشگاه مزایای متعددی نظیر کسب مهارت و امکان اشتغال برای دانشجو؛ رفع مشکل و چالش برای صنعت با حداقل هزینه؛ کاربردی کردن پژوهش ها و سوق به سمت به دانشگاه های نسل سوم و چهارم به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهرقدس، ملارد و صفادشت به دلیل داشتن زیر ساخت­ها و توانمندی های متعدد اعم از استاد، دانشجو، امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و کارگاهی و مهمتر از همه واقع شدن در منطقه استراتژیک صنعتی کشور از سوی ریاست عالیه دانشگاه آقای دکتر طهرانچی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران آقای دکتر آقامیری به عنوان قطب برنامه علمی " صنعت و تجارت" معرفی شده است.

این استاد دانشگاه افزود: متأسفانه در حال حاضر ما گرفتار دو موضوع در پایان نامه ها و رساله ها شدیم یکی در بحث کپی برداری و دیگری غیرکاربردی بودن آنها که حجم بسیار زیادی از انرژی و هزینه ها صرف این چنین پایان نامه ها می شوند که در اصل منابع کشورمان هدر می رود. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس مجری برنامه علمی صنعت و تجارت است و دانشجویان و استادان راهنما از نیمسال آتی نمی توانند خارج از نظام موضوعات موضوع برای پایان نامه یا رساله خود انتخاب کنند.

او تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهرقدس، ملارد و صفادشت با بیش از 25000 دانشجو و 1500 کارمند و هیات علمی و مدرس و داشتن تجهیزات و زیر ساخت مناسب آماده تعامل دوطرفه در سال جهش تولید با صنایع است تا بتواند گام مهمی در این خصوص برداشته شود.

قاسمی پیربلوطی افزود:‌ در طرح پایش نظام موضوعات دانشجویان همزمان با تحصیل متناسب با رشته تحصیلی در شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که با دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند، وارد صنعت شده و مشغول به‌کار می‌شوند. هدف ما این است که بتوانیم پایان نامه ها را سازماندهی کنیم لذا دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند در نهایت دانش آموختگانی با رزومه کاری و سوابق شغلی ‌بتوانند به‌راحتی جذب بازار کار شوند.

ارتباط افراد صنعتگر با دانشگاه

سید مهدی حسینی پور مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی سایپا پرس یکی از دلایل فاصله بین دانشگاه و صنعت را تداوم نداشتن جلسات و رهاکردن طرح‌ها در زمان‌های گذشته دانست و بیان کرد: این عوامل باعث دلسردی صنعتگران و فاصله گرفتن آنها از دانشگاه‌ها می‌شود. ایشان بیان کرد شرکت سایپا پرس با 23 هکتار فضای شهرک خصوصی و صنعتی فعالیت‌های بسیار خوب صنعتی و فناوری در آن در حال اجراست به‌گونه‌ای که این شرکت در مقایسه با تعدادی از شرکت‌های صنعتی خاورمیانه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی محسوب می شود.

وی افزود: بسیار مفتخریم مجموعه های مختلف دانشگاهی با مجموعه سایپا پرس تعامل داشته باشند و امید است این جلسات باعث شود خارج از تعامل دانشگاه و صنعت شاهد اتفاقات علمی و فنماوری خوبی در مجموعه توسعه صنایع خودروسازی کشور باشیم و بتوانیم از پتانسیل و فکر و ایده های خوب حوزه دانشگاهی استفاده کنیم و با تعامل هم اقدامات موثری در سالی که مزین به سال جهش تولید می باشد برداریم. در پایان ایشان ضمن ابزار خرسندی بیان کرد شرکت‌هایی فعال مانند سایپا پرس برای همکاری با دانشگاه و معرفی طرح‌هایی که نیازمند ارتباط با استادان مجرب در حوزه‌های تخصصی است، آمادگی خود را اعلام می دارد و در صورتی که دانشجویی در حوزه کارآموزی و کارورزی و یا اجرای پایان نامه و پروژه خود علاقفه مند به کسب مهارت باشد این مجموعه نهایت همکاری را با دانشجویان شهرقدس در حوزه های مختلف فنی و مدیریتی خواهد داشت و حتی در صورت کسب مهارت کافی امکان جذب و اشتغال آنها نیز وجود دارد.

تسهیل رابطه بین دانشگاه و صنعت

‌محمود احمدی شریف سرپرست معاونت توسعه و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس نیز گزارش مختصری از فعالیت‌های این واحد دانشگاهی درباره همکاری با صنعت و فعالیت مشترک با صنایع شهرستان ارائه کرد. وی با بیان این­که همواره ارتباط بین صنعت و دانشگاه از نیازهای ضروری کشور بوده است، طرح پایش، پویش و رویش را از دستاوردهای خوب دانشگاه برشمرد و مطرح کرد:‌ فعالیت و جدیت درباره تحقق یافتن این موضوعات از اهداف عالی دانشگاه بوده و ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تسهیل کرده و منجر به خروجی خوبی خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با مدیر عامل و مدیران و معاونین شرکت سایپا پرس از اجرای طرح مدیریت دانش خبر داد و اعلام همکاری و آمادگی گروه مدیریت واحد شهرقدس را برای اجرای این طرح در شرکت را اعلام کرد.

هدفمندی پایان نامه های دانشجویی

سید وحیدسادات پور مجری برنامه علمی صنعت و تجارت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس نیز در این نشست بیان کرد:‌ در طرح پایش پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌صورت هدفمند موضوع‌بندی شده و به عبارتی متناسب با نیازهای جامعه یا حتی متناسب با نیازهای صنعتی کشور طرح موضوع می‌شود. در این طرح دانشجو، استاد راهنما، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی جزء ارکان اصلی بوده و دفاع از پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی منوط به تأیید استاد راهنما و صنعت است.

در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی مشترک بین دانشگاه و گروه صنعتی سایپا پرس برای پیگیری موضوعات و کاربردی و اجرایی کردن بندهای تفاهم نامه تشکیل شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز