گزارشی به بهانه روز ملی روستا؛

رونق اقتصاد روستاها در دستان زنان روستایی/فصل زرشکی روستای شوراب

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۱۸:۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۰۶۹۱۴۴
رونق اقتصاد روستاها در دستان زنان روستایی/فصل زرشکی روستای شوراب
بخش اساسی اقتصاد روستاها را بانوان تشکیل می‌دهند، و کمک به برپایی نمایشگاه های دستاوردهای بانوان روستاهای محروم گامی اساسی در ارتقا سطح مهارت و دانش بانوان آن مناطق خواهد داشت.بعد از فیروزکوه و گذر از پیچ های تند گدوک سراشیبی تندی با منظره ریل های قدیمی نظر بیننده را جلب میکند، روستایی زیبا در دل دره ای تند که هر بار با سوت قطار سکوتش در هم می شکند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران؛ روستای شوراب با سه ساعت فاصله از پایتخت مانند سایر روستاهای کوچک با وجود جمعیت کم همچنان زنان و مردان بومی دارد که با تمام توان به چرخ تولید کمک می کنند و با همه ی سختی های زندگی روستایی می کوشند ارزش های روستا را حفظ کنند، حتی آن دسته از ساکنین که بدلیل نبود امکانات لازم برای فرزندانشان مجبور به ترک روستا شده اند و به شهرهای اطراف رفته اند هر تابستان به خانه قدیمی پدری سر میزنند و شور و حالی تازه به روستای کوچک خود می دهند.

ایستگاه قطار گردشگری جان دوباره اقتصاد روستا

به گزارش برنا، زنان روستای شوراب  گدوک  مانند سایر بانوان روستایی در عرصه‌های کشاورزی، دامداری، قالی‌بافی، جوراب‌بافی، چادرشب‌بافی، گلیم‌بافی و غیره حضوری فعال دارند حتی مشاغلی مانند کشت یا دامپروری و چیدن گیاهان کوهی که مختص پوشش گیاهی این مناطق هست و در برخی جاها  مختص کار مردان است در روستاهای مازندارن با همراهی شیرزنان انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار برنا، زنان این روستا هر ساله با چیدن گیاهان دارویی، زرشک کوهی، تهیه انواع آش های محلی و بافته های دست خود بخش بزرگی از رونق اقتصادی روستا را در دست دارند، اوج امید و رونق کار انها اخر هفته هایی است که مسافران با قطار گردشگری توقفی یکساعته در روستا دارند و علاوه بر لذت بردن از زیبایی های روستا از دستاوردهای طبیعی و ارگانیک زنان روستایی خرید می کنند.

"بی بی ریحانه" یکی از همین بانوان روستایی و جزو اولین زنانی ست  که کارت اشتغال و مجوز از دهیاری روستا گرفته؛ وی از کودکی در این روستا زندگی کرده و امروز فرزندانش با اینکه جهت تحصیل و کار به شهرهای دیگر رفته اند اما وی همچنان با امید و توکل بر خدا دست از زحمت و تلاش برنداشته و در آغاز هر فصل کمر همت می بندد و عزم صحرا می کند، وی می گوید: زنان روستایی در بهار و تابستان با چیدن گیاهان دارویی و کوهی و در پاییز با چیدن زرشک طبی و تهیه آب زرشک و در زمستان با بافتن انواع دستباف های محلی و فروش آنها و تهیه کشک و دوغ و لبنیات محلی به رونق اقتصادی روستا کمک می کنند.

در این میان به جمع بانوان روستایی که در ایستگاه قطار گردشگری غرفه فروش محصولات دارند رفتیم و تقریبا باید گفت از هر خانه یک زن برای فروش محصولات خانگی و تولیدات محلی حضور دارد و تماشای این تلاش که با هماهنگی عضو شورای روستا مرتفع شده بسیار قابل تقدیر است.

سعید حسن زاده عضو شورای سه نفره روستای شوراب و دهیار قبلی روستا که بنیانگذار ایستگاه های فروش محصولات زنان روستا و هماهنگی با قطارهای گردشگری بوده است و هر هفته بر فعالیت اقتصاد کوچک و محلی روستا نظارت دارد به خبرنگار ما گفت: روستای شوراب مانند بسیاری از روستاهای منطقه پتانسیل خوبی از نعمت های خدادادی دارد که رایگان در اختیار مردم اینجاست و بانوان این روستا از جوان تا پیر هر کدام سعی میکنند سهمی در تولید و اقتصاد روستا و رونق آن داشته باشند.

وی البته توجه بیشتر مسئولان بخش و مدیران روستایی را برای افزایش مهارت های زنان و جوانان روستایی الزامی و موثر میداند و امید با توجه بیشتر نقش بزرگ روستاهای کوچک هم در اقتصاد و تولید نمایان شود.

ادامه حیات با افزایش پتانسیل اقتصاد روستاها

مدیرکل روستایی و شوراهای استانداری مازندران در اخرین نمایشگاه دستاوردهای زنان روستایی از افتتاح بیش از 300 طرح تولیدی و زیربنایی در روستاهای استان خبر داده بود و با تاکید بر توانمندسازی اشتغال در روستاها، اعلام کرده بود در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی برای اشتغال در روستاها گام‌های اساسی برداریم.

وی معتقد است بخش اساسی اقتصاد در روستاها را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بارها  از اجرای طرح ارتقای مهارت‌های شغلی زنان روستایی در این استان سخن گفته و تلاش این بخش برای رونق روستاها کم نبوده اما بدلیل نبود امکانات به روستاهای حاشیه ای آموزش های مهارتی استاندارد و کافی نیستند چنانچه یکی دیگر از این زنان روستای شوراب به خبرنگار ما می گوید: در این روستا حتی امکانات معمول برای تولید و اشتغال، بسته بندی و ...وجود ندارد و زنان روستایی با حداقل امکانات انهم در این روزهای کرونایی که بر اقتصاد و فروش کالاهای خانگی روستاها تاثیر مستقیم دارد، کار می کنند.

رقیه حسن زاده املی از زنان فعال روستا می گوید، زنان شوراب از داشتن خانه بهداشت و خدمات درمانی محرومند و ما که هر روزه برای جمع آوری گیاهان دارویی به صحرا و دل کوه می رویم اگر دچار سانحه شویم امکانات اولیه هم روستا برای درمان و مراقبت پزشکی از ما ندارد.

سعید حسن زاده عضو فعال شورای ۳ نفره روستای شوراب در این خصوص به برنا می گوید؛ متاسفانه هماهنگی میان اعضای شوراها و دهیاری  وجود ندارد و لطمات این مسئله گریبانگیر مردم روستا می شود و عملا کاری از پیش نمی رود و هر کدام از اعضای شورا در شهری دیگر ساکنند و در این روستا زندگی نمی کنند و حتی سرکشی به وضعیت روستاییان هم ندارند صرفا هفته ای چهار روز من برای رسیدگی به مشکلات مردم روستا و نظارت بر فعالیت اقتصادی زنان روستایی در ایستگاه گردشگری به روستا می آیم و قطعا به تنهایی کار زیادی نمی توان انجام داد.

 به گفته مدیران امور بانوان و روستاییان نخستین‌بار 5 صدم درصد اعتبار دو سال پیش به بانوان روستایی اختصاص یافت که بر اساس آن طرح‌هایی به ثمر نشست اما با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی است و اولویت را باید به امر آموزش تسهیل‌گران بخش کشاورزی داد انتظار می رود علاوه بر تخصیص اعتبار نظارت و همکاری بیشتری با زنان روستایی که خودجوش اقتصاد روستا را می چرخانند، انجام شود.

انچه که حایز اهمیت است اینکه بخش اساسی اقتصاد روستاها را بانوان تشکیل می‌دهند، و کمک به برپایی نمایشگاه های دستاوردهای بانوان روستاهای محروم گامی اساسی در ارتقا سطح مهارت و دانش بانوان آن مناطق خواهد داشت.

34455

2

8

5

6

7

4

3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز